• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

34:an: så spännande!! Ojoj, nu vill jag att det ska vara tisdag nu!! Skrattande

Ego: fortsätter min operationskamp, har idag äntligen pratat med en synnerligen trevlig & tillmötesgående läkare (ja, man blir förbluffad) på en annan ort i Skåne. Det Stora Försäkringbolaget-som-tar-extremt-bra-betalt har hoppat av så nu är det att lägga hoppet till landstinget... Fortsättning följer!

• Zinfandel

Nu har jag pratat med ytterligare 4 personer inom vård och bokat lite fler tider... Kanske man få napp någon gång i fantastiska vård-Sverige?!?!

Haha, ta dig i brasan till en gyn, det var kul Skrattande 

• Zinfandel

Tack Myran! Nu har jag fått reda på att jag även är för gammal för operation Demon Om jag däremot hävdar att det är pga smärta och inte IVF så kan jag få operationen, så nu har jag fått nya namn och nummer att kontakta.... Sökandet fortsätter! "jag ska inte lägga mig i fosterställning och gråta - jag fixar detta..." Flört

Inte ska väl ni ändra signaturer?!? Jag är inte den oroliga sorten av mig så jag ändrar på sin höjd mailadress.

• Zinfandel

Hej 42:an!! Fin bild KyssHoppas inte fler byter signatur, det blir omöjligt att hålla koll på alla då!!

Victoria: vilka "bevis" behöver du? Ja, bara det är väl så svenskt att vilja ha "sakligt belägg"... FlörtSolig Jag tycker det räcker med att inte följa utvecklingen, att inte göra det som är bäst för patienten, att inte lyssna på nya rön och inte ta till sig av aktuell information. Men välkommen att följa mig en vecka, eller kanske en dag räcker, för att få gjort en operation eller för att få prover tagna, eller hör med Kalimero som fick åka till Cph för ett vul eller hör med tjejerna som själva skickar blod till USA för att vård eller med alla som gör immunutredning i England eller Aten eller dem som gör IVF i Cph, Italien & Guatemala...... Glad 

Ja, borttagande av äggledare  (inte äggstockarna!!) ingår i fertilitetsbehandling och då får man inte ha fyllt 39... Men om jag nu säger att jag lider av smärta så kan jag troligtvis få gjort det. Tänk Victoria, bara en sån sak, jag måste ljuga för en enkel titthålsoperation!! 

• Zinfandel

Haha, vad bra att detta kom upp igen, nu tog jag tag i journalistlistan Tungan ute, Uppdrag Granksning får inte mer tid nu Skrattande

• Zinfandel

Det förstår jag Victoria, och det är jättebra!

Läs bara vad Inanna skrev här tidigare - ytterligare ett helt ofattbart scenario ur verkligheten. 

• Zinfandel

Tuvalina: bra att du använde samma bild, jag går ofta efter bilderna, är det fler som gör det..? Typiskt humanistiskt antar jag FlörtSkäms

• Zinfandel

Syskon: ja, fast mitt problem är att det inte är en svensk läkare som kommit på det... Hade det varit det så hade det kanske inte varit samma strul så nu gäller det att finna en läkare som är på samma linje! Har åtminstone många krokar ute nu, förhoppningsvis löser det sig nästa vecka då jag väl får komma dubbelvikt av smärta till läkarenTyst

• Zinfandel
    Fjällis & M Gås: tack snälla, goa! Jag vet inte om jag hade väntat mig att detta skulle lätt efter allt, man är ju luttrad FlörtTungan ute Det löser sig på ett eller annat vis, om inte annat får jag väl pröjsa det själv men det ska jag naturligtvis inte behöva. Jag har lärt mig i detta att det gäller "bara" att hitta rätt person, tyvärr kan man behöva passera 20 innan dess.... Får jag bara en svensk remiss så löser allt sig, ja ont, det gör ont haha! Jag hoppas inte att mina brottningsmatcher avskräcker någon annan, bor man i Stockholm så är grundarbetet redan gjort och det räcker att boka tid, snart är det likadant i södra delen av landet Skrattande

Juli: jag är nog egentligen inte rätt person att kommentera för vi har inte kommit dit än att vi känner nån sorg över situationen eller att det märks något utåt, antagligen för att vi inte har varit med så länge. För mig är det mest (intalar jag mig) ett projekt som ska i hamn på ett eller annat vis {#emotions_dlg.djavulsk} Vi har ett underbart liv för övrigt och tänker ännu inte tanken att det kanske inte blir barn. Antagligen känns det annorlunda om 2-3 år när vi får inse fakta om det mot förmodan inte skulle bli barn. Men jag tycker det är dumt att ta ut eländet i förskott så nu går vi all in istället så vet vi att vi åtminstone gjorde allt och försökte allt Skrattande För mig är kunskap = trygghet så jag ahr läst en del och nu vet jag precis vad jag har att spela med! Glöm inte att göra roliga saker också och kramas mycket Hjärta

Victoria: grattis till ET! 

