• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

callimero skrev 2011-11-27 22:07:52 följande:
    Fick vansinnig kramp nyss, varade i ca fem min. Har haft liknande förut under ruvanden. Undrar vad det kan vara? Inte som den vanliga molvärken utan riktigt intensivt. Någon som haft liknande?
    Vid mina plusruvningar har jag fått megakramp i magen som börjar cirka RD 10 - 11. Det är ett av mina absolut bästa gravsymptom; för så får jag inte under minusruvningar. Håller tummarna som bara den!!!
  • Fjällsippan
    tjorven01 skrev 2011-11-26 14:43:49 följande:
    Tillbaka på hotellet efter hysteron
    En tung sten har släppt från mitt hjärta
    Det var inga allvarligare fel men de avlägsnade lite små polyper och död vävnad och putsade rent i livmodern
    Fick se allt på film efteråt
    Sedan ville Peny höra om våra fertilitetsbehandlingar och hon blev helt bestört dels av icsin där läkarna måste ha tabbat sig vilket enligt henne var enda anledningen till våra multinukleära embryon
    Hon beordrade mig dessutom att INTE göra fler Ivf förrän om tidigast 8 mån och ville att vi skulle försöka på naturlig väg
    Hon sa att hon inte ens skulle ta emot mig själv innan dess eftersom hon menade att Ivf bara stressade min kropp och hon ville att den skulle få vila och att det inte fanns några som helst skäl till att jag inte kunde bli naturligt gravid
    Och sedan OM vi skulle gå på Ivf igen så skulle vi enl henne gå på en betydligt lägre non aggressive dos som hon beskrev det och helst göra Ivf i naturlig cykel eller insem
    Så from nästa månad så blir det sänghalmsligan för mig
    Ville bara skriva av mig
    Kram
    Välkommen  till sänghalmsligan ! Penny verka ha ett väldigt sunt tänk - jag skulle också vilja gå till henne! Vet du vad "död vävnad" i livmodern beror på? Är det för att man inte blöder ut allt vid mens? Mycket intressant med hennes förklaring till multinukleära embryon, det här borde du verkligen konfrontera CvL med, tycker jag! Jag har en väninna som kompenserades vid försök i Falun då läkarna var osäkra på om något misstag hade begåtts av embryologen, kanske det finns utrymme för det även på CvL. Jag har fått förklarat för mig att när äggen befruktas av flera spermier vid vanlig IVF så beror det oftast på att ägget är omoget (sagt på kliniken i Falun); men vid ICSI har de sagt (på CvL) att ägget inte befruktades p g a det var omoget. Rörigt att förstå vad som gäller egentligen.

Som du kanske redan har upptäckt så verkar inte Inofolic säljas i Grekland. Inositol verkar vara ett kosttillskott som säljs även på svenska hälsobutiker. Intressant med kombinationen Folsyra - var det något som apoteket i Grekland rekommenderade ur fertilitetssynpunkt?
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-11-28 07:11:00 följande:
    Visste inte att det kunde bli sämre befruktning för att man gör ICSI. Vi hade 100 % befrukrningsgrad vid ICSI 1 samt 87,5 % befruktningsgrad vid ICSI 3 när vi fick ut många ägg och jag vet all läkaren blev förvånad att så många blev befrukade. Men med få ägg har vi haft "bara" 50 % befruktningsgrad. Har därför tänkt att äggen haft sämre kvalité vid en liten skörd och att det därför inte blivit så hög befruktning.
    För mig verkar befruktningsgraden hänga på antal plockade mogna ägg. Förra försöket var 4 av 7 plockade ägg mogna, och alla befruktades (2 genom ICSI och 2 genom IVF), med andra ord 100% befruktning av de mogna äggen oavsett  ICSI eller inte, men cirka 55% (ungefär har ingen räknare tillgänglig) på samtliga plockade ägg. Men det är ju bara intressant att se hur många mogna ägg som blir befruktade, de omogna är ju uträknade från början.

