• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-07-04 18:35:59 följande:
    Fick denna länk av min förra akupunktör!

www.acupuncturetoday.com/archives2005/oct/10i...
    Intressant!

Jag håller på att inventera min stora korg med hälsokost/vitaminer jag proppar i mig. Läste följande om antioxidanter, tex Q10, Acai och e-vitamin som jag äter. Nu är det bara undersökt på möss men man blir lite fundersam: articles.timesofindia.indiatimes.com/2011-02-01/health/28353354_1_ovulation-fertility-antioxidants

Min korg innehåller för övrigt:
    omega3
    Mitt Val Kvinna
    Supergreens (ett pulver med alger, vetegräs och en massa nyttigt, smakar akvarievatten)
    folsyra
    d-vitamin
    DHEA
    b-vitamin
  • callimero
    Snösport skrev 2011-07-04 19:23:08 följande:
    jaha du tar DHEA...har du gjort det länge?
    Intressant.
    Tänkte köpa Co Q10 ...hälsokosten hade inget jag ville ha så ska beställa ikväll   ditt Q10 är det samma?
    Sedan i höstas. Jag vet inte riktigt vilket Q10 du menar, det finns en uppsjö olika fabrikat ungefär som det finns b-vitamin?
    Zinfandel skrev 2011-07-04 20:49:51 följande:
    Kalimero: jag kör motsatsen, jag har lagt av med alla piller (utom det nödvändiga)... Med tanke på alla piller i år så är det dags för rening!! 
    Funderar på en åtstramning här med.
  • callimero

Slemmis och Syskon nu - duktiga ni är med kämpandet med vikten! Jag har själv en 15 kilo som sitter som berget efter alla försök. Beror väl delvis på hormoner, stress, sorg och minskad ämnesomsättning med åldern. Har inte lagt om mina kostvanor, de har bara byggts på under åren. Inte kul. Framför allt för att det känns ohälsosamt. Jag tror jag har regelbunden ägglossning men osäker på hur det påverkat mina chanser. För vissa spelar extra kilon ingen roll alls medans andra kan vinna på en rätt liten viktnedgång. Jag försöker med GI men det är tufft för en bröd-pasta älskare! Skäms

AnnaLinn skrev 2011-07-05 10:51:13 följande:
    Kalimero: Vad är DHEA?
    Själv så tar jag bara folsyra och vitamintabletter... Rekommenderar ni något mer preparat, ni som vet? Mannens spermier är ok, det är mina äggledare som inte funkar, hade ett x och blev akutop för detta... så det rekommenderades IVF för oss...

Visste inte att det fanns progesteron i hudkrämer! Själv så försöker jag undvika lightprodukter.  Lagar mat med grädde och blandar upp det med vatten så slipper man alla tillsattsprodukter... vet inte om det hjälper men jag tror starkt på detta.  har läst någonstans att om innehållsförteckningen i en produkt är mer än 7 st så är varan ofta onyttig... kolla in bla godiset..är inte på nåt sätt fanatiskt men ibland tänker jag på detta... Vet inte om detta hjälper till att bli mer fertil? Men man mår kanske bättre i allmänhet?  
    DHEA används hyfsat flitigt i USA och UK för att boosta äggkvaliten. Det är ett hormon som tyvärr är förbjudet i Sverige men går att köpa på nätet eller i hälsokost om man är i länder där det är tillåtet. Googla på DHEA+ivf. Speciellt en ivf-klinik i New York som fokuserar mycket på detta:
    www.centerforhumanreprod.com/premature_ovaries.html

Galet vad de stoppar i sånt vi smörjer in oss med dagligen! Jag har samma filosofi när det gäller mat, lightprodukter och halvfabrikat, nej tack.

Frustrerande med makens prio Fjällsippan. Men jag förstår honom. Varför finns det bara spa-resor och inte ivf-resor?? Cool
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-07-05 11:14:08 följande:
    Zinfandel: tyvärr har jag passerat åldersgränsen för lightvarianten. Men det kan väl vara något för dig, eller hur ?

Jag förstår inte hur CvL prognosmodell funkar som den är beskriven i dagens artikel i DN: www.dn.se/nyheter/vetenskap/ny-metod-hjalper-.... Menar dom att det kan vara lättare öht att bli gravid med 1 återfört embryo istället för 2; eller att prognosen för en lyckad graviditet är bättre med enlinggraviditet?  
    Hajade också till över den sk Japaner-metoden, men sen läste jag ej över 40...

