• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-09-12 10:17:43 följande:
    Jag hade en grymt dålig magkänsla den gången jag lyckades - gick runt och sa och tänkte: "det är kört" och "embryona är döda" och allt negativt man kan tänka sig....men det tog sig i alla fall . Tummar till tusen!!!
    Men nu har flera mailat mig precis samma sak....... DrömmerDrömmerDrömmer
  • Zinfandel

Skytten: jag skrev ju om alla prover & mediciner imorse..! En antibiotikakur av nåt slag är alltid bra inför IVF och många kliniker inleder med det. Förutom de jag nämnde imorse så nämns ofta Amoxicillin särskilt i samband med immunologi.

Det du beskriver om dig och din man har alla haft hemma nån gång. Mitt tips till dig är att inte tänka "vem som har det värst". Många av oss önskar att de hade mer engagemang från sin partner men vi är också lite dåliga på att tänka på mannen situation. De enda de kan göra är att leverera en sats, sen får de se på när den de älskar får ta sprutor, fyllas med hormoner,  operera ut ägg, få det insatt, ta mer piller och den ständiga väntan, oron & värken. Det är inte lätt för dem heller. Nu kan man ju tycka att om det är det enda de behöver så kunde de ju åtminstone blabla.... Välj att närma er varann istället annars blir detta outhärdligt. Vi småpratar inte längre direkt om detta, vi pratar om det ordentligt, konkret och svart & vitt med jämna mellanrum men däremellan fortsätter våra liv och det känner vi är jätteviktigt. 

Nä, gå hem idag och kramas, släpp nästa försök och bara VAR i några dagar. 

• Zinfandel

Observera att vanliga gyn inte tar BV-test uppe vid livmodern utan de förlitar sig på ph-värde och lukt vilket inte är tillförlitligt. Ett riktigt test måste kollas i mikroskop. Dessutom får många bakterier efter IVF-försök eftersom det är en del rotande med ÄP, vaggisar osv så det är dunder att ta en antibiotikakur inför försök. Inför detta tog jag alla 3 jag nämnde imorse.

• Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-09-12 14:17:02 följande:
    Zinfandel: vet du om alla ovannämnda "åkommor" detekteras via mikroskop? Ludmila skickade inte iväg några prover för odling, och nu är jag nyfiken på om allt kan upptäckas med blotta ögat genom att kika i ett mikroskop?
    Som jag har förstått det så måste vissa skickas iväg för odling men det är möjligt att man kan se alla i mikro.

Nu kollar jag tillbaks på mina:
    Gardnerella & anaeroba: genitalodling
    Klamydia & mycoplasma: urin & genital i mikroskop
    Gonokocker: odling

En del odlingar alltså men man kanske kan se det redan i mikroskop! Jag tror faktiskt att dels så vet Ludmila vad hon ska titta efter, dels så vet hon att den kuren hon sätter in dödar allt Drömmer, så hon behöver ju inte bevis på allt... Och det gör hon rätt i!
  • Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-09-12 14:30:45 följande:
    Hehe, jovisst dödar Ludmilas kur allt! Varför jag frågar om detaljer nu är för att jag har bokat in ett gynbesök imorgon här i Stockholm för att dubbelkolla att bakterierna har hållit sig borta sedan Ludmila-kuren. Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp besöket för att få en gedigen kontroll; och jag är redan förberedd på ett dåligt bemötande. Hoppas att jag blir positivt överraskad!
    Ja, min gyn ville ju inte göra allt på bästa sätt så jag "utnyttjade" en kontakt på sjukhuset som skickade proverna till labbet på klinisk mikrobiologi. Det kan nog vara fördelaktigt att uppsöka en gyn som finns i närheten av ett lab. Jag valde ändå att skramla ihop till kuren oavsett vad proverna visade, det kan ju inte göra illa, bara bättre. Idag är jag totalt luktfri! Inte för jag luktade överdrivet tidigare Flört men visst har kuren haft effekt!
  • Zinfandel

Skytten: både svamp & UVI är jätteviktigt i dessa sammanhang, ni forslar det mellan er hela tiden.

Fjällis: nä, jag körde inte hela efterbehandlingen eftersom fet kom emellan. Jag ville ta antibiotikan så nära inpå som möjligt och så hade jag röntgen där samtidigt. 

Linköping: vi resonerade som så att de flesta av mina värden var normalvärden, en liten höjning på ett av dem men fortfarande inom normalvärdet så hade jag varit i en annan fas i livet så hade det inte behövt behandla. Men eftersom vi nu är mitt i barnaskapande och IVF så är det bättre att ta det säkra för det osäkra därför blev det hela kuren. 

• Zinfandel
    AnnaLinn skrev 2011-09-12 15:52:37 följande:
    Undrar om du har tagit Dalacin och Doxyferm  innan denna IVF omgång? Tog du nåt mer i förebyggande syfte?
    Ja + Flagyl!
  • Zinfandel
    AnnaLinn skrev 2011-09-12 17:12:27 följande:
    Ja, i Malmö. Har dr Plommon som jag kallar honom :) Har fått för mig att du också går/gått dit?
    Se där! Japp, men det var sista gången nu... Skrattande
    AnnaLinn skrev 2011-09-12 18:02:08 följande:
    Enl aku gör viss mat kroppen "sur" såsom citrusfrukter... Gynner då inte IVF. Finns tydligen viss mat som är bättre att äta under IVF-beh. Har inget belägg för det men jag gör allt för att kroppen ska vara i balans...

Nån mer som har hört detta?
    Det beror verkligen på vilken litteratur man läser och vilka åkommor man har! Enligt TCM ska jag äta citrus, så det är inte så att alla ska undvika det föra att få balans i kroppen, i så fall hade ju halva världen varit i obalans Flört Fördelarna är fler och mängden alltid avgörande!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?