kattenizze skrev 2011-07-05 11:20:57 följande:
Fjällis: Fattar inte den heller. Tycker de borde fokusera mera på att andra saker såsom immunologi (nej just det finns inte sådana problem i Sverige, unikt!) och hur man får fram bättre kvalité på embryona...Blir lite ledsen när jag läser de där artiklarna eftersom jag inte är önskvärd då tydligen som är gravid med tvillingar. (Ja, jag är full av hormoner just nu).
Precis - immunologi, manlig faktor, sköldkörtelproblem och liknande NYA rön kan de väl för sjutton fokusera på!
Zinfandel skrev 2011-07-05 11:31:18 följande:
Javisst, ja, tänkte inte på den detaljen...... Tänk vad man kan glömma
Intressant artikel. Jag är väldigt mycket emot alla %, prognoser och uträkningsmetoder överlag, precis som Katte säger är det fler faktorer som spelar in (nä, visst nä, det bryr sig inte svenska kliniker om...). Antar att de menar just som du säger att 2-ägg innebär större risk i längden. Jo, Katte, tvärtom, du bevisar ju motsatsen!!
Jag ger inte mycket för % hit eller dit jag heller. Det är så oerhört individuellt. För att inte tala om själva kliniken, hur är det tex med embryologernas skicklighet? Labbets utrustning? Klinikens förmåga att ta till sig nya rön??
Vet ni att jag är så j-kla arg och frustrerad, jag skulle bra gärna vilja åka till den där konferensen och peta ner vissa från sina milshöga piedestaler!!!
Och angående artiklen, oerhört märkligt, som en smygreklam för CvL-kliniken. Inte kan man kommentera heller men jag skrev ett långt mail till "rätta artikeln" återstår att se om man får svar. Kalla mig rabiat!