• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Ypke

Tes, om du äter normal, nyttig och varierad kost räcker det att äta tillskott av folsyra både före och efter ÄP. Alla andra kosttillskott är tveksamma hjälpmedel för fertiliteten. Vet dock inte om de kan vara skadliga och bör undvikas, hoppas nån annan kan svara.

• Bambi2
    tes 75 skrev 2014-01-30 09:19:11 följande:
    Fråga till er rutinerade: efter äggplock, vilka tillskott bör man inte ta då, eller dra ned på? Jag har för mig att jag läst nåt om mängden D-vitamin, och Omega 3? Jag tar just nu D-vitamin (20 mikrogram), Folsyra, B-vitaminbrus, Omega 3, Q10. Och Melatonin, men det kommer jag sluta med helt vid äggplock.
    Jag är inte heller expert men har aldrig hört att D-vitamin skulle vara av ondo vid graviditet (ej heller folsyra såklart). Har läst ny forskning som ställer sig skeptisk till höga tillskott av Omega-3 under graviditet men det verkar dock oklart. Hoppas någon annan vet.
  • Vi 5

Tes, D-vitamin verkar bara bra och folsyra är viktig. Det finns massa studier om att omega-3 under graviditeten är bra för fostrets utveckling, minskar risk för allergier och minskar risk att föda för tidigt. Det finns även teorier om att omega-3 gör slemhinnan i livmodern "klibbigare" så att embryot lättare fäster. Q10 skulle man inte äta efter äl/ET och för mycket A-vitamin är inte bra. Det är det jag har koll på.

Snorpan, åh så spännande! Kul att de var så proffsiga med. Håller tummarna hårt!

• tes 75
    Vi 5 skrev 2014-01-30 20:22:36 följande:
    Tes, D-vitamin verkar bara bra och folsyra är viktig. Det finns massa studier om att omega-3 under graviditeten är bra för fostrets utveckling, minskar risk för allergier och minskar risk att föda för tidigt. Det finns även teorier om att omega-3 gör slemhinnan i livmodern "klibbigare" så att embryot lättare fäster. Q10 skulle man inte äta efter äl/ET och för mycket A-vitamin är inte bra. Det är det jag har koll på.

Snorpan, åh så spännande! Kul att de var så proffsiga med. Håller tummarna hårt!
    Tack för svar! Angående D-vitamin så läste jag någonstans om att man gärna ska fortsätta med tillskott även efter äggplock, men man skulle dra ned på mängden. Hittar det inte nu. Och jo, Omega 3 anses ju vara bra mot det mesta. Dock motsäger min son studierna där, för jag åt massor med omega 3 under min första graviditet, och sonen är multiallergisk, plus har adhd & autism. Men han har gener som förklarar det iofs. Hoppas nu på att Omega 3 ger fin slemhinna inför min ET, som förhoppningsvis blir i v 10! 
  • Bambi2

Jag hittade den här bloggen som diskuterar forskningsresultaten av en studie som gjordes på halten Omega 3 och Omega 6 hos barn, vars mammor hade ätit mycket omega 3 under graviditeten. Bloggaren verkar insatt. mkt intressant om man orkar läsa:

www.perfekthalsa.se/okategoriserade/okar-risken-for-allergi-vid-tillskott-av-omega-3-under-graviditeten/

Personligen har jag slutat äta lax nästan helt. Jag orkar inte hålla reda på vilken fisk som innehåller miljögifter. Och tar en liten dos omega 3 istället.

• tes 75
    Bambi2 skrev 2014-01-30 21:15:20 följande:

Jag hittade den här bloggen som diskuterar forskningsresultaten av en studie som gjordes på halten Omega 3 och Omega 6 hos barn, vars mammor hade ätit mycket omega 3 under graviditeten. Bloggaren verkar insatt. mkt intressant om man orkar läsa:

www.perfekthalsa.se/okategoriserade/okar-risken-for-allergi-vid-tillskott-av-omega-3-under-graviditeten/

Personligen har jag slutat äta lax nästan helt. Jag orkar inte hålla reda på vilken fisk som innehåller miljögifter. Och tar en liten dos omega 3 istället.

