• Mia69

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Välkommen Enya70! Lycka till i Köpenhamn idag.

Har själv haft några tunga dagar men har nu varit på äggplock för första gången i mitt liv. Själva ingreppet gick bra men har ont i magen nu. AJ!Skrikandes
    17 ägg blev det! GladPå fredag får jag besked om hur många som blivit befruktade. Beslutade idag om totalfrysning och tyvärr ingen ET för mig.

• Mia69
    underverket 06 skrev 2011-03-30 17:24:24 följande:
    Mia 69: 17 ägg, låter som fantastisk bra för en 41- åring. (som jag antar du är om 69 är ditt födelseår). Har aldrig hört talas om någon som fått så många vid din ålder. Vilken metod o sprutor har du tagito?
    Är tyvärr redan drygt 42 år. Grämer mig så för att jag inte fick gjort IVF för precis ett år sedan men blev ju gravid då när jag precis hämtat ut alla mediciner. Fick missfall (efter att på VUL ha sett pulsationer på ett litet embryo) och sedan avrådd av kliniken till att gå vidare med IVF (man ansåg att jag hade lika bra (eller dåliga) odds att bli gravid "au naturell").
    Men nu måste jag ändå tänka positivt. Får ju inget ET och enligt dr idag är det 60% av 2-dagars embryon som överlever frysning och 90 % av nedfrysta blastocyster. Man skall tydligen införa vitriferingsmetod för nedfrysning även på 2-dagars men under hösten (detta görs utomlands även på 2 dagars). Vi skulle inte bli första paret som de testade detta på i alla fall...
    De kommer att frysa de bästa embryona efter 2 dagar men odla alla som blir kvar till dag 5 för att se om någon kommer sig och blir en blastocyst.
    Har troligen bestämt att gå vidare med en full IVF till i maj och vänta med det som eventuellt hamnar i frysen.

Jag gjorde korta metoden Puregon 200 IE (blev ju tyvärr överstimulerad på denna dos...)
    Är givetvis jätteglad för resultatet men vet ju att mina ägg är av dålig kvalitet eftersom jag får missfall hela tiden.
  • Mia69
    Eviglängtan skrev 2011-03-30 20:40:39 följande:
    Grattis mia69 - helt enormt, du hag goda förutsättningar att hitta åtminstone ett fint embryon. Men varför väljer ni att inte sätta tillbaka? Jag fick i nov förra året 16 ägg + att jag tog pregnyl inte blev det något allvarligt av det. Jag menar det är väl bättre med ET än FET? Jag blev lite överstimmulerad i det avseende att jag fick stor mage samt lite ont men inget mera. Nåväl lycka till hur ni än väljer att göra. Har du kanske lite släng av PCO? Läkarna sa till mig att jag har PCO liknande äggstockar, därmed inte sagt att jag har PCO.
    Frågade själv vid förra VUL om jag hade PCO och det trodde min läkare att jag definitivt hade (latent, och det har tydligen 30% av alla kvinnor). Ingen gynekolog har någonsin sagt att mina äggstockar ser ut som PCO-äggstockar och jag är (hm, var...) smal.
    Om jag gör ET och inte blir gravid så blir kanske inte överstimuleringen något problem men om jag skulle bli gravid nu kan jag bli MKT sjuk tydligen. Har ju ingen lust att gå och hoppas under ruvningen att jag inte skall bli gravid (allt tappar väl sitt syfte då...) och nu har 2 olika läkare på kliniken sagt när de ser VUL-bilden att det här skall man troligen totalfrysa så nu gör jag det. Bättre att komma i form till en ny stimulering än att bli riktigt sjuk och kanske inte få starta ett nytt försök tänker jag... men det är ett antiklimax kan jag säga, att inte få ruva.

2 frågor:

1. Har ni extra kläder (typ stora byxor) att ta till när ni är svullna om magen. Hur skall jag komma ut? Behöver åka och handla och ingenting passar. Är så uppsvullen (och illamående) men kan ju inte sitta hemma och ruttna bort? Eller är jag kanske mer svullen än ni andra och det är därför det har blivit så här? Hur lång tid har det tagit för själva svullnaden att gå ned (så man kommer i sina vanliga jeans).? Har blivit ett moment 22 här: får inte på mig byxor så jag kan åka och köpa byxor. Hm...

2. Idag vet de ju på kliniken hur många ägg som har befruktats. Brukar ni vara duktiga och hålla er till dag 2 (när man gör ET) eller brukar ni ringa och fråga? Har tid imorgon för genomgång av "skörden" och planering.
  • Mia69

Känner igen det här med att det är svårt att prata med sin man. Min man har inställningen " vi kan bara vänta och se hur det går och jag tror det kommer att lyckas". Omöjligt att älta med honom.

