• Mia69

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zin: Trist med röntgensvaret! Erbjöds ni ingen utredning innan ni startade med IVF? Det känns ändå som era odds att lyckas med IVF ökar när det finns en förklaring till att ni inte blivit gravida på hemmafronten.Hjärta

• Mia69

Skytten: man kan nog bli svårt överstimulerad även utan graviditet men då är ju hormonnivåerna på väg ned och tillståndet vänder väl lite snabbare. Om man blir gravid vid överstimulering tar allt ny fart för då börjar ju alla hormoner att öka igen och det blir mer svårkontrollerat. OBS! Det här är inte vanligt!!! Jag hade måttlig överstimulering vid min första IVF. Då hade jag ca 30 äggblåsor vid äggplock. Jag har "dold" PCO eller vad man kallar det (har inte märkt detta under livet i alla fall) med ett AMH på 4 vid 41 års ålder. Detta är en riskfaktor för överstimulering och säkert orsaken att det drabbade mig trots min ålder på 42 år vid IVF. Eftersom du har barn sen tidigare kommer de inte att chansa och sätta in ett embryo om du ser ut att kunna bli ordentligt överstimulerad.

Zinfandel: Hoppas så att du får ett bra besked kring livmodern. (Trodde att man mest fick sammanväxningar där om man skrapats flera gånger.)

• Mia69
    Skytten skrev 2011-08-25 10:29:55 följande:
    Mia - intressant! Om man nu drabbas av en ÖS och ett embryo inte går att återinföra pga det - hur länge väntar man då? När försvinner egentligen blåsorna? Försvinner de gradvis under graviditeten eller hur funkar det? Jag hade inte fattat förrän nyligen att när man sugit ur blåsorna så fylls de på med ny vätska. Varför? Det känns ju inget bra. Särskilt inte som jag har haft cystor. Då kanske risken ökar för att det blir besvär? Du skriver att de inte kommer att chansa och sätta in ett embryo eftersom jag har ett barn sen tidigare. Hur menar du att de tänker då? Och sista frågan - är det vanligare att få ÖS om man har många äggblåsor eller handlar det mer om storleken på dem man har? Jag hade 19 äggblåsor vid vul i måndags och den största var 16 mm och och fem var mellan 10-14 mm. Många frågor...

Skytten: Jag tror inte du fundera jättemycket på ÖS för du får säkert bara oroa dig helt i onödan. Försök att ta en sak i taget. Vet inte om jag skall svara på dina frågor för du kanske bara jagar  upp dig ännu mer. Läs inom parentes om du orkar.
    (Jag tror inte jag kan svaret helt på dina frågor men tror att blåsorna försvinner under några veckor- tills man får sin mens eller någon vecka in i graviditeten. Vätskan finns i fri bukhåla och får tappas ut genom ett hål i magen eller genom slidan. Får man mycket vätska blir det spänt och gör ont och det är därför man tappas. Det kan även bli svårt att andas för att det trycker upp mot lungorna. Att ha vätska i buken är inte farligt i sig. Kroppen samlar tillbaka det själv efter hand. Det som är farligt är att man kan få koagulationsstörningar  så man får blodförtunnande sprutor om man är ÖS. Koagulationsstörningar är OVANLIGT!!! OBS!!!
    Tror det är vanligare med ÖS om man har MÅNGA äggblåsor men man kan kanske få det även vid lite färre. Att blåsorna är stora spelar nog ingen roll.
    Om man gör en totalfrys riskerar man ju att embryona inte klarar upptiningen. Om man inte har barn sedan tidigare och tiden rinner iväg för att man är äldre kanske man tar lite större risker och sätter in ett embryo även om det ser ut att vara överstimulering på gång.)

