IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Enya - jag läste också det där. Mycket intressant. Och klinikerna som bara sitter där, proppmätta och fnyser.
![Skrikandes Skrikandes](http://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-yell.gif)
Välkommen hit Kärlekens gåva & Maryhe :) Intressant att läsa om olika erfarenheter, vad mycket olika vi alla går igenom.
Snösport: Vilka dikter, Underbara!!! Jag skriver oxå en hel del dikter, så det är kul att läsa andras.
Jag var upp i morse & tog progesteronet, kändes helt meningslöst men det är väl bäst att man tar de sista som är kvar, har 2 kvar nu. Kommer lite brunt, vill som inte komma igång riktigt.
Har funderat mycket på Ludmila i Sundsvall som ni skriver mycket om. Hur kommer man i kontakt med henne??? Jag bor ju bara 18 mil från Sundsvall.
Underverket - tror ingen av oss här haft symptom på bakteriell vaginos. Men man kan tydligen ha det ändå.
Nu har jag fått besked från Danmark att jag kan göra insemination med Pergotime 2 x dag, cd 3-7 följt av ägglossningsspruta. Inbillar mig det ger lite bättre chans. Dte finns risk för tvillingar skrev de, ja jo visst, men den risken är jag beredd att ta med en chans att lyckas på 3-5%!
Nu ska jag bara hitta någon som kan skriva svenska recept och hoppas det ställe som har öppet i juli kan göra VUL.
Maryhe tusen tack för en fantastiskt noggrann redovisning av mannens kurer! Jädra dator att krångla. Jobbigt att alla prover har kostat så dyra pengar, förhoppningsvis ger de kanske utdelning så ni slipper massvis av misslyckade ivf. Kan ni ansöka om att få ersättning efteråt för det ni lagt ut?
Bra de kollat upp detta med blodförtunnande hos dig, här måste man ha minst 3 missfall om de ska kolla det. Många försöker lägga till Fragmin-sprutor eller Trombyl på eget bevåg om man haft många misslyckade insättningar.
I Sverige är ICSI det ENDA som görs. Vid vår utredning konstaterades manlig faktor. Två prover fick han lämna, sedan var det bara fullt fokus på att få min kropp att spotta ur sig ägg och ständigt bli bedömd efter prestation. Gamla ägg är domen när det inte fungerar. Så lustigt att mina ägg trots bra hormonvärden klassas som dåliga och gamla från 39 års ålder. Har hittat en massa olika studier där man bla ger mannen hormoner som tex Gonal-f, antibiotika precis som du nämner. Kan vi kvinnor ha dolda infektioner kan väl männen också ha det? Proxeed har jag läst mycket positivt om!
Vi har testat Bisolvon, L-Arginin, Carnitin, höga doser av zink + folsyra, c-vitamin (detta påpekade Falun nu sist var vilktigt) e-vitamin och d-vitamin. Inget har tyvärr fungerat. Helt utan alkohol nästan ett år, ingen förändring. Snuset får jag honom inte att sluta med och kaffe bäljar han i sig. Inget svar från klinikerna på om det påverkar.
När jag nu läst igenom labbens anteckningar och där står att de är avvikande gällande de flesat kriterier. De kan inte simma utan måste fångas upp i medium, många lösa huvuden, kraftiga agglutinationer (ihopklumpade) osv. Och ändå säger klinikerna att spermierna inte påverkar resultatet? Nu sist fick han lämna 2 ggr vid ÄP för det såg så illa ut, då fick jag bara 4 ägg - så 4 spermier vad allt de behövde för ICSI. Äggen avstannade då i befruktningen och jag fick tillbaka två st, ett som avstannat och ett 2-celligt om jag ville av "affektionsvärde". Kändes hemskt, som att ruva på något dött.
Nu ska vi testa om det blir skillnad med donator i Danmark. Men jag har hunnit fylla 43 så det kanske är ÄD som blir slutstationen men då måste vi ha bra simmare. Så jag kanske behöver din hjälp framåt sommaren och det skulle behövas?
Stor Midsommarkram på er alla fina i tråden!