• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, hur gör ni för att komma på benen igen efter misslyckat försök? Nu är jag inne på dag 4 och känner mig helt orkeslös. Inte direkt deprimerad eller tröstlös, bara ingen energi och ingen lust med nåt alls. Längtar till nästa försök, men återbesök är inte förrän 26/10, och först därefter blir det ev. polypop. och SEN återhämtning och SEN ivf2 - det är ju en hel evighet!!

Hur gör ni för att hitta tillbaka till er själva?

• Ypke

Syskon o Zin, tack för uppmuntrande ord. Ska försöka få lite mer sol imorrn. O kanske träna oxå, mensen börjar ge med sig och jag vet att jag mår SÅ mkt bättre när jag rör på mig! Man blir också glad av att planera stundande 40-årsdag

Jessica: Jättebra med så många blåsor ju - riktigt lovande! Statistiken i tråden på sistone talar till din fördel!

34an - hang in there!!

Kram o gonatt

• Ypke
    42an skrev 2011-10-12 21:15:15 följande:
    Tack, och du med. Misslyckande är fruktansvärt. Men man kan inte kasta in handuken, jo några dagar, men sen måste man gå vidare. Lättast är såklart att lägga upp en ny plan. Utan plan känner jag mig vilsen.

När jag mår sämst psykiskt så försöker jag tvinga mig att göra saker som jag vet är roligt och som fångar min uppmärksamhet, då vilar man på ngt konstigt sätt. Att koppla bort grubbeltankarna en liten stund. Se en komedi eller träffa den där kompisen som alltid säger det som du behöver höra, eller som bara älskar att prata. Om man har möjlighet, lyxa till det och res bort en helg. Motion är också bra, man kan visserligen grubbla under tiden men man sover bättre och sömn är en välsignelse. Sköt om dig/er, och ta hand om varann. Hoppas du får en underbar födelsedag! Kram!
    Tack, 34-an. Ska ut och springa på lunchen har jag bestämt. I solen och den kalla, höga luften. Då blir allt lite bättre. Mensen börjar avta och värken är borta och det är mycket bra!
  • Ypke
    Zinfandel skrev 2011-10-12 21:29:28 följande:
    Vickan: när är din 40-årsdag? Vad är planerna? Skål{#emotions_dlg.flower}
    Tack för att du frågar. 23 oktober beger det sig. Ska fira lite dagen innan med middag för de närmaste, och sen på dagen har min sambo lovat fixa hemlig utflykt - med övernattning! Ser GRYMT mycket fram emot detta. Inte att fylla 40, alltså, men att komma bort, och slippa fixa själv!
  • Ypke
    Fjällsippan skrev 2011-10-12 22:43:51 följande:
    Det gör ont i hjärtat att läsa om alla motgångar i tråden på sistone! Beklagar verkligen och skickar en stor kram till Er som behöver det. 

Vickan, instämmer med Syskon nu och Zins kloka ord. För mig kommer alltid energin tillbaka med stormsteg när jag börja processa ett nytt försök, men när det tar tid mellan försöken så "hjälps" jag väldigt mycket av att vara med Er i tråden och hoppas å de andras vägnar som är mitt uppe i försök. För här kan man vara säker på att slippa energitjuvar - bara underbara kämpare som duHjärta!

Ego: igår var jag på min första mammografi, vilket var lite omtumlade. Läkaren tittade på röntgenplåtarna medan jag väntade. Plötsligt kom en sjuksköterska och sa att läkaren behövde göra ytterligare en kontroll genom en ultraljudsundersökning av mina bröst. Pulsen rusade; och en stund senare undersöktes jag på nytt. Fick då veta att jag har flera godartade cystor och förkalkningar, och ska på återbesök om ett halvår. Mina bröst har varit ömma menscykeln runt (och inte enbart innan mens) de 3 senaste månaderna; tydligen ett tecken på att klimakteriet närmar sig. Så nu kanske mina bröst har börjat komma i klimakteriet, men det kan även vara en tillfällig obalans eftersom min mens fortfarande är normallång och regelbunden. Dessutom ska min IVF-läkare åka på tjänsteresa i nästa vecka och om mensen kommer som den ska på fredag så måste jag skjuta på FET ytterligare en månad. Trist. 
    Tack Fjällis för fina ord! Jag har ju datum för återbesök, det känns bara som att vägen till försök 2 är lång. Ja, det hjälper mycket att ni finns, tänk vilken tur jag haft som bara dök på er vid första inloggningen här! Jag som aldrig följt en tråd i mer än en dag tidigare.