Den där studien har jag sett nämnas här och var, men inte läst, så tack för länk! Ska läsa nogsamt vid tillfälle.
  • Vi 5

Tes, Vad tråkigt med din son! min blev också multiallergisk, men vid 5års ålder växte det bort. Och det verkar komplicerat med omega-3, bl.a. störs upptaget av för mkt omega-6, av härdade fetter och transfetter, koffein, nikotin och stress. Så då hjälper det inte att äta det...Sedan spelar ju andra faktorer in med, som du skriver, genetik tex. Så som med annan sådan forskning får man tänka att det är på gruppnivå man ser skillnader. Det kommer inte att gälla alla, men kanske skyddar det en del. Med omega-3 är det även många preparat som innehåller väldigt lite av de fetter man tror är bäst, DHA och EPA. Så äter man en sådan sort med lite i gör det ingen skillnad...Många studier har höga doser, jag har sett upp till nio kapslar om dagen! :-0 Inget är väl mirakelpiller, men kanske kan det hjälpa på traven...
    Lycka till!

• Cathy

tes; Q10 är bra för äggkvaliteten se här www.advancedfertility.com/blog/coenzyme-q10-and-fertility/ men det finns inte så mycket studier under graviditet (jag tog det till plus och det har gått bra). D-vitamin är viktigt och det kommer fler och fler studier om dess positiva verkan på människokroppen det kan förebygga många sjukdomar. I fertilitetssyfte är det viktigt särskilt om man har immunproblem för det balanserar immunförsvaret (fertilitetskliniker utomlands rekommenderar då 4000 IE). Och särskilt under graviditet är D-vitamin viktigt för man ger bättre förutsättningar för fostret. Du tar en så liten dos D-vitamin...jag har tagit 125mikrogram under 2års tid (även under graviditet) och inte ens det är för mycket. Melatonin däremot ska du nog sluta med innan ET. Omega 3 ordineras till oss alla dom går utomlands för immunproblematik och även om man inte har det så förbättrar det chanserna vid implantation eftersom blodtillförseln förbättras i livmodern och ökar embryots chanser att fäst. Under graviditet är det viktigt för fostret behöver omega 3, särskilt efter hälften av graviditeten då dess hjärna utvecklas. Man säger att de mammor som tagit omega 3 under graviditet får mer intelligenta barn Det är faktiskt inte bara humbug för moderns omega3 reserver räcker sällan till för fostret..

• tes 75
    Cathy skrev 2014-01-31 09:17:43 följande:
    tes; Q10 är bra för äggkvaliteten se här www.advancedfertility.com/blog/coenzyme-q10-a.../ men det finns inte så mycket studier under graviditet (jag tog det till plus och det har gått bra). D-vitamin är viktigt och det kommer fler och fler studier om dess positiva verkan på människokroppen det kan förebygga många sjukdomar. I fertilitetssyfte är det viktigt särskilt om man har immunproblem för det balanserar immunförsvaret (fertilitetskliniker utomlands rekommenderar då 4000 IE). Och särskilt under graviditet är D-vitamin viktigt för man ger bättre förutsättningar för fostret. Du tar en så liten dos D-vitamin...jag har tagit 125mikrogram under 2års tid (även under graviditet) och inte ens det är för mycket. Melatonin däremot ska du nog sluta med innan ET. Omega 3 ordineras till oss alla dom går utomlands för immunproblematik och även om man inte har det så förbättrar det chanserna vid implantation eftersom blodtillförseln förbättras i livmodern och ökar embryots chanser att fäst. Under graviditet är det viktigt för fostret behöver omega 3, särskilt efter hälften av graviditeten då dess hjärna utvecklas. Man säger att de mammor som tagit omega 3 under graviditet får mer intelligenta barn Det är faktiskt inte bara humbug för moderns omega3 reserver räcker sällan till för fostret..
    Tack för svar! Då kör jag vidare med allt utom Q10 och Melatonin då efter ÄP, och kanske höjer dosen D-vitamin.. Angående Omega 3, så har jag ju erfarenheten att föda ett barn med både allergier och neurospykiatrisk funktionsnedsättning efter den graviditet som jag åt duktigt med bra Omega3. Men, sonen är väldigt intelligent, så lite effekt hade det kanske ändå! (eller så har han ärft NPF'en av fadern och intelligensen av mig Flört)
  • Cathy

tes; har du gett din son omega3 - har det hjälpt mot allergierna? Enligt nya rön ska både omega3 och D-vitamin vara bra om man har allergier. Och andra åkommor och sjukdomar också förstås. Får jag fråga - vilka symptom har man om man har NPF'n? (Har aldrig hört talas om det). D

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?