• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vickan och slemmis, stort grattis till er!

Vickan värk i livmodern som mensvärk är jättevanligt vid graviditet, man tror att det är när livmodern växer och tänjer ut ligament mm som det värker. Det kan förekomma under hela graviditeten, jag hade jättejobbigt med sådan värk varje tillväxtperiod för magen.

Bangalen, jag tror som du att med din fina trifasiska kurva verkar det som att det först tog sig, men när du testade hade det redan stannat av, kanske är därför mensen inte kommer igång än heller, kroppen kan inte släppa ifrån sig det riktigt än. Varma kramar till dig!

pp08, det tog ett tag för mig med att få ut mf i v 9. Det kom och gick lite, med mer blödningar vissa dagar, hoppas nu det snart är slut och att din kropp vill komma igång igen!

Victoria, håller tummarna för dig i dag!

Hemulen håller tummarna för ditt vul idag och att blödningarna inte betyder något!

Lillstoran, de allra flesta får ändå utslag 14 dagar efter äl, så jag tänker att det är en bra testdag, även om många kliniker verkar vilja att man väntar 16 dagar. För mig har det inte varit aktuellt att testa innan dpo 14 just för att jag ändå tycker det är en så jobbig tid och dag 14 har jag tänkt varit bra för först då kan man veta med stor säkerhet. Men jag har full förståelse för andra som hellre vill testa tidigare och har faktiskt funderat på att göra det denna gång. Jag läste någon studie för ett tag sedan där man hade 16 dagar efter äl som referensdag, de som fortfarande inte hade starka utslag på grav.test där ledde i de flesta fall t mf.

• Vi 5

Hemulen, varma kramar även här! Usch så tråkigt, och märkligt att ni var med om (nästan) samma för exakt ett år sedan.

Mamman03, ännu en kram till dig med!

Bengalen, bra att du tänker så, ett steg längre denna gång, nästa steg ska väl ändå räcka! Ja visst är tiden konstig, bara drygt två månader sedan mitt missfall egentligen, det känns ganska avlägset nu.

Victoria, åh vilket fint resultat! De långtidsodlar väl om man har fler just för att fler "stryker med" när man gör det, som jag förstått det, men man har samtidigt störrre chans att se vilket som har störst chans att lyckas.

Zin och Maryhe, jag vill gärna vara med i drop-box gänget Kan man bara mejla sin mejladress till någon av er, eller hur funkar det?

Zin, du borde vara på RD 10 eller mågot sådant i dag, hur mår du?

underverket, jag vet inte eg. men det låter ganska bra med 6 st tycker jag körde du korta metoden med menopur förra gången med? Jag har ju bytt till kort metod och till menopur och ska på första vul på fredag, sprutdag 6. Är så himla nervös att det inte ska finnas något alls där inne...

Linköping, tänker på dig och hoppas du tar hand om dig!

Fjällis, hur går det? Är du i startgroparna? Tänker på dig och undrar om vi kommer följas åt denna gång.

Undrar om det är pressen eller menopuret som gör att jag inte kunde sova knappt alls i natt. Lite uppvarvad hela tiden på något sätt, någon som känner igen det? Jag tycker verkligen det känns ännu jobbigare denna gång, alla dessa "hållpunkter" man ska lyckas passera på vägen, det känns ju nästan omöjligt att ta sig hela vägen fram. Fast det är verkligen skönt att slippa nedregleringen och sprejen med all huvudvärk om jag ska försöka vara lite positiv.

• Vi 5

Victoria, förstår din känsla helt, precis så kände jag i december. Jag skulle nog också satt in två (iaf om det inte var toppkvalitet på båda), men jag kan inte sluta tänka på det som min gyn sa om att man även tror att om båda fäster, men en inte utvecklas som den ska och utvecklas till mf så kan den "dra med sig" den andra med om hela slemhinnan stöts ut. Sedan är det ju tyvärr alltid ökad risk för fosterskador när man väntar tvillingar, så det är inte bra tuffare för mamman utan kan även bli det för barnen. Hoppas på glada besked från dig i morgon!

Lillstoran, då håller vi tummarna för 10-poängaren. Skönt att få en med toppkvalitet tillbaka.

Zin, vilken omfattning rör sig översättningen om?

Anne, åh så spännande, tänker på dig och känner så med dig!

Jag undrar om någon kan svara, (det är kö till 1177 så jag tror det går fortare här och med bättre kompetens med ). jag ska ju ta 375IE menopur och blandar till 1200IE. Det innebär att efter 3 sprutdagar blir det ca 75Ie kvar, nu vill jag ta den dosen och lägga till från min nya blandning på 1200, kan jag då ta samma injektionsspruta och först sticka ner den i den gamla flaskan och sedan ner i den nya och dra upp rätt sammanlagd mängd? Eller måsta jag ta en ny spruta och sticka 2 ggr (tänker på sterilitet tex). De kunde inte svara på det på apoteket...

• Vi 5

Anne, tack för svar, nu gjorde jag så som du, men ser nu att bla Soligor rekommenderade att ta två nålar. Hoppas nu inte jag ställde till det bara. Det var lite lite pyttesmå luftbubblor i också, så det känns inte helt bra... Fick sedan även lite väl mkt rodnad och har stark klåda från orgalutranen, hoppas det ger sig. Jag får fråga läkaren i morgon. Då är det första vul. Kollade upp att förra gången var första vul dag 9 och då vvar mina folliklar jättesmå, så hoppas att hon ser något nu. Om det nu finns något. 

