• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Embryodiagnostik - redan på embryostadiet kan man få reda på kromosomfel, genetiska sjukdomar, kön osv.

• Zinfandel

Ska tillägga att i Sverige måste man ha Socialstyrelsens godkännande för att få utföra PGD - i andra länder gör man det per automatik på kvinnor över 35 eftersom det radikalt minskar risken för MF, såklart.

• Zinfandel

Vi har tur som har ett boende även i Frankrike så vi "passar på" att bli sjuka när vi är där SkrattandeSolig Men tänk att det ska behöva vara så!!

• Zinfandel
    MissBoring skrev 2012-01-22 18:14:54 följande:
    Zin, vet du vilka kliniker som gör PGD?
    jag har inte kunnat uppdatera mig under helgen så jag hoppas allt är bra med er tjejer!
    Karolinska
    www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Ovr-behandlingsalternativ/PGD/

Sahlrenska
    www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Gynekologi-och-Reproduktionsmedicin/Reproduktionsmedicin/Behandling/PGD-/

Gjorde blomkålssoppa idag Tungan ute
  • Zinfandel

Myran: om du är säker på att det är så Penny har ordinerat det så hade jag varit helt trygg, hon verkar vara en fantastiskt kompetent läkare!

• Zinfandel

Ja, det är tur att jag har en lugn period för övrigt för detta tar väldigt mycket tid. 

Vi4: stor kram, du är tapper Hjärta 

Skytten: sköldkörtelvärdet hade jag absolut försökt få ner. Ang resten så måste jag tyvärr meddela att jag också är helt frisk enligt svenska provtagningar... Men du vet ju att jag har en hel del annat! Det är alltså ett beslut du själv får fatta om du vill gå vidare med det eller ej. Det finns många, kolla tex A Beer tråden som inte blivit gravida förrän de har gjort hela provtagningen i Chicago och fått rätt behandling, trots att de testar negativt i Sverige. Vad det beror på? Jo, man tar inte alla prover och de man tar, tar man inte lika nogrannt. Om man inte missar en massa sjukdomar då? Jo, såklart. Men eftersom infertilitet inte anses vara en sjukdom här så görs inte fler prover, det behövs ju inte! Det är alltså precis pga detta som många av oss sökt oss vidare!

• Zinfandel

Linköping: skit är vad det är Gråter Kan inte nog säga det, det behövs inte massor men det vet du redan. En av mina bästa väninnor fick 1 ynka och det blev en go son! Ge inte upp nu, håll ut!!

• Zinfandel

Det här med att "alla som åker till immunkliniker eller Ludmila testar positivt" kommer upp med jämna mellanrum. Jag tycker inte det är det minsta märkligt.

De flesta som vänder sig till Ludmila har förmodligen känt att de kanske har nåt som inte ska vara där eller svårt för att bli gravida. Anledningen kan vara Gardnerella, ureaplasma, mycoplasma, gonokocker osv. Vanliga gyn gör enklare tester och har högre referensvärde. Till skillnad från simpla ph- & lukttester så tar Ludmila prov från livmodertappen som granskas i mikroskop, hon verkar vara den enda eller en av få som gör så noggranna tester i Sverige. Utöver det så har hon nolltolerans mot bakterier eftersom hon vet hur illa det kan påverka fertiliteten varför hon föredrar att sätta in en hästkur istället för att chansa på inget eftersom det kan finnas dolda bakterier, därför kan det tyckas märkligt att "alla har BV och får samma kur". Slutligen har hon insett att både man & kvinna behöver behandlas, annars fortsätter man bara skicka eländet mellan sig. Vi har sett Maryhes läkare som är imponerade över kuren och då inleder många länder redan IVF med en antibiotikakur. Det kommer jag också att göra inför nästa försök!

Samma sak med immunutredning. I Sverige testar man det inte alls eftersom man inte anser att det har nåt samband med infertilitet, om det inte rör sig om svåra autoimmuna sjukdomar. På de kliniker i världen där man arbetar med reproduktionsimmmunologi gör man betydligt noggrannare utredningar, man testar inte enbart negativt eller positivt som i Sverige, utan man utgår ifrån en siffra och även här nolltolerans. Negativt innebär inte noll utan tex "under 10". På immunkliniker innebär lite antikroppar just att man har det även om det är lite, då säger man inte bara negativt. Därför väljer man att hellre behandla och därmed öka chansen att få barn Glad.

Om man sen tittar närmare på missfallutredningar så är det ännu vanligare att blodförtunnande/kortison mm sätts in.

Jo, jag hade något förhöjda IgE men inget man gör någonting åt.

Det är just vita blodkroppar som Dr D mest koncentrerar sig på i provresultaten. 

Återkommande svamp- & urinvägsinfektioner är en väldigt vanlig orsak till infertilitet och återigen immunologi..... 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?