• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-06-22 17:24:40 följande:
    Mitt ÄL-sekret kommer alltid ett par dagar innan omslag, men jag skulle börja testa vid första tecken på ÄL. Synd att du inte fick svar på stimuleringen; men du om du ska göra inseminationen i den här cykeln är det väl ändå för sent att börja med hormoner? 
    Ja nu är det för sent + jag är mitt uppe i "kuren". Men jag ska få mens sista dagarna i juni så då skulle det funka.

Enya - jag läste också det där. Mycket intressant. Och klinikerna som bara sitter där, proppmätta och fnyser. Skrikandes
  • callimero
    Maryhe skrev 2011-06-22 23:42:05 följande:
    Hej! Är ny här. Har läst i forumen på familjeliv ett tag innan jag tog mig i kragen och skapade en profil..
    Jag bor i norra Italien och har precis fyllt 42 år. Jag har två barn sedan ett tidigare förhållande som är 21 år och om en månad 18 år. Min sambo har inga barn och är 49 år.

Vi ska till fertilitetskliniken i Turin den 13:e juli. Det är första gången där, men alla prover är redan gjorda på sjukhuset där vi bor. Och det var en himla massa prover!!! Vad jag har förstått då tar de mer prover och bakterieodlingar här än hemma i Sverige. Problemet ligger hos min sambo. vid första kontrollen hade han bara 12 miljoner spermier per milliliter varav 97,22%!! orörliga.(1,47% snabba och 1,31% långsamma) Efter att ha tagit medicin i 3 månader , först Spergin Forte och cortison sedan Spergin Q10  har de ökat till 32 miljoner spermier och 90% orörliga (7,5%snabba, 1,9% långsamma). Alltså en klar förbättring. Nu ska han istället peta i sig något som heter Proxeed NF, C vitaminer och något som heter Topster.

Här är åldersreglerna olika från region till region. Här i Piemonte är gränsen vid 43. Så vi har bråttom.
    Problemet är att vi är i "påvens land". man får inte frysa in embyron eftersom de enligt påven är liv...
    Så vid varje försök så måste man göra om proceduren med hormoner, äggplockning osv. 
    Spermier och ägg får frysas in men enligt min läkare klarar de sig inte så bra som embyron.

Det innebär att man kommer bara att försöka att befrukta max de 3 äggen (3 är max embyron som får återinsättas) som ser bäst ut och då får man ju vara beredd på att inget befruktas. Det innebär också att man måste återinföra alla embyron. 

kliniken som vi ska till gör oftast långtidsodling för att vara säker på att de utvecklas som de ska. Eftersom förutsättningarna som lagen ger är så dåliga så vill man vara mer säker. 

Jag har fått diagnosen fibromyalgi och i början så strulade mensen mycket, men sedan januari har den varit punktlig som en klocka, var 28:de dag. Utom denna gång när vi snart ska iväg till kliniken... Nästa mens om allt nu hade rullat på som vanligt skulle komma dagarna efter besöket och jag skulle börja med hormoner då.

Tror att det har att göra med problem på jobbet... Jag jobbar som kock på en restaurang. det är stressigt, varmt och tungt. Jag har bara en dag ledig i veckan (ibland ingen) och gör 55-60 timmar i veckan. Med fibromyalgi är det en pina. kan inte sjukskriva mig för dom har gett mig ett jättefult kontrakt."Vid behov"... vilket innebär att om jag är sjuk så har dom inget behov... Regitrerar också bara 20 timmar i månaden och betalar resten svart. Vardag i Italien här följer man inga lagar och det är svårt att vara arbetare och utlänning.

Jag är programmerare egentligen!!! och söker annat jobb (vad som helst som inte är tungt ).
    Förra veckan var det någon som ringde som hade mitt cv och det tog hus i helsike. De låste i mig i restaurangen på eftermiddagen och skrek i 2 timmar. Dagen efetr kändes luften som bly att andas. Går dit bara för att vi behöver pengar till behandlingen (självklart kan jag inte berätta om det på jobbet). 
    Ska till Sverige på min farfars begravning nästa vecka och planerar att inte komma tillbaka till jobbet något mer. 

Phu!!! det var ett långt inledande inlägg... hoppas att jag inte tröttade ut er!!!

Välkommen Maryhe!

Har jobbat en hel del i Italien jag med, dock en annan bransch och via svenskt företag, kan bara tänka mig det kaos och osäkerhet det kan innebära att var anställd. Hoppas verkligen du hittar ett lugnare jobb snart!

