IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Mary: förstår fullt din ilska!! Tänk om allt kunde förklaras ordentligt från början... Men du, vilket toppenresultat med simmarna, fantastiskt!!
Min dag har som vanligt bestått av - ja gissa vad! Javisst, läkarbesök såklart! Och nu har vi en helt ny variant hör på detta! För er som för länge sedan tröttnat på mina läkarturer, vv scrolla förbi
- Hej farbror gyn, jag vill ta bort äggledarna (nää, kanske inte inleder ritktigt så haha). Här är röntgen, ultraljudbilder och 2 remisser som visar vätska, blockeringar mm.
- Då ska vi undersöka och kolla läget! Nej du, här är ingen vätska.
- What?
- Höger, inget alls.
- Men men den är ju helt blockerad så det är väl inte så konstigt.
- Vänster inget alls.
- Så du menar att allt har försvunnit sen i fredags?
- Japp, tydligen.
- Men det kan väl inte vara riktigt bra, försöker jag, att det kommer och går??
- Däremot verkar det ha varit en blödning i höger äggstock.
- Öhh qué?!?
- Inget märkligt, det brukar kvinnor ha lite då och då. (brukar ni ha det??)
- Vad gör man åt det och varför uppstår det då?
- Inget och inget ovanligt.
- Men jag har ju ofta ont mellan ägglossning och mens, sen flera år, brukar jag ha lite blödningar sådär då?
- Hmmm, låter lite konstigt. Men här är ingen vätska. Kan också varit en cysta som spruckit.
- Cysta? Men det måste väl ändå någon tidigare ha sett i så fall...?!
- Vet inte. Livmodern är fin, äggledarna likaså.
- Men om jag har röntgen, ultraljud och 2 läkares omdömen som säger att äggstockar & livmoder är fin men där är blockeringar och vätska i äggledarna, skulle man då inte rimligtvis kunna tänka sig att det är av äggledarna jag har ont?
- Inte självklart. Tänk på att om vi tar bort dem så kan du fortfarande ha ont och det kan tom förvärras för då blir det ärrvävnad mm. Dessutom så gör man knappt hsg-röntgen längre, föråldrat. Kroppen får spasmer (ja, han använde verkligen det ordet) som gör att det kan verka vara blockeringar men egentligen inte är det......
- Ja ja. Spelar ingen roll, jag vill ta bort dem. (någonstans här var jag väldigt full i skratt...)
- Ja, det är ingen garanti för något. Det kan bli värre.
- Ja ja ja, helt okej...
Han kändes inte som den skarpaste kniven i gynekologlådan, om man säger så. Han skickar iaf en remiss som även den ska godkännas av KK, tyvärr. Fördelen är att KK nu får 2 remisser från 2 olika läkare, nackdelen är att denne gyn kanske skriver att han inte hittar nåt. Jag fick fylla i inför-operations-papper iaf och ta blodprover sen återstår bara att övertyga KK också..... Spännande att se var morgondagens läkare säger...!! Han kanske hittar nåt annat där inne