Underverket: grattis till sprutstart.
    Inanna och hispan: förstår att ruvningen är psykiskt den mest jobbiga perioden och det är då man tvivlar. Jag tänker på er och håller tummarna!!!Hjärta
    Kattenizze: Instämmer med övriga: VÄNTA INTE! (en liten kort återhämtning är säkert bra men inte 1,5 år)
    Inanna: enligt dr på kliniken rasar inte AMH-värdet på bara ett år. Du har förmodligen fortsatt ett bra värde och om (jag hoppas verkligen att du slipper) du skulle behöva göra en ny IVF kan du säkert få ett bra resultat igen (kanske med lite högre dos).{#emotions_dlg.flower}

Har haft 2 jättejobbiga dygn. Fått sova med extra kuddar inatt med andningsbesvär. Åt ingenting på 2 dygn och konstant illamående. Var på kliniken idag och har vätska i buken och är överstimulerad. Intorkad på labvärden och har fått Fragminsprutor insatt. Var på gränsen till remiss till Sahlgrenska och inläggning men vi bestämde att avvakta. Vi får se hur det går i helgen men jag känner mig lite bättre nu på eftermiddagen och har äntligen fått i mig lite dricka.

Men mina resultat var dock jättefina:  Från drygt 25 äggblåsor plockades 17 ägg varav 15 blev befruktade. Av dessa är 8 av toppkvalitet och är nu nedfrysta. Resterande 7 ägg (sämre kvalitet) odlas vidare till måndag. Jag glädjer mig åt detta.

• Mia69

Läser allt fint ni skrivit sista dagarna. Håller tummarna jättehårt för er som ruvar. Hoppas! Hoppas!
    Mest legat till sängs. Lättare att andas men buken blir tyvärr större och större (fast jag gått ned 1,5 kg sedan i onsdags). Skall in till kliniken imorgon för att se om det behöver tappas (sker via vagina, låter inte nice Obestämd). Dricker så mycket som jag klarar för att slippa läggas in med dropp för det vill jag verkligen inte. Men det får bli som det blir... Kram på er alla!Hjärta

• Mia69

Inanna: ruvardag 13!, det låter ju lovande hittills. Jag har inte fått ont i brösten när jag varit gravid förrän +/- 1 dag från BIM. Låg buksmärta tycker jag låter positivt. Jag tror verkligen det blir något denna gången!!!
    En liten fråga: Fick inte du blödning jättetidigt vid förra ruvningen? Vet du varför det kan bli så? (funderar själv nu när jag kommer att göra FET) Har man progesteron vid FET också?

Är förbättrad från min överstimulering. Klarat mig från tappning. Jag tror äggstockarna blev typ 8 cm något.

Jag fick ju lite tips av er alla kring infrysning av embryon på olika dagar. Av mina 15 befruktade ägg blev ju 8 stycken toppkvalititet och frystes dag 2 (jag vågade inte chansa på att odla blastocyster vid min ålder, tänkte att jag kan ju sätta in 2 åt gången och testa alla istället...)
    Övriga 7 som inte var toppkvalitet skulle egentligen slängas bort men då önskade jag att man satte dessa på 5 dagars odling bara för att se: OCH vad hände:
    Idag ringde kliniken. Jag fick 2 stycken blastocyster till frysen också. Tänk om det slängs bort massa fina embryon bara för de inte ser perfekta ut dag 2...

• Mia69

Myrslok: stor kram. Så tråkigt!Gråter

Underverket: 10 blåsor låter ju fantastiskt. Heja!
    Turlid: lycka till nu!!
    Inanna: Åh, vad det låter lovande det här. Det går vägen det här skall du se!!! Har också läst att ömma bröst kan variera väldigt, även mellan graviditeter hos samma person.
    Hispan och Kattenizze: håller tummarna!

Ny lista igen.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 någongång i framtiden!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14e april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, FET eller IVF2 i maj

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4

***SPRUTAR***
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, sprutstart 27/3
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, sprutstart 1/4, bor i Hässelby.

***ÄP***

***ET/FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4             
    Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4
    Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!

• Mia69

Inanna: tänker så på dig!!!HjärtaHjärtaGråter Det kändes ju så lovande...

• Mia69

Justerar i listan. Varit på kontroll idag och fått sluta med Fragmin, skönt! Kunde inte hålla mig ifrån kaffeKaffe förra veckan och det var som att öppna en vattenkran. Känner mig i bättre form än på länge och är nu redo för nästa steg på denna resa: IVF 2. Jag väntar med mina FET och kör så det ryker medan tid finnes... (läkaren och min man är inte helt inne på mitt spår men man skall följa sin inre röst och det gör jag nu). Puregondosen är inte bestämd; jag vill 175 IE, läkaren vill 150 IE, men hon skall rådgöra med sin kollega. Hoppas de inte får kalla fötter så det blir ett dåligt resultat.

Lycka till på ET idag Chichisita!!!

Mia, 42, IVF2 runt 10 maj

***SPRAYAR***
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4             

***GRAVIDA***

***FÖDDA***

***Övrigt***

• Mia69

Innana: Oj du hann ändra medan jag skrev, här kommer ny lista igen!Solig

Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***

***GRAVIDA***

***FÖDDA***

***Övrigt***

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?