Skytten skrev 2011-08-25 10:29:55 följande:
Mia - intressant! Om man nu drabbas av en ÖS och ett embryo inte går att återinföra pga det - hur länge väntar man då? När försvinner egentligen blåsorna? Försvinner de gradvis under graviditeten eller hur funkar det? Jag hade inte fattat förrän nyligen att när man sugit ur blåsorna så fylls de på med ny vätska. Varför? Det känns ju inget bra. Särskilt inte som jag har haft cystor. Då kanske risken ökar för att det blir besvär? Du skriver att de inte kommer att chansa och sätta in ett embryo eftersom jag har ett barn sen tidigare. Hur menar du att de tänker då? Och sista frågan - är det vanligare att få ÖS om man har många äggblåsor eller handlar det mer om storleken på dem man har? Jag hade 19 äggblåsor vid vul i måndags och den största var 16 mm och och fem var mellan 10-14 mm. Många frågor...
Skytten: Jag tror inte du fundera jättemycket på ÖS för du får säkert bara oroa dig helt i onödan. Försök att ta en sak i taget. Vet inte om jag skall svara på dina frågor för du kanske bara jagar upp dig ännu mer. Läs inom parentes om du orkar.
(Jag tror inte jag kan svaret helt på dina frågor men tror att blåsorna försvinner under några veckor- tills man får sin mens eller någon vecka in i graviditeten. Vätskan finns i fri bukhåla och får tappas ut genom ett hål i magen eller genom slidan. Får man mycket vätska blir det spänt och gör ont och det är därför man tappas. Det kan även bli svårt att andas för att det trycker upp mot lungorna. Att ha vätska i buken är inte farligt i sig. Kroppen samlar tillbaka det själv efter hand. Det som är farligt är att man kan få koagulationsstörningar så man får blodförtunnande sprutor om man är ÖS. Koagulationsstörningar är OVANLIGT!!! OBS!!!
Tror det är vanligare med ÖS om man har MÅNGA äggblåsor men man kan kanske få det även vid lite färre. Att blåsorna är stora spelar nog ingen roll.
Om man gör en totalfrys riskerar man ju att embryona inte klarar upptiningen. Om man inte har barn sedan tidigare och tiden rinner iväg för att man är äldre kanske man tar lite större risker och sätter in ett embryo även om det ser ut att vara överstimulering på gång.)
Försök varva ned inför äggplocket nu. Du har gjort det värsta redan. Äggplocket tar i de flesta fall inte mer än 10-15 minuter. Försök att inte oroa dig nu. Det kommer gå hur bra som helst!!!