Oj,oj, oj vad jag håller tummarna för dig{#emotions_dlg.flower}

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Förresten bara en tanke beträffande val av ICSI eller ej så har jag märkt att man på de kliniker som jag har gått (Falun och CvL) väljer ICSI då man plockas på få ägg trots att mannen har hyfsat leverans. Klinikerna verkar ändock tycka att det är ett säkrare kort att göra ICSI vid få ägg. Vid mitt förra försök bad jag dem dela upp äggen och köra 50/50, och man kom då fram till att ICSI är onödigt för oss. Men som sagt, vi har ingen manlig faktor förutom att mannens spermier ibland har varit något färre än deras "godkända antal".
  • Fjällsippan
    Vi 4 skrev 2011-11-28 11:03:59 följande:

oj vad ni hunnit skriva mycket under helgen. Jag läser allt, men har inte hunnit skriva..

skytten, så härligt att han är så positiv och ger dig positiv energi! Kul info om saffran, jag bakade lussebullar igår, så nu kan jag smaska i mig med gott samvete

Fjällsippan, tack för ditt utförliga svar! Det är precis så jag tänkt med. Intressant att du fick ut 5-8 ägg med amma AMH och liknande stimulering. Skulle jag komma i närheten av det skulle jag bli lycklig. Jag hade tyvärr annat inbokat idag på deras telefontid och just nu känner jag inte av så mkt symptom, så  just nu känner jag mig tveksam till att ringa i morgon, delvis också för att jag tror att hon nog står fast vid att det räcker med torsdag, dag 9.

Jag tror liksom du att din läkare kommer hålla fast vid sin plan; och som Enya skrev så har det funkat utmärkt för henne med VUL på dag 9. Håller tummarna för ett fint VUL på torsdag !
  • Fjällsippan
    Cathy skrev 2011-11-27 16:38:29 följande:
    Toppen kalimero med 100% befruktning! Jag skulle också vilja komma dit..Har varje gång haft endast 30-50% befruktning. Någon som vet vad det beror på? Jag förstår att mina 38 åriga ägg inte är på topp längre men att det endast är det..??

Det är så mycket strunt våra svenska ivf läkare säger att jag lyssnar kvalitativt. Det är nog inte sant att ICSI inte kan innebära att ägget stryker. Det är precis det några ivf kliniker i USA hävdar, att ägget kan ta skada! Och att de inte gör ICSI ifall det är alldeles nödvändigt (grav manlig infertilitet).

Pregnyl eller ovitrelle - vad brukar ni vanligen få? Har nu även läst att pregnyl är bättre, att man borde använda ovitrelle dubbel dos för att de ska ge samma effekt (sagt av en amerikansk ivf läkare). Har funderat på det där, är era läkare likadana som de som jag träffat att de säger fort som ögat att läkemedlen är detsamma (puregon/gonal-f, ovitrelle/pregnyl)  - men det har gjorts sutdier och de är inte riktigt riktigt lika.

kram på er alla {#emotions_dlg.flower}
    Jag har en väninna som ordinerades Pregnyl för att hon är "något tyngre", och med Pregnylen kan man tydligen anpassa dosen. Jag tycker att det var ett intressant resonemang av läkaren eftersom genom ordination av Ovitrelle ges egentligen alla samma (slentrianmässiga?!) dos. 
  • Fjällsippan
    Maraki73 skrev 2011-11-28 00:08:43 följande:
    Jag är på RD9 känner inte så mycket, mår bättre från förkylningen men jag har väldig dålig matlust.
    Jag kikade in hos Dig och gillar din "status" - håller tummarna stenhårt för att det slår igenom om en sisådär 9 månader{#emotions_dlg.flower}!
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-11-28 11:30:05 följande:
    Tack för tumhållning Solig ! Har ganska svidande molvärk nu så det kanske är kört men vi får se!