Men sluta! Ska man behöva oroa sig för sånt här nu också? Men godartat är ju godartat, inget att oroa sig för, även om det är jäkligt mäckigt för vi har liksom fullt upp med läkartider och provtider och anant som ska hinnas med ändå!! Skrikandes 
  • Ypke
    Skytten skrev 2011-10-13 14:42:25 följande:
    Nu är jag på banan igen. Mensen har kommit och om allt går som det ska blir det FET den här månaden. Men jag ska boka tid för koll hos samarbetsdoktorn för att kolla så att jag inte fått nya cystor. Och jag kan eventuellt missa FET den här månaden eftersom höstlovet dyker upp och då ska vi resa bort. Det är bara att hålla tummarna för en tidig ägglossning. Jag kan ju ha allt mellan dag 11 och 19....
    Annars blir det FET i november.
    Usch, fick lite ont i magen när hon sa att de tinar ett i taget och att det kan bli så att ingen klarar upptiningen.
    Tycker att det känns lite svårt att motivera sig igen, att orka hoppa på karusellen igen. Har på senare tid börjat få tvivel. Så här i efterhand inser man ju hur mycket det tog att misslyckas. Men tre fina frysta ägg får ju inte gå till spillo!

Fjällsippan - jobbigt med mammografin och resultatet. Skönt att de var godartade!

Maryhe - vad roligt att höra att du är på gång snart igen! Hur känner du inför det?

Victoria - så tråkigt att det inte gick vägen för er. Håller med det som andra sagt bryt ihop och ta dig tid att komma igen. Jag lät det gå en menscykel och nu när mens två efter misslyckandet har kommit ska vi göra FET. Känns bra att ha landat i det som hänt. Hur många frysta ägg har du? 

Och ni som mår illa - huuuuu, jag minns med fasa det konstanta illamåendet som höll i sig varje vaken timme i fem veckor. Håll ut! Förhoppningsvis går det över kring vecka 12-13.

Skytten! Roligt att du tittar in och är på banan igen - trots allt du gick igenom! Precis, som du säger, frysta embryon får ju inte gå till spillo (såg du 'Barn till varje pris' förra måndagen? En kvinna på 46, tror jag, som åkte till Riga för att sätta in frysta embryon för att inte låta något gå till spillo: Trots att hon hade tre vuxna och tre små barn!!). Jag fick tyvärr inga frysisar, så det är påt igen från ruta 1. Som tur är så tyckte jag nog inte behandlingen var så jättejobbig, så jag är inte så rädd för den (ja, bortsätt från ÄP då, men det är ju över på en kvart). Ska bara undersöka om jag ska ta bort en polyp först, det gör att det drar ut lite på tiden vilket stör mig. 

Känner mig lite piggare nu, var ute och sprang på lunchen i härligt vårväder och då blir man alltid piggare! 

Kram.
  • Ypke

Allra bästa Ni,
    Hejja alla som sitter och sprutar sig - snart är det över, tryck försiktigt och byt ställe om det gör för ont!

Jag fick ett litet bryt när jag kom hem idag: Hade fått kallelse till hysteroskopi på Sahlgrenska 24/10, det datum då min sambo o jag ska på hemlig födelsedagsresa. Pratade ju med dem i måndags o sa att jag skulle återkomma efter återbesöket på Ivf-kliniken 26/10 - jag vet ju inte ens om jag ska göra hysteroskopi!! Det känns som om nån annan bestämmer över min kropp. Och hur kan man missa den enkla kommunikation vi hade i måndags? Fattar inte. Orkar liksom inte med det här med ev. polyp just nu o behövde känna att det får gå några veckor o jag får vara glad när jag fyller år UTAN att tänka på att nån ska in och rota i min livmoder igen alldeles snart. Sambon fick ta sig hem från jobbet snabbt, men sen kändes det bättre. Får ägna dagen imorgon åt att få tag i alla och fråga, ifrågasätta, undra och boka om tider. Mkt sånt blir det ...

• Ypke

Roligt med träff, Kalimero och Maryhe! Jag vill också träffa er IRL!!

Varmt välkommen Fina!

Zin, är det immunologiska tester du ska pyssla med i London?

Pratade med en vän i Grekland idag. Han har en kompis som haft problem att bli gravid och som fått hjälp genom irisologi (vet inte om det heter så på sv), alltså studie av kroppen genom att titta på iris. Någon som hört talas om detta?

• Ypke

Jessica - lycka till idag! Hoppas det inte gör för ont och att du får många fina ägg! 

• Ypke
    linköping68 skrev 2011-10-16 22:06:58 följande:

En liten fråga.......

Går någon / har gått på Cura kliniken i Malmö eller Stockholm? Vad tycker ni? Bra, kunniga? 
    Går runt och funderar på vilken klinik jag ska kontakta härnäst......

Om man får tänka helt fritt så kan ju jag rekommendera IVF-centrum i Göteborg (ligger under Göteborgs kvinnoklinik) Men det kanske inte är aktuellt. Och för det andra har jag ju inget att jämföra med, tycker bara vi blivit väl omhändertagna där. Eller hur, Inanna?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?