• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya: du har säkert blivit förkyld för att du är gravid. Man har så taskigt immunförsvar ju när man är gravid. Du måste uppdatera oss på fredag med goda nyheter!!!

Zin: Himla tråkigt. Men det känns som du är nära nu, hoppas du får ordning på immunologin och att du får en fantastisk födelsedag!! Ät några riktigt goda opastöriserade franska ostar!!!

Victoria71: Bra resultat verkligen. Jag tror du tog rätt beslut med två.

Nu ska jag ta promenadrunda nummer två runt huset i det vackra vädret. Oj så härligt med sol! Sen ska nog följa ditt exempel Victoria och sätta mig i solen. D-vitamin för bebbarna är ju bara bra.

• kattenizze

Förresten läste jag nånstans om sambandet mellan D-vitamintag och fertilitet. Så de av er som inte äter extra D-vitamin ska nog göra det under vinterhalvåret i alla fall. Vi får ju i oss alldeles för lite D-vitamin, speciellt kvinnor.

• kattenizze

Enya: Nej det ska inte vara farligt för fostret/fostren när man är förkyld. Jag var redigt förkyld flera gånger under min förra graviditet och min pojke är helt frisk. Det enda är väl om man behöver antibiotika eftersom fostren inte tål alla sorter, Men ett vanligt virus ska det inte vara nån fara med om jag förstått det hela rätt.
    Nej, jag hänger kvar här, jag har blivit så engagerad i den här tråden. Känns som ni är gamla vänner till mig fast jag inte känner nån av er. Mycket underligt. Dessutom kan jag ju bidra med info om duplex också för alla er som kommer ha flera än en i magen framöver....Sen när mina barn kommer har jag nog väldigt lite tid att hänga på nätet så jag passar på nu...

• kattenizze

Grattis Spears! Kul att det går bra för dig.
    Angående korta metoden, jag har gjort den flera gånger, och det jag hört är att det kan ge färre ägg men att det i slutändan inte är någon skillnad på lyckat resultat. Mina twins är resultat av korta, min son är den långa. Så visst kan det gå med båda! Jag föredrog helt klart den korta, den går så mycket snabbare. I framtiden tror jag det bara kommer att bli kortare metoder eftersom det är enkare för patienterna. Undrar hur IVF:en ser ut om sisådär 20-30 år? Kanske när ens egna barn behöver det hm....

Zin: Aha, ni ska till London. Jag förstår dig verkligen. Hoppas det blir er lösning!!

• kattenizze

Maryhe: O nej. Det var väldigt tråkigt att höra. Jag har också haft två missfall, och det är fan ingen höjdare. Alla drömmar och förhoppningar i kras. Jag skulle också ta kontakt med gyn snarast, det måste ju komma ut. Men det positiva är precis som du skriver, att det har fäst. Det ökar dina chanser till nästa försök.

• kattenizze

No ka oi: jag har också läst att det är vanligare med pojkar vid ICSI. Det är nog inte så konstigt, eftersom det föds fler pojkar generellt än flickor. Och det stämmer på mig, jag har ju en IVF-son (dock inte ICSI) och en kille och en tjej i den enorma kaggen. Så två av tre blev pöjks. Så då vet ni andra vad ni har att vänta för kön på era små i tråden!

Zinfandel: Ärligt talat, det var en SJUK dröm om Svend, men jag skrattade högt!!

Linköping: Det låter helt vansinnigt. Har du tagit cellprov? Alltså seriöst, jag hade nog anmält dem. Ta kontakt med patientnämnden i ditt landsting och hör hur de kan hjälpa dig. Såhär får det inte gå till bara. Och ändå är Östergötland känt för att de har ett sånt bra landsting, nu börjar man ju undra!  Du måste ju få ordning på kroppen innan du kan börja planera för IVF etc. fattar dom inte det??

• kattenizze

Jag är bara orolig för att programmet ikväll kommer att vinklas till att det är karriärgalna kvinnor 40 + i Stockholms innerstad som försöker skaffa barn till varje pris och med vilka oetiska metoder (surro t ex i tredje världen) som helst. Sådana program har det ju varit förut, och är så långt ifrån verkligheten man kan komma!! Men det är bra om det är tjej från FL som kämpat länge, ska bli väldigt intressant att se. Strongt att ställa upp.

• kattenizze

Enya: Få se nu om du följer trenden med en liten pöjk i magen eller flera! Du har väl iofs några veckor till KUB etc (om ni ska göra det)

• kattenizze

Jag tyckte att det var okej, och jag tyckte hon från Barnlängtan var bra i sin argumentation. Lena Andersson fattade jag inte alls, hon diskuterade mer ur en filosofisk synvinkel som jag iofs kan hålla med om, men det var ju knappast det som diskussionen handlade om....Hade också önskat mera fakta. Sen blev jag lite impad av den här mannen som berättade om sin stora barnlängtan när han var medelålders och ännu inte fått några barn. Det har jag inte tänkt på förut, att ensamstående män också kan längta oerhört efter partner och barn. Såklart. Modiga människor generellt i programmet som berättade om sin sorg och smärta. Min man och jag satt och påminde varandra hur tacksamma vi ska vara.
    Sen blir jag less på att det alltid ska handla om homosexuella par när det gäller surrogat (inget fel på det i sig) men det finns faktiskt heterosar som inte heller kan få barn utan surro. Och sen det där med jamen, man kan ju skaffa barn via flygplan som psykologen sa, ja, det kan man, men ingen problematisering alls hur svårt och dyrt det är med adoption. Jag själv t ex hade aldrig blivit godkänd som adoptivförälder pga sjukdom. Som vanligt alltså, för lite analys, problematisering, och faktiskt inte särskilt intelligent. Men okej ändå att titta på.

• kattenizze

Sen vad är det för fråga egentligen; är barn meningen med livet? Kunde hon inte frågat om vad innebär ofrivillig barnlöshet eller nåt sånt...känns nästan religiöst med en sådan fråga, och inte särskilt intressant. Jag menar, jag vet ju knappast själv vad jag skulle svara på en sådan fråga, och det tillför ju knappast den politiska diskussionen något.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?