• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Cathy

Veronica; eftersom gynekologer brukar se missfall som ngt 'normalt och vanligt' så vill de inte alltid göra mf utredning förrän efter tredje mf. Jag gjorde dock en utredning efter mitt första eftersom jag kände att något var fel i kroppen och ville utesluta koagulationsproblem&lite annat med de prover man kan ta i sverige. Det gäller bara att stå på sig och hitta rätt gynekolog. Du kanske behöver högre dos prednisolon eller någon till medicin för att gå hela vägen men det kommer säkert att gå Många som har immunproblem är aldrig sjuka, dock finns dem som jag som blir lätt sjuk (förkyld) och blir väldigt sjuk och får en väldigt långdragen förkylning pga att kroppen reagerar så starkt -samma starka reaktion som vid en graviditet (=väldigt höga nk celler i mitt fall). Kram

• Veronica1
    Cathy skrev 2014-01-09 14:32:20 följande:
    Veronica; eftersom gynekologer brukar se missfall som ngt 'normalt och vanligt' så vill de inte alltid göra mf utredning förrän efter tredje mf. Jag gjorde dock en utredning efter mitt första eftersom jag kände att något var fel i kroppen och ville utesluta koagulationsproblem&lite annat med de prover man kan ta i sverige. Det gäller bara att stå på sig och hitta rätt gynekolog. Du kanske behöver högre dos prednisolon eller någon till medicin för att gå hela vägen men det kommer säkert att gå Många som har immunproblem är aldrig sjuka, dock finns dem som jag som blir lätt sjuk (förkyld) och blir väldigt sjuk och får en väldigt långdragen förkylning pga att kroppen reagerar så starkt -samma starka reaktion som vid en graviditet (=väldigt höga nk celler i mitt fall). Kram
    Jaha, så det kan vara åt båda hållen alltså, visste jag inte. Jag skulle tro att dom höjer mina doser den här gången. Nu gäller det bara att få tag i rätt läkare som är villig att hjälpa oss. Vi fick en hel del fina kontakter när jag låg inne, så jag funderar på att maila & berätta våran situation, sen får vi se... Man måste försöka & inte ge sig Flört
    Hur mår du annars?

Kram
  • Cathy

Veronica; ja, man kan ha ett aggressivt immunförsvar men på lite olika sätt. Hoppas du/ni får rätt hjälp på kliniken i Prag. Tycker absolut ni ska försöka igen! Jo tack, jag har det bra lycka till och berätta gärna hur det går

• Bambi2

Hej! Jag hoppar in här, eftersom jag är lite äldre jag också. Jag är 41, singel och har gjort 3 IVF'er och en FET. Nu väntar jag på min 2:a FET om ca 10 dagar.

På 2:a IVF'en blev jag gravid men var tvungen att göra en sen abort i v.14 för fostret var missbildat och skulle dö i magen. Det var ett halvår sedan men då upplevde jag det som att mitt liv var slut och jag mådde väldigt dåligt. Obduktion visade vad de hade trott på ultraljudet; det var en extremt ovanlig missbildning, som varken är ärftlig eller beror på ålder, bara extrem otur...  Efter två månader började jag hoppas på nästa IVF men lyckades inte då. Jag får ca 10 ägg vid varje IVF, 6-8 befruktas, varav 3-4 blir riktigt fina embryon. Men ändå... när jag läser statistik ser det så dystert ut efter 40...

Jag ska försöka med ytterligare 3 IVF'er, om det behövs, tänker jag och ev. tillhörande FET. Vissa av er känner jag igen från andra trådar. Jag har hängt i AMH-tråden men inser att mitt AMH på 0,7 är helt normalt i min ålder, har hängt i Aten-tråden men har inte råd att åka dit utan självmedicinerar.

Hoppas fler här är på gång snart igen!

