• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Anne, min gyn idag sa att det nog var troligt att det blev ÄP på ons nästa vecka (utifrån storleken på dagens vul), men att vi skulle göra vul och ett nytt blodprov på mån först. Tog dagens blodprov direkt efter det och hon skulle ringa om "de i Uppsala vill ändra dosering" annars är det tiden på mån som gäller. sjuksköterskan i Uppsala ringde mig sedan på em och sa att de hade bokat tid för ÄP på ons, som jag förstod det var det utifrån mina värden.De sa också att det därför inte skulle bli något besök eller blodprov på mån hos min hemortsgyn.  När jag sa att det kändes osäkert pga att det växte så långsamt senast sa hon att vi har ju mkt erfarna läkare här som gjort den bedömningen, så det blir bra. Det var liksom inte förhandlingsbart.

Nu hoppas jag hon ringer, men funderar på att skriva ett mejl annars. Fick ju tid på hennes lunch på mån, så hon vill nog gärna slippa det. Vet inte heller om jag ska köra stå-på-mig stilen eller mer vädjande "för jag blir så orolig" stilen Obestämd

• Vi 5

Vad tror ni om följande mejl;

Hej xx,

Jag fick just höra från liniken att de ville boka in ÄP på onsdag redan nu. De verkade inte tycka att det behövdes göra något mer ultraljud eller blodprov som jag förstod det. Jag tycker dock att det känns väldigt osäkert att inte undersöka hur det ser ut på måndag, särskilt med tanke på att det växte så långsamt förra gången. Då plockade vi ju inte förrän dag 16 (och jag sprutade i 13 dagar).Tänk om de inte har växt till sig tillräckligt och så åker vi i väg till Uppsala med allt vad det innebär.Jag förstår att ni gjort en bedömning av det och jag vet ju att ni är erfarna och mycket kompetenta. Men jag skulle hemskt gärna vilja behålla måndagstiden för ultraljud hos dig! Det är ju en väldigt stor både känslomässig och ekonomisk investering för oss och jag tror inte att jag står ut med den osäkerhetsfaktorn det innebär att inte få se hur det ligger till på måndag. Det går bra att hoppa över blodprovet för min del, jag skulle bara vilja ha en mätning av hur mycket det vuxit. Jag skulle bli mycket tacksam om det går att behålla den tiden.

MVH....

• Vi 5

Lillstoran, här är mina inlägg från december;

Har letat lite "stöd" för chanserna med 2-celligt vs 4-celligt och har hittat en vetenskaplig atikel publicerad i en tidskrift som jag ska hänvisa till om det behövs; länken till artikeln; humrep.oxfordjournals.org/content/22/2/548.lo...
    Klipper in ett utdrag ur diskussionen;

The cleavage rate turned out to be the most powerful marker for implantation potential, corroborating other reports on this variable’s importance (Giorgetti et al., 1995; Ziebe et al., 1997; Van Royen et al., 1999, 2001). The ideal cleavage rate on day 2 was four blastomeres, with a markedly lower implantation potential for embryos with a cleavage stage below that and, to a lesser degree, above that. This finding of an optimal cleavage rate is in general agreement with previous observations (Cummins et al., 1986; Claman et al., 1987; Staessen et al., 1992; Giorgetti et al., 1995; Ziebe et al., 1997; Van Royen et al., 1999; Magli et al., 2001). In contrast to the other variables tested in the study, the cleavage rate variable was thus not linear, which must be taken into account when using it in an embryo scoring model. This knowledge could therefore be used for modifying existing models in which the number of blastomeres is incorporated as a linear factor (Steer et al., 1992; Visser and Fourie, 1993; Copperman et al., 1995; Dean et al., 2000; Fisch et al., 2001; Child et al., 2002; Laasch and Puscheck, 2004) or as a dichotomous factor (Terriou et al., 2001).

Det står också att det är fördelaktigt att cellerna som delats är jämnstora och lite annat intressant. Här nedan ser man i mitten tabellen skillnad på själva delningen.

• Vi 5

pp08, det låter lite som för mig, jag har också en kort cykel sedan ett år tillbaka, och även jag undrar om de hinner mogna. Jag är tacksam för att du delade med dig av era hemmaförsök, precis så är det för oss också att vi får trixa för att få till det och det blir ju också tufft i sig tycker jag. Det låter jättebra att du funderar på olika alternativ och försöer få ut så mkt som möjligt av försöken. Du får hemskt gärna fortsätta beskriva vad du gör här, jag kommer att läsa varje rad!

Bengalen, ja ju mer jag tänker på det desto slarvigare tycker jag det är, hur mkt kan det kosta att göra ett vul extra för att vara mer säker? Jag betalar ju ändå 6000kr till hemortsgyn och ännu har jag bra varit på 2 st 20 min besök och hon har skrivit ut recept samt mejlat kliniken. Och varför ska de chansa när det står så mkt på spel? Undrar om det är för att de inte vill ha så mkt inbokat i helgen, så tänker de att det blir nog ganska moget till på onsdag så sätter vi tillbaka på fredag. Märker att jag håller påatt elda upp mig för detta.