Anne, igen, usch så jobbigt, men tror du inte att just de närmasta dagarna är bland de allra värsta. Hoppas du har lite att sysselsätta dig med så att inte dagarna sniglar sig fram. Jag hoppas åt dig så länge om du inte riktigt vågar eller orkar just nu!

Hemulen, det låter som en bra strategi, ta det som kommer när det kommer och kämpa på! Kram!

• Vi 5

Soligor, tack så mycket, jag är inte så jätteorolig av mig, så det var ingen fara. Men jag gillar att veta vad som är "rätt sätt" och min äkare sa i dag att om man kör enligt konsten alla regler så ska man köra med olika sprutor, det man riskerar om man inte gör det är en underhudsinfektion, men sannolikheten är liten. Hon sa att till en spruträdd hade hon sagt att det var ok Men det är jag inte så jag kör nog två nålar nästa gång. Är du alltså gravid nu? Hur långt har du kommit?

Anne, man ska inte hänga upp sig på en enda temp, och om du inte tempar regelbundet är det inget alls att bry sig om för det är viktigt  med så lika förhållanden som möjligt mellan temparna, samma tid, inte ha gått upp, inte hunnit prata eller ligga och dra sig osv. Dessutom kan tempen dippa vid implantation. Implantation kan ju ske upp till dag 10, det är dock inte något kardinalsymptom med tempdipp! Så bry dig du inte om tempen i deta fall. Förresten har jag frusit alla min graviditeter så det är ett bra tecekn för mig. Varm kram!!!!

Tjorven, roligt att se dig, hur mår du?

• Vi 5

Victoria, men fy så himla jobbigt!! Kan de inte sätta tillbaka dem om de är tvåcellga ändå idag då? På fertilitetscentrum i gbg sa de till mig att vissa utvecklades bättre i livmodern...För mig var det ju precis så att ingen (av mina 4 befruktade) hade delat sig som det skulle och de satte då tillbaka en 2-cellig, jag blev ju gravid, men det blev iofs missfall. Fast de säger att det inte hade med 2-celligheten att göra. Om jag hade läst på hade jag nog bett om flera 2-celliga tillbaka. Alt avbrutit och försökt få tillbaka pengar...Önskar jag kunde peppa dig mer!!

• Vi 5

Victoria, fundera igenom det så du inte ångrar dig sedan bara. Insättning av 2-celliga på dag 2 ger ca 5-6 % chans till graviditet, medan 4-celligt på dag två ger ca 35% enl den rapporten jag hänvisade till förut. Av mina delade sig inte någon av de andra vidare utanför livmodern, men det behöver ju absolut inte vara så för dig. Det finns ju sk slowstarters som utvecklas i kapp. Jag vet inte vad de menar med att de tror att vissa trivs bättre i livmodermiljö, alltså om de har någon studie på hur många som utv vidare från 2-celliga utanför resp inne i livmodern. men de borde väl ha någon sådn statistik. Jag tänker att om du vill ha dem tillbaka innan kanske du ska ringa upp tidigare...Hoppas du får mer input av någon av de som har mer kompetens än jag här. 

• Vi 5

Är själv tllbaka från vul, det har gått mkt snabbare denna gång. Det såg helt ok ut, är så lättad. 5 st som är ca 11-13 mm och 5 st mindre som nog inte kommer i kapp, men man vet ju aldrig. (förra gången var det  första vulet dag 9 och då var ingen ens 10 mm, men det var ju lite fler då). Hur som helst blir det nytt vul på mån och ev plock redan på onsdag (jag hade tippat måndagen efter det). 
    Jag är redan nu orolig för att de inte ska utvecklas som de ska denna gång heller, jättedumt eftersom jag ju fortfarande inte ens vet OM det blir plock och OM de får ut några och OM det befruktas alls. Ja ni vet ju alla hur det är. Jag försöker iaf peppa mig med att jag hört flera gånger här på FL att menopur kan ge färre men bättre ägg och att et ju växt snabbare än förra gången, kanske är det bra för mig   

• Vi 5

Vad konstigt, nu ringde CvL och tycker att de redan nu kan bestämma dag för äggplock till onsdag. Jag ska alltså inte göra något andra vul på måndag uan bara ta min äl-spruta. Det känns väldigt osäkert tycker jag, förra gången växte det ju så långsamt.. Sköterskan var väldigt bestämd, så det gick inte att påverka. Funderar på om jag bara ska gilla läget eller inte...

• Vi 5

MissBoring och Zin, tack för peppning, jag har bestämt mig för att försöka få tag i min läkare, hon sa att hon skulle ringa iem och säga till henne att jag tycker det känns för osäkert och att det ju är en stor både känslomässig och ekonomisk insats, så att jag vill ha kvar tiden på måndag. Jag kan hoppa över blodprovet, men jag vill ha mitt vul och få veta hur mkt det har växt, vill inte komma till Uppsala på onsdag så är det helt omoget. Suck, jag gillar inte att behöva känna mig besvärlig...

Victoria, tänker på dig, hur går det?

Hitcher, nej så oroligt, och så denna evinnerliga väntan. Det är ju närmast outhärdligt att vänta på sådana besked. Kram till dig!

Lillstoran, jag återkommer med referensen, måste iväg en stund nu.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?