• snorpan02

Hej tjejer, tråden tycks vila lite men så är det ibland. Ville bara berätta att nu ruvar jag på 2 blastocyster från vår donator. Måste säga att de är proffsiga i Riga, de tar blodprover för att kolla kosguleringsproblem, gynundersökning innan insättning, genomgång av all medicinering, kost etc. Du får se bilder på alla ägg hur de har utvecklats varje dag. Extra koll av spermierna, embryo glue kanske hokus pokus men man vill ju ha allt när man som vi sitter i den här sitsen. Hursomhelst så kan jag varmt rekommendera nya Ava Riga kliniken, de gör ju även ivf o de känns väldigt proffsiga. Äter nu Ustrogest o slipper då ta progesteronvagiatorer, får ta sprutor m blodförtunnande, omega 3, prednisol o så ska jag äta mycket protein o lite sötsaker lycka till och hur går det för er?

• Veronica1
    snorpan02 skrev 2014-01-29 10:49:55 följande:
    Hej tjejer, tråden tycks vila lite men så är det ibland. Ville bara berätta att nu ruvar jag på 2 blastocyster från vår donator. Måste säga att de är proffsiga i Riga, de tar blodprover för att kolla kosguleringsproblem, gynundersökning innan insättning, genomgång av all medicinering, kost etc. Du får se bilder på alla ägg hur de har utvecklats varje dag. Extra koll av spermierna, embryo glue kanske hokus pokus men man vill ju ha allt när man som vi sitter i den här sitsen. Hursomhelst så kan jag varmt rekommendera nya Ava Riga kliniken, de gör ju även ivf o de känns väldigt proffsiga. Äter nu Ustrogest o slipper då ta progesteronvagiatorer, får ta sprutor m blodförtunnande, omega 3, prednisol o så ska jag äta mycket protein o lite sötsaker lycka till och hur går det för er?
    Grattis till ruvningen Glad, håller tummarna för dig! Jag blev helt chockad när vi kom till kliniken i Prag, så otroligt proffsiga. Allt sköttes så bra, är van hur det är här hemma. Jag tycker att det är en enorm skillnad, känns som dom ligger så mycket förre Sverige i tiden.

Sköt om dig!
  • Jeanette70

Hej tjejer! 

Länge sen jag var inne här nu... hur är det med alla som hängde på min tid? hur går det för er?

Jag har en burk "gravid" från apoteket samt 32 st lutinus om det är någon som vill ha!

Jag har gett upp men gick och skaffade mig en lite hund istället Skrattande Han är helt underbar!

Kram på er alla kämpare!

• Micro

Jag o sambon har precis påbörjat vår första ivf behandling. Har börjat spraya idag, långa protokollet. Jag har lite låg äggreserv vilket stressar mig lite, läkaren sa att vi måste köra NU. Jag är 37 år. Vi har inget konstaterad anledning till barnlösheten men ivf läkaren trodde d kunde bero på äggen. Hade lite svårt att fokusera idag på jobbet, så många tankar å ändå kan man inte göra annat än medicinera just nu ska ju spraya ända till minst 27 feb.

• tes 75
    Micro skrev 2014-01-29 21:34:42 följande:
    Jag o sambon har precis påbörjat vår första ivf behandling. Har börjat spraya idag, långa protokollet. Jag har lite låg äggreserv vilket stressar mig lite, läkaren sa att vi måste köra NU. Jag är 37 år. Vi har inget konstaterad anledning till barnlösheten men ivf läkaren trodde d kunde bero på äggen. Hade lite svårt att fokusera idag på jobbet, så många tankar å ändå kan man inte göra annat än medicinera just nu ska ju spraya ända till minst 27 feb.
    Oj, en hel månads sprayning? började du spraya på cykeldag 1 eller 21?
  • tes 75
    Fråga till er rutinerade: efter äggplock, vilka tillskott bör man inte ta då, eller dra ned på? Jag har för mig att jag läst nåt om mängden D-vitamin, och Omega 3? Jag tar just nu D-vitamin (20 mikrogram), Folsyra, B-vitaminbrus, Omega 3, Q10. Och Melatonin, men det kommer jag sluta med helt vid äggplock.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?