Victoria, fy så dåligt att inte ringa upp! Ska du inte ringa på tfnsvararen och säga det, kanske kan någon ringa på jourtid? Jag begriper inte heller varför de ska odla så länge, mnjag misstänker att de inte vill klämma in fler på helgen för de försöker säkert hålla persnalstyrkan nere...Jag börjar bli lite misstänksam iaf...(och jag som ändå oftast brukar tro det bästa om alla...)

sunseed, så fint resonerat om fosterflickan, hon hade fått det bra hos er! Även jag hr ju tänkt mkt på det att om vi landar i att det inte blir fler barn vill jag hjälpa de barn som redan finns men som inte har något stöd i livet...

Anne, du har rätt det är troligtvis inte en implantationsdipp så pass sent, hade det varit vanlig äl bör det ha skett före dag 10, man har sett att ev senare implantation oftast leder till mf. Men vid ivf brukar det ske dag 6-8 om det är två dagarsodlat, hade en referens på det, men hittar den inte nu. Samtidigt är det visst så att implantation inte är så enkel som vi tänker oss utan den sker i flera steg där det borrar sig djupare och djupare in. Det är tydligen som slemhinnor i hela livmodern så embryot ligger inte i något hålrum och skvalpar utan är rätt ombäddad från början. Det läste jag också rätt myligen. Tänk vad sådan information kan fastna. Bra att du täker dig att ruva nu! 

Tack för snälla ord om mitt mejl. Jag ändrade några småsaker och skickade iväg det eftersom hon aldrig ringde.

• Vi 5

Victoria, har du provat att klicka på den delen som är blå? När jag klickar får jag upp artikeln, och kommer till en sida med abstractet (sammanfattningen), du kan sedan i en meny på hö sida välja hela artikeln som tex pdf. Säg till om det inte funkar. Här är det sovdags, bäst att lägga sig tidigt så man får några timmars sömn.

• Vi 5

Mitt varmaste grattis till Zin!!! Så fantastiskt! Njut så mycket du bara kan!

• Vi 5

Victoria,Jag hoppas så innerligt att det var slow-starters och att du har ett par fina som väntar på dig idag!!! Hoppas nu också att du får en bra förklaring av läkaren! Fråga på! Just det det är ju Carlanderska du går på, det var ju där jag gick idec. Jag har tänkt mkt på att det är så olika och att de satte tillbaka min 2-celliga på dag 2 men inte din, och nu när det var samma klinik blir jag än mer fundersam.

• Vi 5

Ser att ni är några här och dyker in med en fråga som behöver snabbt svar, väntar på att 1177 ska ringa upp, men det verkar ta tid. Jag har inte så bra flyt med mina sprutor, så det är ännu en sprutfråga. Min orgalutran (äl-hämmaren) verkade få något övertryck idag så när jag vände den för att injicera rann det ut och jag stack så fort jag kunde in den i magen, men det blev ändå som en pöl. Jättesvårt att uppskatta hur mkt men kanske uppåt en sjättedel av det totala innehållet men jag tror det snarare var mindre. Vill ju absolut inte riskera för tidig äl och försökte få svar från 1177 om det trodde det var bättre att ta lite till, men de kunde inte svara och skulle ringa gynjour som var upptagen och nu har jag väntat i 2h och vill gå och lägga mig...Vad skulle ni gjort? Har inget journummer till CvL. Jag lutar åt att ta en skvätt till från en ny spruta och stänga av telefonen och lägga mig.

• Vi 5

Zin, tack för ditt svar, har googlat runt och det verkar som att det ofta rinner ut lite och att de som frågat sina kliniker sagt att det inte är någon fara. Velar så in i bängen, om jag inte tar något extra kommer jag oroa mig för att äggen ska släppa för tidigt, men om jag tar lite extra kommer jag oroa mig för att det ska bli för mkt och att det kanske även påverkar tillväxten och om det redan nu är så att de ska plocka dem lite väl tidigt är det ju kanske dumt. Blir galen på mig själv som inte kan bestämma mig.

• Vi 5

Victoria, nej det har du ju rätt i, bra att du ryter i åt mig Det behöver jag. Nu sk*ter jag i det! Jag hör ju inte till dem som har några extra kilo och om jag får samma dos som någon som väger betydligt mer borde jag kunna spilla en droppe, brukar dessutom kunna klara mig med lägre doser när det gäller mediciner. Tack för den inputen, jag har bara varit fixerad vid mängden som rann ut... Sådan ruskig tur att jag har er att bolla med Hjärta Såg att du fick ett klokt svar av läkaren, så himla skönt att det inte bara verkade vara godtyckligt hur de gjorde. Skönt också att få ett konkret svar om att det är en tredjedels chans. Även om det förstås inte är det ni ville höra! God natt!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?