IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Jag tycker att hon från Barnlängtan hade en viktig poäng när hon sa att det kostar samhället mer att inte låta staten betala för IVF-försök. Dock så nämnde hon tyvärr inte att det också är samhällsekonomiskt lönsamt att betala för IVF-försök, även syskon. Det har ju forskning visat eftersom vi behöver flera barn helt enkelt. Nåja, kanske programmet tar sig framöver. Sen tycker jag hon som åkte till Danmark kunde ha betonat att det är för j-vligt helt enkelt att inte ensamstående får behandlingar i Sverige. Rena rama 1800-talet. Och det lär tyvärr inte heller ändras så länge KD sitter med i regeringen.
Idag i Aftonbladet på nätet står det att läsa om ofrivillig barnlöshet och par berättar. På något sätt gör det mig beklämd, nu har jag bara skummmat igenom artiklarna, men det handlar bara om vi gjorde IVF och sen fick vi barn. Snacka om rosa fluff. Inget om kostnader, de som inte har råd, de som måste göra 1000 försök, de som aldrig ens öht kan få barn fast de vill, de som är äldre. Inget om vilket U-land Sverige är inom fertilitetsområdet, både vad gäller den senaste forskningen och bemötande av kvinnor över 40 och lagmässigt. Snacka om fluff!!