kattenizze skrev 2011-09-23 11:53:51 följande:
Victoria: Eftersom jag sitter i den sitsen att det blev två trots att jag ville ha en, så kanske jag kan svara på dina frågor. I din sits hade jag gått på läkarens rek och satt in två. Speciellt om det är första försöket. Chansen att bli gravid öht är såpass mkt bättre. Däremot hade jag INTE satt in två om jag absolut inte ville ha en duplexgraviditet eller om jag har andra sjukdomar som gör en graviditet svårare. Allt är ju svårare med en tvillinggraviditet. Det är en större risk för prematur och det är sannerligen inget önskvärt. Kroppen får jobba dubbelt så hårt och du blir i princip sjukskriven rätt tidigt. Risken för havandeskapsförgiftning är också högre vid tvillinggrav. Prata med din läkare om riskerna så du får rätt information. Att vi är äldre är också en riskfaktor i sig, jag har tre riskfaktorer, jag är överviktig, äldre och väntar tvillingar.
Ändå ångrar jag inte att jag satte in två embryon, trots att jag faktiskt har väntat tvillingar förut (det ena embryot blev min son, det andra MF) och att jag har flera tvillingpar nära i min mammas släkt (hon är tvilling t ex). Jag inbillar mig att jag pga det också hade större chans eller risk att få tvillingar själv, men det är min egen teori. Jag ville inte riskera att frysa ned ett embryo som sen inte klarar upptining vilket har hänt mig och är en risk man måste räkna med.
Däremot tycker jag det är BRA att socialstyrelsens riktlinjer är sådana att man inte ska sätta in flera embryon om det inte finns särskilda skäl. Det kanske är flera i tråden som inte håller med mig om det, men jag tycker inte att unga med bra antal ägg ska få sätta in flera. Orättvist kanske, men en tvillinggrav är inget önsvärt alls. Det är för många risker helt enkelt.
Toppen, Katte, TACK för utförlig info! Jag kanske tar ett prat med läkaren som förhoppningsvis gör ET imorgon och får hans syn på saken, så har jag två läkares åsikter och omdömen.