• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2012-03-14 09:57:48 följande:
    Tråkigt nog görs inga sena UL om man inte misstänker något fel med barnet som t ex att den växer för lite. Det skulle kännas jättebra att få ett extra UL i vecka 32 för att se hur det ser ut. Bra att du anmält socialstyrelsen. Förstår hur det känns för dig och hur viktigt det är att detta uppmärksammas. Kram {#emotions_dlg.flower}!
    Jag menar att du kan hänvisa till det som hände mig och ändå få göra UL. Varför skulle jag annars få göra det om jag blir gravid igen? Man kan också få göra det om man "spelar" orolig och är rädd för minskade fosterrörelser.
    Allt såg ju bra ut för mig som sagt.

All lycka till dig!

Viktoria, välkommen tillbaka, in i matchen igen!
    Vid min nästa mens ska jag ta menopour 450 E. Kombination av gonal-f och menopour har jag inte hört talas om, är det för att du ska få fler ägg?
  • Tuvalina
    Skytten skrev 2012-03-14 10:06:20 följande:
    Zin, Enya, Tuvalina, Maryhe, Woo, En liten en och alla ni andra som skrivit senaste dagarnas kloka inlägg - ni är bäst. (Helt ärligt) Asså. (Heeelt ärligt)

Du är precis lika bäst också juuuuu!!

Hjärta
  • Tuvalina
    Victoria71 skrev 2012-03-14 10:17:34 följande:
    Tack, Tuva. Jag körde ju Menopur 450 förra gången och allt gick väldigt snabbt. Fick ut 5 ägg, precis som första gången med Gonal F, varav några var omogna och endast ett befruktades ordentligt. Så för att prova något nytt, väljer vi att köra med mindre Menopur och därmed mindre LH, och istället en del Gonal, som ju bara innehåller FSH. Ja, hej å hå, jag har inte riktigt fattat helheten, men ser ingen anledning att inte testa ytterligare ett upplägg. Som vår läkare sa, så är det ett lotteri, även gamla hönor kan värpa fina ägg, och framför allt är det ägglossningen innan den man gör behandlingen i som avgör hur fina äggen är. Suck.
    Nu skriver du något som får mig att få bekräftelse på mina egna funderingar. Du menar att om man har en fungerande ägglossning innan behandlingen och en fungerande menscykel så blir stimuleringen bättre när man gör IVF:en?
  • Tuvalina
    Victoria71 skrev 2012-03-14 10:33:26 följande:
    Hmmm ... nu är jag ute på hal is, det är nog bättre att andra mer pålästa här inne får svara, eller din läkare. Vi har ju bara diskuterat mitt fall, och jag har ju ägglossning varje månad vad det verkar, även om AMH-värdet är lågt. Och då är det den ägglossning jag just haft som är mest avgörande för hur många och hur fina ägg jag får nästa gång. Och den ägglossningen kan man inte mäta på något seriöst sätt vad läkekonsten vet idag, för då skulle man ju veta om det kanske är bättre att vänta på en bättre giv.

Ojoj, nu har jag kanske dragit igång något stort ...  
    Äh, vadå... du resonerar ju utifrån det som du fått veta av din läkare.

Men jag blir nyfiken. Jag undrar bara på vilket sätt de menar att det är den ägglossning som du nyss haft som är avgörande för hur många ägg du får i nästa ÄP. Hur menar de då? Eftersom det inte går att mäta.... Jag tycker det känns logiskt men nyfiken på hur de resonerar.
  • Tuvalina

Jag vill tillägga en sak kring det här med UL.

Det är nog inte Inanna som är orolig direkt och vill ha UL utan det är jag som påpekar (pådyvlar min oro, kanske) till alla här inne att göra UL i sen graviditet. Det gör jag för att:

1) jag födde en död son i vecka 39 som dog på grund av att moderkakan fick en infarkt. Allt såg hur bra som helst ut på alla kontroller.

2) jag har startat ett upprop på FB om minskade fosterrörelser och behovet av nationella riktlinjer och att UL skall göras i sen graviditet. Jag tycker att alla kvinnor ska KRÄVA UL i sen graviditet så att dödstalet på 476 barn/år kan minska!!

• Tuvalina
    MissBoring skrev 2012-03-14 22:11:01 följande:
    Tack snälla alla för svar
    skytten och Fjällis, fråga gärna om ni kommer ihåg. Jag tänkte lite som du där Skytten att om hinnan är bra så borde det ju inte spela någon roll men vem vet det kan ju va nått speciellt som händer när ägget släpper som gynnar. Å ja det va ditt inlägg jag syftade på men datorn crashade precis å jag har en xperia mini så det blir lite jobbigt att leta inlägg med den tant börjar ju se dåligt
    fjällis tycker inte det va nått konstigt med ditt inlägg!
    Hur har det gått för dig med mailet till Falun ang äggkvaliteten? Har du fått något svar?
  • Tuvalina

Hur mycket tror ni det påverkar hur kort ens naturliga menscykel är när man gör IVF?

Och som vi pratade om igår, hur det påverkar att man har en "bra" cykel med ägglossning, cykeln innan IVF?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?