IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Njut Oceanney i väntan
Njut Oceanney i väntan
Underverket: åhhhh vad galen jag blir på okunniga & oupplysta BM!!! Det är verkligen ingen nyhet att bakterier kan vara direkt avgörande för graviditet/MF. Du kan läsa massor med medicinsk fakta på Pubmed eller var du vill, en enkel googling, inget avancerat alls.
Ego: har fått rejält halsont vilket är toppen , har alltså lyckats dämpa mitt immunförsvar och vet nu vilken dos som krävs, bra att lära känna sin kropp!!
Tack Fjällis & Boe! Nu börjar den riktigt "spännande" tiden.....
Inanna & pp: ni har ju de allra bäst förutsättningarna!!
Slemmis: kan bara prata för mig själv, och jag hade inte litat på något förrän allra tidigast BIM. Men jag kanske är lite väl neggo haha!
Härligt med ett stort ruvargäng på G igen!!
Grattis Linköping på din födelsedag!!
Maryhe: en del är väldigt skrockfulla med det där och vill därför vänta, så dubbelkolla med Boe....
Jajaja, minus igen! Snälla, låt mig slippa redovisa minus varje dag............. Inte så kul! Nu inväntar jag TD istället innan jag förmedlar nåt nästa gång och inte hurtiga håll-ut-rop nu pliis, vi tar en dag i sänder och tar den som den kommer.....
Nu är jag oförskämd och bara snor Lyxmammas inlägg i en hel annan tråd men eftersom jag tycker det är så bra och så vettigt så tar jag mig den friheten för att dela med till fler.
Jag väntar just nu mitt andra IVF barn och har nyligen fyllt 39 år och min man 41 år. Med första barnet plockade vi ut 7 ägg varav 5 blev befruktade men bara 2 var användbara. Vi körde Gonal-f och långa metoden. Färsk försöket tog sig inte men vi fick barn på ägget i frysen. Då skulle jag fylla 36 och min man 38. Den här gången var det betydligt klurigare. Vi provade Gonal-f och Menopur, långa och korta metoden, hög och låg dos. Efter 5 försök gav vi upp men något inom mig sa att det inte riktigt stämde. Vi har aldrig fått mer än max 2 användbara ägg men oftast bara 1 och till och med 0 en gång. Med Menopur plockade jag ut fler ägg. På 2 försök fick vi ut 17 ägg men bara 1 gick att använda.... Vi körde dessutom maxdosen. De sa att jag hade blivit gammal och att mina ägg hade dålig kvalitet. Att de var sköra. Det som inte stämde inom mig var att jag innan sommaren hade kört Gonal-f och inte fått höra att jag var gammal med dåliga ägg och fick fler bättre ägg på färre utplockade ägg. Efter sommaren var helt plötsligt allting superdåligt. Det köpte inte jag men min man blev påverkad av deras ord och ville sluta. Jag sökte på nätet och såg att hönsägg som blev framstressade fick dåliga ägg med sköra skal. Jag var övertygad om att det var det som hade hänt mig. Jag delade med mig av min teori och till slut fick jag med mig både man och läkare och gjorde ett sjätte försök med Gonal-f, korta metoden och mellan dos. Det har aldrig blivit ett bättre resultat och nu är jag i v.25 och har dessutom ett ägg i frysen Så lita på din instinkt och våga ifrågasätta. Prova olika kombinationer av mediciner, doser och metoder. Vi är alla unika! Vi gav inte upp och till slut tog det sig för oss även om det var nära att vi gav upp. Alla har inte möjlighet att prova hur många gånger som helst det förstår jag och vissa lyckas inte oavsett antal försök, men fokusera på målet och försök att må bra under vägen och våga lyssna inåt. Jag önskar er lycka till av hela mitt hjärta!!!!!!
Tack Lyxmamma för att jag fick låna ditt superinlägg!!