Linköping: grattis till sprutstart! Kolla hotell med Kalimero, hon verkade bo på nåt bra ställe sist.
  • Zinfandel

Skytten: Jag tycker det är jättebra att du tar upp dessa frågor eftersom jag tror att fler funderar kring dem. Det tog mig ett år att landa i immunologin så det är inte självklart på nåt vis. Jag har därför, som du vet, grubblat & läst oerhört mycket kring det hela och jag tror faktiskt att du inte tänker helt rätt, det behöver inte vara så att genom att ta bort nåt så får man nåt annat, världen är inte alltid så svart eller vit. Jag ska försöka förklara hur jag har förstått det hela och hur jag tänker.

Att ha ett överaktivt och ett aggressivt immunsystem är inte samma sak. Låt mig få hitta på ett värde bara för att jämföra, låt säga att ett perfekt balanserat immunsystem har värdet 100. Mitt immunförsvar är då antagligen 180 medan en äldre människas, ett barns eller en redan sjuks persons kanske är 50-60 och en idrottsmans 125. Mitt aggressiva immunförsvar visar sig genom att cellerna slår tillbaks mot min egen kropp och yttrar sig genom eksem och psoriasis. På andra märks det genom ömma leder, allergier, intoleranser - eller inget alls. Alla dessa kroppar befinner sig de facto i ett sjukdomstillstånd, inte sjuk så att man har feber, hostar eller snörvlar utan "sjuk" för att värdena inte är okej. Vårt mål är därför att dra ner några värden, inte bara för att få barn, utan för att få ett friskt immunförsvar, det är det ju inte idag. Blir det för lågt så drabbas vi av vissa sjukdomar, är det för aggressivt så drabbas vi av andra. I en perfekt värld skulle man naturligtvis därför gjort den immunutredning som bla jag gjort på hela befolkningen för att i tid kunna stoppa tex cancer, som vi alla bär på, och andra sjukdomar, särskilt autoimmuna men det är såklart inte finansiellt möjligt. Med immunterapi riskerar jag inte att få andra sjukdomar utan jag minskar risken för en massa andra sjukdomar genom att korrigera ett felaktigt programmerat immunförsvar.

När jag inledde min IVF-karriär så var det första jag gjorde att kontakta en forskare i reproduktionsimmunologi i Lund. Vi hade en fantastisk mailkonversation och uppskattade ömsesidigt varandras synpunkter i ämnet. Han berättade om flera försök på möss där man bla testat immunterapi men man kunde aldrig bevisa sambandet eller icke-sambandet. Efter ett tag avslöjade den trevlige forskaren att han inte kunde förtälja mer, att han hade ansökt om förtidspension för att han inte kunde utföra sitt arbete som han önskade, han hade händerna bakbundna. Någonstans där väcktes mitt stora intresse för immunologi.

När jag tog upp ämnet med kliniken så var de inte otrevligt ointresserade men heller inte positivt inställda. Likväl skriver läkaren utan tvekan ut kortison. Immunbehandling alltså.

Jag tycker egentligen inte att detta är konstigare att olika människor tror på olika saker. Kroppen är så pass komplex att det är en utopi att alla läkare skulle se likadant på den. Se bara på Bibeln eller Koranen så många olika tolkningar det finns av samma text! I Sverige har man av någon outgrundlig anledning valt att inte tänka immunologi inom provrörsbefruktning dels för att det är för kostsamt, dels pga okunskap, dels för att man inte behöver - nya kunder kommer ändå och dels för att man helt enkelt har valt att inte köra på det spåret. Men det finns 2 kliniker i Sverige som gör PGD så helt främmande är det naturligtvis inte.

Ja, har du nu orkat läsa ända hit så ska jag sammanfatta det genom att säga att jag tycker det är lysande att du tänker i dessa banor, jag tror att ett galet immunförsvar måste balanseras oavsett om det har med infertilitet eller ej att göra och jag tror att Sverige kommer in på detta så småningom. Slutligen vill jag bara förtydliga att Sverige är duktiga på IVF - men inget mer... Dvs inte om man inte ingår i boxen som vi här inne, behöver man lite mer kompetens så tyvärr, då finns ingen hjälp att få inom vårt lands gränser. Precis som Maryhe skriver så är det inte läkarna det är fel på, utan systemet, tveklöst.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?