• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Zinfandel
    turlid70 skrev 2011-01-27 19:52:28 följande:
    Zinfandel, har inte kliniken odlat vidare något av dina befruktade ägg, fryste dem ner på dag 2 alla som blev över om det blev några över förstås?
    Nej, vi satte in båda! Inget till frysen :(

Oceanny: tack snälla för infon! Vi är deltidsboende i Frankrike och har alltså adress där, därav min fråga. Sjukvården för övrigt är alldeles strålande där så det var verkligen goda nyheter om IVF-kliniker! Jag är på IVF2, RD 3.

Jag har förstått att det "lite" felaktigt här på FL skrivs att endast 5-dagars är (mer) dugliga vilket är en grov generalisering. En del hävdar även att om de inte överlever 5 dagar i labb så hade de inte varit livsdugliga i livmodern heller, vilket jag nu vet är direkt felaktigt.

Av naturliga skäl är det omöjligt att veta om ett 2-dagars inte hade överlevt 4 dagar i labb likväl som det är omöjligt att veta om ett 5 dagars kunde satts in redan dag 2 och lett till graviditet. Ja, någonstans får man lita på all kompetens som balanseras med en hel del tur & slump. 

På min klinik gör man raka motsatsen, det är antalet som avgör om man odlar vidare, man bör alltså upp i 12-15 ägg för att blastocystodla.

Nu har man även tillämpat AHA på mina, vilket jag vet att en del kliniker inte gör men jag är nöjd med den behandlingen!

• oceanney
    Zinfandel skrev 2011-01-27 21:17:49 följande:
    Nej, vi satte in båda! Inget till frysen :(

Oceanny: tack snälla för infon! Vi är deltidsboende i Frankrike och har alltså adress där, därav min fråga. Sjukvården för övrigt är alldeles strålande där så det var verkligen goda nyheter om IVF-kliniker! Jag är på IVF2, RD 3.

Jag har förstått att det "lite" felaktigt här på FL skrivs att endast 5-dagars är (mer) dugliga vilket är en grov generalisering. En del hävdar även att om de inte överlever 5 dagar i labb så hade de inte varit livsdugliga i livmodern heller, vilket jag nu vet är direkt felaktigt. 
    Men så förträffligt! Inboxa mig gärna om du vill ha mer info om IVF i Frankrike! Som vanligt är det mycket formulär som ska fyllas i, men när man väl tagit sig igenom det adminstrativa är det väldigt smidigt. Upp till tre IVF-försök täcks av försäkringskassan. Tror ej FET räknas.

Att vara gravid är också toppen i Frankrike. Hur mycket kontroller och ultraljud som helst hos ob/gyn.  Nu på slutet går man hos vanlig barnmorska på sjukhuset man ska föda på och det känns nästan lite primitivt att bara lyssna på hjärtljud och mäta SF-mått med måttband. :)

Jag tycker även informationen på vissa svenska klinikers hemsida ang blastocyster är lite vilseledande. En klinik skröt om att de var bäst i Sverige på blastocystodling. Vad spelar det för roll? Det är ju antalet graviditeter och bäbisar som räknas. Det här är inte så lätt för en vanlig patient att avgöra. Jag var som sagt var också lite besviken över det här med "bara" två dagar och sen när jag förstod att de redan provat (och förkastat långtidsodling) blir man ju minst sagt lite förvånad över allt prat om långtidsodling i Sverige som en per automatik bättre metod.
  • Zinfandel
    oceanney skrev 2011-01-27 21:40:11 följande
    Jag tycker även informationen på vissa svenska klinikers hemsida ang blastocyster är lite vilseledande. En klinik skröt om att de var bäst i Sverige på blastocystodling. Vad spelar det för roll? Det är ju antalet graviditeter och bäbisar som räknas. Det här är inte så lätt för en vanlig patient att avgöra. Jag var som sagt var också lite besviken över det här med "bara" två dagar och sen när jag förstod att de redan provat (och förkastat långtidsodling) blir man ju minst sagt lite förvånad över allt prat om långtidsodling i Sverige som en per automatik bättre metod.
    Ingen kunde sagt det bättre!! Exakt så, bra skrivet! Vi hörs på mailen, måste nog gå och natta mig snart, du vet det ska ju bli bebis (ar) här också så det är lika bra att jag ruvar ordentligt ;)) Tack för alla dina kloka ord!
  • No Ka Oi
    pp08 skrev 2011-01-27 21:01:13 följande:
    Hur stora brukar äggblåsorna vara vid ÄP?
    Jag var gjorde UL igår och läkaren sa att en äggblåsa ska gärna vara lite större än de andra, drygt 20mm. De andra ska vara mellan 15-19 mm.

Intresant diskussion om 2-dagars eller långtidsodlade! Jag vet inte vad Carlanderska/Fertilitetscentrum gör numera så jag vet inte vad jag får tillbaka. Spelar det någon roll om man gör ICSI eller "som vanligt"?
  • Snösport

Till mej har de sagt att jag måste ha 5 eller fler ägg för att de ska långtidsodlas...kommer jag ju aldrig upp i.

• Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-01-27 17:24:54 följande:
    Är det verkligen så? I så fall skulle Frankrike ha mycket sämre IVF-graviditetsstatistik än Sverige och det stämmer inte. Alltså tror jag inte att långtidsodling är lösningen på gåtan, i så fall hade man ju inte chansat med 2-dagars....?? Eller?
    Svår fråga. Olika kliniker verkar resonera på olika sätt. I Sverige har vi ju IVF-kliniken med Falun i centrum och Fertilitetscentrum i Stockholm och Göteborg som propagerar för långtidsodling. CvL tycker ju tvärtom och håller på 2-dagarsodlade för att livmodern är den bästa platsen för embryot.
  • Zinfandel
    Inanna Li skrev 2011-01-28 10:03:56 följande:
    Svår fråga. Olika kliniker verkar resonera på olika sätt. I Sverige har vi ju IVF-kliniken med Falun i centrum och Fertilitetscentrum i Stockholm och Göteborg som propagerar för långtidsodling. CvL tycker ju tvärtom och håller på 2-dagarsodlade för att livmodern är den bästa platsen för embryot.
    Tack! Vi diskuterade det vidare igår (se ovan) så jag tror vi kom fram till en rimlig slutsats ;)
  • Inanna Li
    pp08 skrev 2011-01-27 20:08:24 följande:
    Var på ÄP idag. Det blev 6st ägg, de kom från de 6 blåsorna som var ca 20mm i måndags antar jag. En som var större har redan stuckit iväg, Idag var största blåsan 27mm.

Nu hoppas att det går bra så att det blir ET på lördag (blir alltså 2dagars embryo, som min klinik CvL har bäst statistik på).
    Grattis till skörden! Nu hoppas vi på att alla blir fint befruktade!
  • Inanna Li

Man måste ha minst 5 bra ägg på dag 2 eller 3 för att långtidsodla på de kliniker som kör med långtidsodling.

• Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-01-28 10:07:24 följande:
    Tack! Vi diskuterade det vidare igår (se ovan) så jag tror vi kom fram till en rimlig slutsats ;)
    Jag läste sen efter jag råkat svara utan att läsa hela tråden Glad. Oceanney och du har kloka argument!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?