Jag har bara räknat befruktningsgrad på mogna ägg eftersom de är de enda ägg som injicerats men det är klart att det blir något lägre om man skulle räkna på alla. 13 av 13 (eller 13 av 15 med alla ägg), 10 av 12 (eller 10 av 13 med alla ägg).
    Okej, jag ville vara "ventilera" det här med antal mogna ägg eftersom många inte får den informationen ö h t av klinikerna. Som jag förstår det så märker ibland embryologerna först vid injektion att ägget är omoget - men det är så lite vi vet om embryologernas arbetssätt och bedömning!

Förstår vad du menar med svidvärk, trodde att det var kört när jag väntade sonen just p g a svidvärken (hade inte det vid tidigare plusruvning), men tydligen kunde jag få det vid graviditet också! *tummar till tusen* 
  • Fjällsippan
    Fjällsippan skrev 2011-11-28 11:03:12 följande:
     Mycket intressant med hennes förklaring till multinukleära embryon, det här borde du verkligen konfrontera CvL med, tycker jag! Jag har en väninna som kompenserades vid försök i Falun då läkarna var osäkra på om något misstag hade begåtts av embryologen, kanske det finns utrymme för det även på CvL. Jag har fått förklarat för mig att när äggen befruktas av flera spermier vid vanlig IVF så beror det oftast på att ägget är omoget (sagt på kliniken i Falun); men vid ICSI har de sagt (på CvL) att ägget inte befruktades p g a det var omoget. Rörigt att förstå vad som gäller egentligen.
    Tjorven: men nu minns jag plötsligt att det var på Huddinge och inte på CvL som du gjorde senaste försöket  - hur som haver vore det väldigt intressant att låta någon svensk läkare bemöta Pennys förklaring till multinukleära embryon. 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-11-28 12:15:45 följande:
    Vi hade ju det här med befruktningsgrad uppe för ett tag sedan när det gällde mina små rackare. Ni räknar alla som blir befruktade..? De flesta av våra ägg blir befruktade men många är ändå inget att ha så varför räkna dem..? Jag har bara räknat med dem som lett till insättning och som helst överlevt upptining. Eller känns det bara bättre att många befruktas..? Att frysa in mindre bra som antagligen inte överlever upptining är ju ganska meningslöst. Vi har tex haft få "perfekta" embryon men å andra sidan 100% upptiningsgrad. Varför är befruktningsgraden så viktigt, det måste väl vara antal användbara embryon som är det viktiga och det är inte alltid sak samma...? Fast det kanske bara är på mig det är så, klart det är optimalt om alla befruktas och är perfekta att användas FlörtSolig
    I mitt fall har det varit så att de som blir befruktade blir också användbara med bästa score, och därför så känns det extra "synd" när många i potten är omogna (som kanske beror på ett för tidigt plock). Men absolut är det antal användbara embryon som är det intressanta (och för mig har märkligt nog det antalet varit hyfsat jämnt de senaste 5 åren, med tanke på att mitt AMH förmodligen har rasat mellan 39 till 43). Jag har alltid 2-4 bra embryon på sluttampen oavsett antal plockade ägg (och det gäller även vid olika antal odlingsdagar).

Vad gäller nedfrysning/upptining så gör min historia att jag har kommit att fundera mycket hur mycket handhavandet från embryologernas sida påverkar utfallet. Jag har haft 2-celliga skruttembryon som har frysts ner och som har överlevt upptining (på Huddinge frös man ner väldigt generöst när jag gjorde mina landstingsförsök), och ursnygga blastocyster som har dött. 

Det är klart att det är '"känns" bättre med en massa befruktade ägg och en massa till frys - men för mig var det mest optimala med "endast" 2 befruktade ägg eftersom det var först då som det ÄNTLIGEN blev barn.

Sorry att jag skriver hackigt och konstigt idag - sitter vid en värdelös dator och jag ser inte vad jag skriver.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?