• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vi 4 skrev 2012-03-04 11:03:03 följande:
    hittade detta på storkklinik; 

De sista sex till åtta veckorna före en IVF-behandling bör du undvika varma bad och bastu, eftersom värme kan påverka sädescellerna. Sjukdom med feber kan också ha negativ inverkan på spermakvaliteten. Du ska därför informera oss om du inom de senaste tre månaderna före behandlingen har varit sjuk med hög feber. (>38 °°C)

Ja då stämmer det ju med 72 dagar men som sagt, det bildas ju nya hela tiden, men viktigt att tala om det för personalen.

Hoppas inte detta gör att du sätter igång din ältkarusell nu? Tack för dina ord tidigare, skönt att veta att någon förstår.

Kram
  • Tuvalina
    Sunseed skrev 2012-03-04 11:24:50 följande:
    Nu är jag hemma igen. Jag ställde frågan om Prednisolon men S ville inte skriva ut det. Han känner inte att han har några som helst belägg eller bevis för att det ska hjälpa mig då jag inte har fått missfall. Jag tar det som det är den här gången så får vi se hur jag går vidare framöver.

En tiopoängare tillbaka, en till frysen och de andra tre odlas vidare till imorgon (dag 6) för att se om någon av dom kan frysas. Kanonresultat trots bara fem ägg utplockade. Så jag är jätteglad.

Nu ska jag ha vetekudde på fötterna och bara vila och njuta innan det är dags för jobbet imorgon. Jag har varit hemma i en vecka. Glad 
    Grattis Sunseed! Förstår att han inte vill skriva ut prednisolon eftersom du aldrig haft missfall.

Fick du tillbaka en blastocyst nu alltså? Åååå, vad jag hoppas det ska gå bra nu! Ha en skön dag!
  • Tuvalina
    Bengalen skrev 2012-03-04 13:16:32 följande:
    Grattis Sunseed till ruvarstatus! {#emotions_dlg.flower}

Man behöver väl inte ha missfall i bagaget för att få Prednisolon utskrivet? Prednisolon eller Dexametason som jag fick i Riga när vi gjorde ÄD är ju kortison som ska hjälpa till att sänka immunförsvaret så att inte kroppen stöter bort/attackerar embryot.
    För upprepade missfall är det ju i första hand Trombyl/Fragmin man får utskrivet, vilket är blodförtunnande.  

Vi4: Usch vad tråkigt att ni ligger däckade i influensa. Precis som de andra skriver är det bra om du nämner detta för kliniken men jag tror att den största påverkan på spermierna har de som redan från början har problem med slöa/för få spermier.
    Försök att få i din man så mycket febernedsättande medicin som möjligt så att han inte har hög feber i flera dygn i sträck.

För egen del väntar och väntar jag på att få ägglossning. Ytterst märkligt att den lille hypothalamus där uppe i knoppen alltid ska bråka och göra precis tvärtom mot vad jag vill. Förra cykeln hade jag ägglossning redan dag 9 och nu är jag på dag 18 och fortfarande ingen temp höjning. Suck!  Vill ju bara få denna cykeln överstökad så att vi kan komma igång med IVF:en på CFC.
    Det är ju helt riktigt att man får trombyl/fragmin vid upprepade missfall. Knasigt att Staffan i Falun då formulerade sig på det sättet som att prednisolon var för upprepade missfall...

Bengalen, hur mycket kostar en hel IVF i svenska kronor på CFC?
  • Tuvalina

Det är ju helt klart billigare än i Sverige... men det kostar ju att resa med om man bor långt bort från Danmark som vi. Sen måste man ju ha en bra gyn här i Sverige med och det är ju inte det enklaste...

MissB, har du någon bra gyn där du bor, är det en privat gyn?

• Tuvalina

Kära kära ni! Ser att skrivit så pennan glöder. Ska läsa ikapp när jag orkar.

