• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Celin skrev 2011-09-23 10:51:38 följande:
    Jag hade gärna satt in två om jag fått erbjudandet - jag satte in två när jag gjorde sonen och båda fäste först men blev sedan bara ett barn (den andra återbildades runt vecka 9). Dock på annan klinik och inte i Sverige - Vi frågade om det på utredningen och fick en procentsats på 20+ med ett insatt och 35+ om vi satte in två - det hade ökat chanserna för vår del - men sen hur chansen/risken är för tvillingar vet jag inte. kram
    Mmmmm ... vår läkare sa att chansen/risken för tvillingar är 1/5 om det blir en graviditet, så den är rätt stor. Men risken för genetiska defekter ökar ju inte för att det är två (och det är väl det jag är mest rädd för), utan vad jag förstod är största risken för tidig födsel. Och det börjar man ju bli rätt duktig  på nu. 

Fler kloka råd gärna!
  • Ypke
    Inanna Li skrev 2011-09-23 11:02:39 följande:
    Victoria - Givetvis tycker jag att du ska sätta in 2 embryon för att öka chansen till bebis Solig
    Mmmm ... men vilka är riskerna, vad spelar man med?
  • Ypke
    pp08 skrev 2011-09-23 11:09:56 följande:
    Victoria: jag skulle välja 2 om jag fick. Jag fick 2 tidigare gånger 2st återförda. Förra IVFen blev jag gravid och det var bara 1 som fäste, tyvärr blev det missfall. Skulle jag haft 2st nu ville jag också 2.

Mycket beror också på kvalitet på äggen/embryo. Den enda gången de har nekat mig var när jag gjorde FET och det första ägget var finfint 4-celligt som tinades upp; då ville de inte tina upp nr.2.

Ägget som jag fick nu hade enligt läkaren bättre betyg än de två jag fick tillbaka förra gången. Vi riskerade gärna att få tvillingar då Bättre två än ingen tänkte vi.
    Tack, pp08, men, återigen, vilka risker spelar man med om man sätter in 2?
  • Ypke
    myran6801 skrev 2011-09-23 11:27:05 följande:
    Victoria, vilka risker är du rädd för? Jag har fått två tbx de gånger det funnits två eftersom risken för tvillingar var så liten.
    Ja, men, jag tänker att det måste finnas ordentliga anledningar till att man egentligen inte sätter in 2 embryon, att man frångick det för ett tiotal år sedan, vad jag förstår. Och då vill jag liksom veta vilka dessa risker är, eller om jag förstått saker rätt att den största risken är för tidig födsel. Jag måste ju väga riskerna med tvillingbörd mot chansen att det ska bli något över huvudtaget. Eller tänker jag fel?  
  • Ypke

TACK! Där känns det som att jag fick lite kött på benen. Ni verkar alla positiva till två, så det får nog bli det, jag litar stenhårt på er kunskap och era omdömen! 

[Lite dålig karma har jag väl fått nu av att sitta här och babbla som om det skulle bli två befruktade ... ahhh ;-/]

• Ypke
    kattenizze skrev 2011-09-23 11:53:51 följande:
    Victoria: Eftersom jag sitter i den sitsen att det blev två trots att jag ville ha en, så kanske jag kan svara på dina frågor. I din sits hade jag gått på läkarens rek och satt in två. Speciellt om det är första försöket. Chansen att bli gravid öht är såpass mkt bättre. Däremot hade jag INTE satt in två om jag absolut inte ville ha en duplexgraviditet eller om jag har andra sjukdomar som gör en graviditet svårare. Allt är ju svårare med en tvillinggraviditet. Det är en större risk för prematur och det är sannerligen inget önskvärt. Kroppen får jobba dubbelt så hårt och du blir i princip sjukskriven rätt tidigt. Risken för havandeskapsförgiftning är också högre vid tvillinggrav. Prata med din läkare om riskerna så du får rätt information. Att vi är äldre är också en riskfaktor i sig, jag har tre riskfaktorer, jag är överviktig, äldre och väntar tvillingar.
    Ändå ångrar jag inte att jag satte in två embryon, trots att jag faktiskt har väntat tvillingar förut (det ena embryot blev min son, det andra MF) och att jag har flera tvillingpar nära i min mammas släkt (hon är tvilling t ex). Jag inbillar mig att jag pga det också hade större chans eller risk att få tvillingar själv, men det är min egen teori. Jag ville inte riskera att frysa ned ett embryo som sen inte klarar upptining vilket har hänt mig och är en risk man måste räkna med.
    Däremot tycker jag det är BRA att socialstyrelsens riktlinjer är sådana att man inte ska sätta in flera embryon om det inte finns särskilda skäl. Det kanske är flera i tråden som inte håller med mig om det, men jag tycker inte att unga med bra antal ägg ska få sätta in flera. Orättvist kanske, men en tvillinggrav är inget önsvärt alls. Det är för många risker helt enkelt.
    Toppen, Katte, TACK för utförlig info! Jag kanske tar ett prat med läkaren som förhoppningsvis gör ET imorgon och får hans syn på saken, så har jag två läkares åsikter och omdömen. 
  • Ypke
    kattenizze skrev 2011-09-23 12:03:21 följande:
    Ja, prata med din läkare. Sen skulle jag också ta beslutet utifrån tidigare sjukdomshistoria, och tidigare ev graviditeter. Har man t ex anlag för blodpropp skulle jag vara väldigt tveksam till att sätta in två. Men det är jag det, andra tycker annorlunda. Hoppas du får mkt befruktat nu och av toppkvalité!!
    Tack. Jag har ju ingen direkt sjukdomshistoria, bara lite klen rygg (men den kan jag definitivt hinna träna upp), och har aldrig ens varit lite gravid. För min del skulle det räcka med ett barn, men min sambo vill gärna ha två och jag tycker väl att det vore det bästa också med syskon. Så om två embryon markant ökar chansen att det blir något alls är det nog värt risken.
  • Ypke
    kattenizze skrev 2011-09-23 12:14:22 följande:
    Sådärja, nu kommer ingen vilja ha tvillingar i tråden! Skrattande
    Mmmmmm ... kanske det ... men det är jätteviktigt att känna till alla omständigheter och inte bara gå på att chansen till graviditet över huvudtaget ökar, det känns lite naivt, därav mitt ihärdiga frågande! 

Tack alla - grazie a tutte - merci à toutes! 
  • Ypke

Hej Alla, jo, jag vet, jag får också vara glad om det blir något alls. Ville bara kolla av med er om utifall att det blir läge att sätta in 2. Tror jag tar och tar den risken, faktiskt. Ni har övertygat mig. 

Inte mycket blir det gjort på jobbet idag, kan jag säga ...

Krya på er förkyldisar!! 

• Ypke

Tack AnnaLinn, och tack alla andra. Det får nog bli två här också!

Inget samtal från kliniken idag - så då har de väl gått och blivit bäbisceller

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?