IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Inanna Li skrev 2011-04-28 22:32:52 följande:
kattenizze - Jo, det borde stämma att PCO förlänger fertiliteten då fler ägg finns kvar längre upp i åren. Men äggen har funnits länge i kroppen hos en som är runt 40 och mer så de kan ha påverkats av miljöfaktorer och annat som försämrar kvalitén. Men givetvis finns det fler bra ägg kvar än hos någon utan PCO.
Jag har ägglossat varje månad i lite över 30 år men har ändå fler äggblåsor kvar än genomsnittet för min ålder men det tror min läkare beror på att jag förmodligen har fötts med ett större antal äggblåsor än "normalt".
Tror att de som föds med PCO-äggstockar har äggstockar med fler ägganlag än normalt. Men precis som Inanna skriver åldras även dessa ägg men det finns ju fler ägg att välja mellan vid högre ålder (både naturligt om man har ägglossning, kroppen försöker säkert välja det bästa ägget varje månad samt vid IVF).
Min läkare tror ju att jag har "dold PCO" som tydligen
hela 30% av alla kvinnor har. Jag har också ägglossat hela mitt liv (extremt regelbundet), har inga visuellt på VUL typiska PCO-äggstockar, är smal och med normal behåring. Min mamma gick in sin menopaus sent. Mitt AMH-värde är det enda som nu skvallrat om PCO-äggstockar.