Måste säga att de verkar vara betydligt bättre gällande manlig faktor. Vi har detsamma men det enda som gjorts är att man konstaterar att, jaha, här var det grav manlig faktor. Och sen full fokus på mig i alla år trots upprepade förfrågningar efter varje millslyckat försök om det inte finns något att pröva för mannen. Är dessa preparat per recept? Har läst om Proxeed men det finns tyvärr inte här. Vet du vilken sort/dos cortison han fick? fantastiskt med så pass mycket bättre resultat. Håller tummarna för er!
  • callimero
    Veronica1 skrev 2011-06-23 09:36:38 följande:

Välkommen hit Kärlekens gåva & Maryhe :) Intressant att läsa om olika erfarenheter, vad mycket olika vi alla går igenom.

Snösport: Vilka dikter, Underbara!!! Jag skriver oxå en hel del dikter, så det är kul att läsa andras.

Jag var upp i morse & tog progesteronet, kändes helt meningslöst men det är väl bäst att man tar de sista som är kvar, har 2 kvar nu. Kommer lite brunt, vill som inte komma igång riktigt.

Har funderat mycket på Ludmila i Sundsvall som ni skriver mycket om. Hur kommer man i kontakt med henne??? Jag bor ju bara 18 mil från Sundsvall.

Hm, lite brunt säger du, men inget mer? Har du testat??

Till Ludmila måste man ringa som besatt, jag ringde hela 78 ggr inom trekvart innan jag kom fram.
  • callimero

Underverket - tror ingen av oss här haft symptom på bakteriell vaginos. Men man kan tydligen ha det ändå.

Nu har jag fått besked från Danmark att jag kan göra insemination med Pergotime 2 x dag, cd 3-7 följt av ägglossningsspruta. Inbillar mig det ger lite bättre chans. Dte finns risk för tvillingar skrev de, ja jo visst, men den risken är jag beredd att ta med en chans att lyckas på 3-5%!

Nu ska jag bara hitta någon som kan skriva svenska recept och hoppas det ställe som har öppet i juli kan göra VUL.

• callimero
    Fjällsippan skrev 2011-06-23 13:34:33 följande:
    Åh vilken bra lösning, kalimero! Jag har inte provat själv, men jag har hört att Strandkliniken ska vara flexibla vad gäller recept/undersökningar. Men dom är helt privata, så det kanske kostar en slant.
    En slant extra är jag van att betala. Skrikandes Frust. Men jag vet de brukar kunna hjälpa.

Man kan inte lita på de där testen. När har du BIM? Hoppas...
    Zinfandel skrev 2011-06-23 13:39:58 följande:
    Kalimero: nu har du verkligen ett nytt spår. Försök få tag i de medicinerna. Nu. Nån mer här med goda kontakter i Italien eller andra länder där medicinen finns? Hjälp Kalimero!! Maryhe: vilket läkemedlsföretag tillverkar dem?
    Ja, hjälp mig med tips Maryhe! Glad
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-06-23 13:44:37 följande:
    Kalimero: det är strålande!! Blir det med donator?
    Japp. Det är tvärr så att med insemination ser vi ju inte hur resultatet blir, ja mer än om jag blir gravid eller ej såklart. Satsar vi på ivf kommer man se hur äggen regerar med nya simmare. Men nu testar vi detta.

Får passa på att kladda klart med alla medikament innan det är dags. Nu har jag frågat min distansgyn om han kan skriva recept. Sjöterskan knorrade men jag påpekade att de strulade så med mina VUL på vårt senaste försök i Falun så nu tycker jag de får bjuda till lite.
    Zinfandel skrev 2011-06-23 13:48:41 följande:
    Ja du, jag har galen växtvärk/molvärk/träningsvärk/kramp i livmoder & äggstockar som strålar ut och drar i ljumskarna nåt rejält. Jaha, nu sa jag det ändå haha Skrattande Men det hade jag förra månaden också, då ruvningen blev minus så jag drar inte på några växlar. Och nej, mitt tsh svajar inte heller nu.
    Ujuj! Drömmer
  • callimero
    Enya70 skrev 2011-06-23 13:57:45 följande:
    Håller tummarna!