Min pappa har fått en stor stroke. Han är döende. Jag har inte haft någon bra relation med pappa men det känns ändå sorgligt och tragiskt på nåt sätt. Jag har spänningshuvudvärk och ont i min högra axel så att sitta vid datorn är det sämsta jag kan göra.

Jag har nu talat med Falun om framtiden. De hade tänkt ge mig DHEA, mycket riktigt som vi var inne på. Det har nu kommit till den svenska IVF världen. Preparatet heter Prasterone. Det äts i tre månader innan man gör IVF.

Men, nu ska vi ändå inte göra så för de anser att mina ägg ändå håller! Så i slutet på mars kör vi på med Menopour denna gång - korta metoden.

Och TACK till er som skänkt oss en slant. En viss person här inne har inte snålat om man säger så...

HjärtaHjärtaHjärta

• Tuvalina

På denna sida kan man läsa om Prasterone, det jag kanske skulle få via IVF Falun om de ansett att mina ägg inte höll kvaliteten. Nu tycker ju de att det inte är något fel på mina ägg så därför anser de inte sig behöva behandla mig med dessa tabletter. Det är alltså DHEA och finns i allra högsta grad i Sverige, det är ett importerat läkemedel och det går inte allt läsa om det i Fass annat än att det finns med som en rubrik, inget mer...

lupus.about.com/od/lupusdrugsandmedicine/p/LupDHEA.htm

Fjällsippan, när hoppet ringlar sig iväg blir det tungt. Jag vet. Det är helt rimligt att det känns så. F-n. Blä.
    Kram till dig!

Kära Finafina - sänder en varm kram från Tuvalina!

Sunseed, kontakta kliniken ögonaböj!

Min pappa dog i morse... mycket tankar och känslor rör sig inom mig nu.

Alla ni i tråden, ni är fantastiska, vet ni det?

Kram!

• Tuvalina

Tack för ert stöd och fina kommentarer Hjärta

Är verkligen Prasterone och Prosterone samma sak? Prasterone som jag skrev om tidigare är ett DHEA syntetiskt hormon och ska öka Dehydroepiandrosteron och Prosterone verkar vara något som ska öka testesteron och dihydrotestosterone....

Nu blev det invecklat.

Jag undrar också över 7-keto:
    Det står så här om beskrivningen av 7-keto: 7-Keto har ingen effekt på kroppens omvandling av könshormer (testosteron och östrogen).

Då är det väl endast rent DHEA som gäller, eller?

Kram alla fina!!

• Tuvalina
    Maryhe skrev 2012-03-08 10:19:53 följande:
    Som jag har förstått så ska 7-keto inte alls ge samma effekt som DHEA iom att det inte påverkar omvandlingen av hormoner. 
    Frågan är då vart man får tag på rent DHEA annat än i USA?

Men visst 7-keto kan väl vara bra att äta för att just stärka upp kroppen i allmänhet.

MissB, egentligen finns det ingen hostmedicin som har någon verkan vid förkylning. Det bästa är just te, honungsvatten med ingefära och citron. Så det gör du rätt i! Skippa hostmedicinen.
  • Tuvalina
    MissBoring skrev 2012-03-08 12:29:41 följande:
    Nu har jag läst tillbaka och själv hittat att det va det som Falun hade börjat med och att det annars inte går att köpa i Sverige Glad
    Alltså jo, Falun skulle ha gett mig Prasterone, alltså DHEA först, men sen ändrade de sig då de ansåg att mina ägg inte hade dålig kvalitet.

Det går som Tjorven skriver att få tag i rent DHEA men då via den sajten hon länkar till i sitt inlägg.

Jag tror inte jag ska experimentera med det nu även om jag hemskt gärna hade velat bli lite piggare över lag.
  • Tuvalina

Håller med dig MissB. Hur ser de det? Jag hade ett ägg som delade sig till åtta celler dag tre och det var precis som det skulle. De andra delade sig inte vidare. Detta tål att tänkas vidare på. Zin, aha!!! . Jag blev osäker där och Funderade om det var samma sak.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?