• MissBoring

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällis stor kram till dig! Sov på saken en dag eller vecka eller så och känn hur det känns!!

• MissBoring
    Fjällis, hoppas du har kunnat sova nått i natt!

En fråga: Jag har ju haft/har flunsan och med den kommer en härlig hosta.. har tagit en hostmedicin som heter: Bromhex 0,8 mg/ml, det är ju slemlösande (receptfri) Det stod inte att det va något som va farligt om man va gravid men jag undrar ju hur det är när man vill bli gravid?? Jag har ju precis haft äl och det har inte varit helt lätt den här gången att se till att det har blivit befruktat mellan hostningar, nysningar och feber Skrattande därför vill jag ju absolut inte att det ska minska chanserna om jag tar hostmedicinen!! Tänker om den kan påverka slemhinnan??
    Vad tror ni?? ska jag skippa hostmedicinen eller??   
  • MissBoring

Nu blev jag nyfiken och googlade, denna hittade jag: http://www.narrator.se/narratorse/boken/adwise/bil%201%20dhea.htm
    Verkar ju bara va positiva saker och som det står längst ner i artikeln att det är em kroppsegen substans, att kroppen själv vet vad den ska göra av intaget. Behöver kroppen det inte så låter den det försvinna ut igen. Plus att det då inte ska va farligt eftersom det är en kroppsegen produkt.
    Frågan är då varför inte fler äter det och varför inte läkarna tar upp det??  

• MissBoring
    Vi 4 skrev 2012-03-08 11:13:16 följande:
    MissBoring, jag har också haft influensa och har extrem hosta, men jag vågade inte ta hostmedicinen som min man hade köpt hem, vill inte påverka mina slemhinnor. Dessutom har jag precis läst att det eg inte finns någon bevisad effekt på hosta av hostmedicin, det fungerar lika bra med tex varm saft
    jaha haha tokigt.. jag dricker varmt vatten med ingefära och honung så då får det duga med bara det i fortsättningen.
    Dom första dagarna tyckte jag inte det gjorde något.. hört att en del tar bisolvon för att lätta upp tillgängligheten för spermierna, men nu när vi är "klara" så ville jag ha en andra åsikt ang om jag skulle fortsätta eller inte... dom säger jag brukar ha mycket tjock och fin slemhinna så förhoppningsvis har jag inte sjabblat bort den nu!! Tack för svar, ingen mer hostmedicin här nu!!
    Ska jag va en mic vag progesteron nu då kanske för att hjälpa till??  
  • MissBoring

Så det går inte att få DHEA i Sverige?? eller Tuva va det det du skrev att det skulle börja med i Falun?? Lite snurrig känner jag..

• MissBoring

Nu har jag läst tillbaka och själv hittat att det va det som Falun hade börjat med och att det annars inte går att köpa i Sverige Glad

• MissBoring
    Tuvalina skrev 2012-03-08 13:01:39 följande:
    Alltså jo, Falun skulle ha gett mig Prasterone, alltså DHEA först, men sen ändrade de sig då de ansåg att mina ägg inte hade dålig kvalitet.

Det går som Tjorven skriver att få tag i rent DHEA men då via den sajten hon länkar till i sitt inlägg.

Jag tror inte jag ska experimentera med det nu även om jag hemskt gärna hade velat bli lite piggare över lag.
    men hur ser dom om äggen är bra eller dåliga undra jag??
    dom tyckte ju att mina ägg va ok fast jag bara fick 3 som gick vidare till dag 2 och av dom va det bara 1 perfekt 4-cellig å de andra stannade av när de försökte odla vidare dem... är det ok?? tycker det låter lite så där...  
  • MissBoring
    Sunseed skrev 2012-03-08 17:59:32 följande:
    Dom skriver någon form av värde vid varje ägg/embryo i protokollet om jag har förstått det rätt. Så någon form av bedömning av kvaliteten verkar det vara även om dom har delat sig. Det vore som sagt intressant att veta hur det värderas. Jag hade ju t ex två blastocyster i söndags och fick tillbaka "den bästa" av dom två.
    Ja jag skulle verkligen vilja veta! Är det någon här inne som vet vad dom går på??
    Fick ju ut 7 ägg, 5 befruktades, 3 överlevde, 1 st 4-celligt till mig och 2 odlades vidare men stannade av och ändå säger dom att det va ett ok försök...  

• MissBoring
    Maryhe skrev 2012-03-09 01:20:19 följande:
    Det finns en referens: Scott.Hum. Reprod 15(11):2394-2403.2000 Jag har inte lyckats hitta den på nätet men den står förklarad i mina papper vid bedömningen av mina embryon.

Bedömningen utgår från antalet blastomerer (celler), graden av fragmentering och symmetri.

Den består av 3 siffror vilken den första är antalet celler, den andra  fragmentering (från 0-4 där 0 är bäst och 4 sämst), den tredje symmetri (från 1-3 där 1 är bäst)

Låt oss säga att ett två dagars embry har fått bedömningen 422 . Det betyder att embryot har 4 celler, har grad 2 i fragmentering och grad 2 symmetri. Detta embryo är ett  typ "B" embryo". Ett två dagars embryo ska ha 4 celler för att vara bra men detta är ganska fragmenterat och inte helt symmetriskt.

Ett topp embryo (A) har på dag 2 siffrorna 401 

Embryon delas sedan efter poängsättningen in i typ A - D. Ett typ D embryo på dag 2 har tex 243

vet inte om det var för invecklat, är trött och kanske förklarar dåligt. Se om ni hittar referensen på nätet. 

Tack Maryhe. Mycket bra förklarat skulle jag säga så nu gäller det bara att höra med kliniken om de utgår från just denna eller iaf säga vi är intresserade av att de sätter oss in i hur de räknar å vad mina emryon fick! Tusen tack
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?