• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe,är det oavsett kort el lång metod? Ja Vi4, vi har ju verkligen olika utgångspunkter. Vi som förlorat barn har ju den aspekten med... Kram!

• Tuvalina
    Sunseed skrev 2012-03-20 15:01:27 följande:
    Jag kan säga att om jag skulle få foglossning vid graviditet och någon skulle försöka sätta den punkten på mig så skulle jag be dom att läsa på lite om kontraindicerade punkter. Det är skrämmande att dom inte vet detta. Fy!
    Jag kan inte förstå varför jag är så mesig när det gäller ibland... Jag frågade henne om LI 4 punkten om inte det var typ en abort punkt men hon sa: Nej, det finns inga som helt belägg för det. Sen sa hon att den var en mycket stark punkt och att den är allmänt smärtlindrande. Hon är överhuvudtaget inte någon som jag känner att jag litar på faktiskt. Jag bad henne att inte sätta någon nål där. Läste i min fertilitetsbok att man kan sätta nål där men då ska det vara innan ovulation.

Nu har jag istället ringt en TCM akupunktör här i Hälsingland och henne fick jag mycket stort förtroende för. Frågan är nu bara.... om jag börjar med ny stimuleringen vid nästa mens (ska ta menopour, 450 IE) då kanske man inte håller på med akupunktur under stimuleringen eller? Det kanske inte har någon verkan? Det är på grund av detta jag funderar på om jag inte ska vänta en månad till så att jag kan gå på akupunktur först eller vad säger ni?

Angående terapi, så har jag lång personlig erfarenhet av det.
    Så här ligger det till: Man kan via sin familjeläkare få en remiss till en leg. psykoterapeut som håller till någonstans i staden där man bor. Alltså en privat sådan. Man får då gå 15 ggr under högkostnadsskyddet, därefter får man betala. Alla har rätt till detta oavsett bakgrund. Det enda kriteriet är att man ska ha ett behov av det i stunden. Många läkare känner inte ens till denna möjlighet eller så tror de att den är så omöjlig att de låter blir att göra det.

Går man hos en privat så kommer ju inte anteckningarna in i systemet, däremot kommer det väl in en anteckning när man varit hos läkaren men vad sjutton, säger jag, vilken vettig människa har inte behov av att få samtala med någon om man varit barnlös länge, har sorg och känner sig rädd! Om en adoptionsbyrå anser att det är fel att göra så, då blir jag mörkrädd. Fel är väl att stänga in sina känslor och fortsätta kämpa. Vad blir man för förälder då?
  • Tuvalina
    Mamma gås skrev 2012-03-20 16:56:33 följande:
    Tuvalina - Bra att du tittar runt efter annan akupunktör! Lite skrämmande måsta jag säga att hon inte vet att punkten tillhör de kontraindicerande vid graviditet el vid försök... Hon har absolut rätt att det är en mkt stark punkt och en smärtstillande punkt, MEN hon glömde det viktigast.. Att den är starkt utdrivande!!

Jag har gått på akupunktur under hormonstimulering och för min del har det varit positivt för den allmänna balanseringen, sen precis i samband med ÄP och ET för att öka blodflödet i livmodern.   

Kring frågan om du ska vänta el inte, tänker jag beror mkt på hur du mår rent allmänt? Kanske kan gå på en behandling och akupunktören kollar av läget.. Eller hur känns det i kroppen?  
    Tack Mamma gås!
    Min kropp känns helt ok just nu. Jag misstänker dock att min endometrioscysta växt till sig på äggstocken och att det är den som gjort ont nu de första veckorna i denna cykel. Eller det värsta är om jag fått vätskefyllda hormoncystor där då kommer väl inte någon mens alls skulle jag tro och då kan ju akupunktören hjälpa mig bra tror jag att få bort cystorna.

Skönt att höra att du gjort akupunktur under behandlingen. Då känns det mer givet att göra det och som du säger, hon kan kolla av min kropp och stärka upp det som behövs nu. Känns jättebra att höra!
  • Tuvalina

Det här med styrkan i progesteron mic och lutinus är ingen skillnad vad jag förstår. Det är administrationssättet som skiljer sig åt och därför är det olika styrkor men det som tas upp i kroppen blir lika Så har jag förstått det. Jag frågade Urban vad det var för skillnad och fick det svaret. Lusläser man fass så får man förhoppningsvis samma svar.

ZIN!! Vad härligt att du haft en skön semester! Väl förunnad var du det, eller hur!! Nu ska det ju bli riktig vår här hemma med så det är bara fortsätta njuta.

Skytten, jag tog Lutinus och låg inte ned en halvtimme efteråt. I fass/bipacksedeln  står inget om att man ska ligga ned efteråt.

• Tuvalina

Mayhe, tack för att du delar med dig om ditt besök hos naprapaten. Oerhört bra att få hel insikt i detta. Jag har vetat det innan men känner nu att jag blir mer tydlig i vad jag behöver göra! TACK.

GRATTIS pp08!! Mycket roligt att höra!

Ja, snart blir vi en hel ruvarliga här! Suveränt!

Sunseed, jag ska träffa en TCM akupunktör på torsdag och ska också tänka mer på vad jag äter närmaste tiden!
    Det är mycket ingefära här med.

Jag väntar på min mens nu... är på cykeldag 24 och tänker väl att det säkert kommer bli strul eftersom jag förmodligen inte haft ägglossning denna cykel... (sorry, för min pessimistiska inställning).

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?