Aha ovesterinet får man alltså inte ta om man är gravid. Har inte läst så noga på den än då jag precis bara börjat med antibiotikan. Och ingen alkohol med den ena antibiotikasorten så det blir en nykter midsommar i år...
    Jag unnade mig vin och champagne i lördags utan biverkningar. Skål Lite vin el öl skulle enligt Ludmila gå bra, men nubben ska man nog låta bli. Märker inga direkt biverkningar av något än så länge. Peppar peppar.
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-06-23 15:19:11 följande:
    Mer än att du är svart i ansiktet, har röd näsa och ett ägg på huvudet...?!? FlörtSkrattandeSolig
    Som vanligt alltså. Foten i munnen
  • callimero

Maryhe tusen tack för en fantastiskt noggrann redovisning av mannens kurer! Jädra dator att krångla. Jobbigt att alla prover har kostat så dyra pengar, förhoppningsvis ger de kanske utdelning så ni slipper massvis av misslyckade ivf. Kan ni ansöka om att få ersättning efteråt för det ni lagt ut?

Bra de kollat upp detta med blodförtunnande hos dig, här måste man ha minst 3 missfall om de ska kolla det. Många försöker lägga till Fragmin-sprutor eller Trombyl på eget bevåg om man haft många misslyckade insättningar.

I Sverige är ICSI det ENDA som görs. Vid vår utredning konstaterades manlig faktor. Två prover fick han lämna, sedan var det bara fullt fokus på att få min kropp att spotta ur sig ägg och ständigt bli bedömd efter prestation. Gamla ägg är domen när det inte fungerar. Så lustigt att mina ägg trots bra hormonvärden klassas som dåliga och gamla från 39 års ålder. Har hittat en massa olika studier där man bla ger mannen hormoner som tex Gonal-f, antibiotika precis som du nämner. Kan vi kvinnor ha dolda infektioner kan väl männen också ha det? Proxeed har jag läst mycket positivt om!

Vi har testat Bisolvon, L-Arginin, Carnitin, höga doser av zink + folsyra, c-vitamin (detta påpekade Falun nu sist var vilktigt) e-vitamin och d-vitamin. Inget har tyvärr fungerat. Helt utan alkohol nästan ett år, ingen förändring. Snuset får jag honom inte att sluta med och kaffe bäljar han i sig. Inget svar från klinikerna på om det påverkar.

När jag nu läst igenom labbens anteckningar och där står att de är avvikande gällande de flesat kriterier. De kan inte simma utan måste fångas upp i medium, många lösa huvuden, kraftiga agglutinationer (ihopklumpade) osv. Och ändå säger klinikerna att spermierna inte påverkar resultatet? Nu sist fick han lämna 2 ggr vid ÄP för det såg så illa ut, då fick jag bara 4 ägg - så 4 spermier vad allt de behövde för ICSI. Äggen avstannade då i befruktningen och jag fick tillbaka två st, ett som avstannat och ett 2-celligt om jag ville av "affektionsvärde". Kändes hemskt, som att ruva på något dött.

Nu ska vi testa om det blir skillnad med donator i Danmark. Men jag har hunnit fylla 43 så det kanske är ÄD som blir slutstationen men då måste vi ha bra simmare. Så jag kanske behöver din hjälp framåt sommaren och det skulle behövas?

Stor Midsommarkram på er alla fina i tråden! {#emotions_dlg.flower}

• callimero
    Maryhe skrev 2011-06-24 17:57:31 följande:
    Men har han inte fått göra andra undersökningar? Bara lämnat spermaprov?
    Min sambo har gjort två ultraljud bla. Det har konstaterats att han har småcystor i vänstra bitestikeln och åderbråck (varicocele)i vänstra punghalvan. Åderbråcket gör att blodet inte cirkulerar som det ska och det kan bli lite för varmt för spermierna. Det går att operera. Andrologen sa att ca 40% av de män som har fertilitets problem troligtvis lider av Varicocele.
    Det enda som gjorts är 2 st provlämnaingar, blodprov för teststeron, FSH och TSH samt zink. Både testosteron och zink var något lågt men inget man gjorde något åt. Jag har proppat i honom extra zink+folsyra tyvärr utan resultat. Sedan kände Dr på testiklarna och konstatrade att de var något små. Men efter detta, fullt fokus på mig och ICSI.

Kände man att något var knas vid yttre inspektion först eller görs ultraljud rutinmässigt? Måste säga att Sverigen känns som ett u-land gällande manlig faktor.

Hoppas du får det drägligare på jobbet, eller allra helst ett nytt stackare! Kanske lite sverigesemester gör att du får pusta ut nu.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?