Jag fattar nada av den artikeln? Skulle det vara en ny metod att bara sätta tillbaka ett embryo? Och menar de att det var därför hon blev gravid?? Det tror jag knappast. Däremot är Sverige en förespråkare för att sätta in ett för att undvika tvillingar och de ökade riskerna i och med detta. Men det står inget om att paret i artikeln drabbats av missfall? Jag har satt tillbaka endast ett när det bara funnits ett och jag har inte blivit mer gravid av det. Det ökar chanserna enligt alla kliniker att sätta tillbaka flera. I Danmark sätter de tex in upp till tre st.
  • callimero
    kattenizze skrev 2011-07-05 11:20:57 följande:
    Fjällis: Fattar inte den heller. Tycker de borde fokusera mera på att andra saker såsom immunologi (nej just det finns inte sådana problem i Sverige, unikt!) och hur man får fram bättre kvalité på embryona...Blir lite ledsen när jag läser de där artiklarna eftersom jag inte är önskvärd då tydligen som är gravid med tvillingar. (Ja, jag är full av hormoner just nu).
    Precis - immunologi, manlig faktor, sköldkörtelproblem och liknande NYA rön kan de väl för sjutton fokusera på!
    Zinfandel skrev 2011-07-05 11:31:18 följande:
    Javisst, ja, tänkte inte på den detaljen...... Tänk vad man kan glömma Skrattande

Intressant artikel. Jag är väldigt mycket emot alla %, prognoser och uträkningsmetoder överlag, precis som Katte säger är det fler faktorer som spelar in (nä, visst nä, det bryr sig inte svenska kliniker om...). Antar att de menar just som du säger att 2-ägg innebär större risk i längden. Jo, Katte, tvärtom, du bevisar ju motsatsen!!
    Jag ger inte mycket för % hit eller dit jag heller. Det är så oerhört individuellt. För att inte tala om själva kliniken, hur är det tex med embryologernas skicklighet? Labbets utrustning? Klinikens förmåga att ta till sig nya rön??
    Vet ni att jag är så j-kla arg och frustrerad, jag skulle bra gärna vilja åka till den där konferensen och peta ner vissa från sina milshöga piedestaler!!!

Och angående artiklen, oerhört märkligt, som en smygreklam för CvL-kliniken. Inte kan man kommentera heller men jag skrev ett långt mail till "rätta artikeln" återstår att se om man får svar. Kalla mig rabiat! Skrikandes
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-07-05 11:56:45 följande:
    Kalimero: jag håller helt med. Men vete fasen om vi insatta tycker det är så himla bra reklam, jag tycker tvärtom de förlöjligar sig själva där.. Men för andra är det säkert bra reklam. Jag dagdrömmer ibland om en samtalsgrupp mellan några IVFare, gyn, fertilitetsläkare, immunologer, embryologer och läkemedelsföretag för att få igång en bra och fungerande apparat.
    Men för oinsatta låter det bra. Jag väntar bara på at få höra "-Men har du hört att de på en klinik har en helt ny metod där man lyckas!?" Och för par som ska inleda sin ivf-karriär låter  det nog bra. Journalisten verkar tagit en snabbkurs i ämnet grävande journalistik.

Ja en sådan grupp vore helt fantastiskt.
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-07-05 12:02:26 följande:
    Men det är klart de vill uppnå, ju fler gånger vi bara sätter tillbaks 1 desto mer klirr i kistan hos klinikerna Flört
    Huvudet på spiken!
  • callimero
    kattenizze skrev 2011-07-05 11:20:57 följande:
    Fjällis: Fattar inte den heller. Tycker de borde fokusera mera på att andra saker såsom immunologi (nej just det finns inte sådana problem i Sverige, unikt!) och hur man får fram bättre kvalité på embryona...Blir lite ledsen när jag läser de där artiklarna eftersom jag inte är önskvärd då tydligen som är gravid med tvillingar. (Ja, jag är full av hormoner just nu).
    Inte tänka så Kattenizze, det kommer gå alldeles finfint med era tvillingar! Solig Det kanske innebär högre risk för vissa, men långt långt ifrån alla. Jag har flera vänner med tvillingar och det har inte varit några komplikationer alls. Sen är det bra att se till att barnmorskor/gyn har lite extra koll på en under graviditeten såklart, bara för att slippa oroa sig.

Ja Fjällis, det där med när man ska sätta stopp är oerhört svårt. Jag kan som ni märker inget alls om den saken.
  • callimero
    Hehe! Då blir det nog inga tvillingar för mig som endast mäter 158 cm.

Tydligen har man kommit på att ÄL-stickor kan hjälpa att hitta ÄL bättre än att titta i kalendern??? Öh...
    www.eshre.eu/membership/page.aspx/1359
    Fjällsippan skrev 2011-07-05 12:44:16 följande:
    Kalimero: du är verkligen duktig på att hitta info. Förresten, hur går det med Pergon?
    Tack, jag knaprar på. Märker ingenting, ska på VUL fredag så får vi se. Känns märkligt att bara peta i sig piller efter hela 12 st försök med spruteri.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?