Försök varva ned inför äggplocket nu. Du har gjort det värsta redan. Äggplocket tar i de flesta fall inte mer än 10-15 minuter. Försök att inte oroa dig nu. Det kommer gå hur bra som helst!!!Hjärta
  • Mia69

Lycka till  Enya, mamman och Skytten idag!{#emotions_dlg.flower}

Välkommen hem Kalimero! Usch vad allt verkar jobbigt för dig! Hoppas att mensen ändå håller sig borta. Än är det ju inte helt kört. Många kramar till dig!!!Hjärta

• Mia69

Mamman: Grattis till ruvningen! Förstår att det var lite nervigt när bara 3 blev befruktade men vad skönt att du fick ett jättefint embryo tillbaka. Du har väl ändå kvar lite i frysen sedan förra gången? Lycka till nu!!!

Enya: 3 tillbaka igen!!! Häftigt!!! Nu skall det bara lyckas för dig!!! Ohhh, vad jag hoppas att du äntligen skall få ett plus!!!

Skytten: Du gjorde det! Wow! Tänk att det kan vara så olika med hur man tolererar mediciner. Jag ÄLSKAR morfin! Tycker det är jätteskönt att hamna i dimman ett tag. Jag hör och ser ju också konstigt men tycker det är så skönt att koppla bort omvärlden ett tag. Nu hoppas vi att så många som möjligt blir fint befruktade och att de har så bra kvalitet att ni får några pingviner också.

EGO: Kom på idag att jag kanske måste ha någon form av intyg från min man när jag gör FET på måndag. Han kommer inte kunna att vara med. Vet ni något om detta? Typiskt att jag glömde detta idag

Inanna: Hoppas att du får din mens snart! Trodde vi skulle bli synkade som vanligt...

• Mia69

Åhh, Turlid! Va härligt att allt såg fint ut på rutin-VUL. Stort grattis och vilken lättnad för Er! Stor kram!Hjärta

• Mia69
    Fjällsippan skrev 2011-08-26 22:37:42 följande:
    Ja, ett intyg brukar dom vilja ha. Jag brukar skriva intyget så här:

Härmed godkänner jag, mannens namn (personnummer xxxxxx-xxxx), att vårt/våra embryo återförs till min sambo, mitt namn (personnummer xxxxxx-xxxx), den (datum för återföringen) på (namn på kliniken).

Underskrift och telefonnummer

Så otroligt spännande att du äntligen ska få ruva !

Tack Fjällsippan och Zin för info. Får skriva ett intyg enligt ovan. Hittar inte min klinik längre på nätet för de har bytt ägare så jag kan inte söka efter färdigtryckta intyg.
    Jaa, tänk att jag skall få ruva. Det känns bara när jag följt alla här att det KAN ju bara inte lyckas på första försöket (när man är 42,5) så jag måste få gjort ett par försök för att få en mini- chans... (fast så funkar ju inte slumpen, jag vet...men det känns lite så...)Tyst
  • Mia69
    Inanna Li skrev 2011-08-27 07:16:26 följande:
    Tack för omtanken! Min kropp känns helcrazy just nu. Hoppas verkligen mensen kommer snart!

Du måste ha ett intyg från din man när du gör FET. Det finns en länk på klinikens hensida:

www.gbgkk.se/infertilitet/om-barnloshet/lanka...

Du hittar rätt blankett under Samtycke.

Lycka till på måndag! Jag hade verkligen hoppats att få ruva samtidigt med dig Glad
    Perfekt! Tack för hjälpen!
    Hoppas du får till rytmen i kroppen igen snart. Kram!Hjärta
  • Mia69

Kalimero: GRATTIS på födelsedagen!!! Stor kram till dig!!!SkålHjärta{#emotions_dlg.flower}

Kattenizze: Vad skönt med kontroller så ofta och vad roligt med en av varje!!! Spännande!!!

Skytten: Håller tummarna att det blir många fina embryon till imorgon!!! Blödningen går nog över snart. Man har stuckit i slidan, inte i livmodern dit embryot förs in imorgon så det spolas inte bort med blödningen.

• Mia69

Skytten: Grattis till ruvarstatus! och vilken bonus med 3 fina till frysen.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?