• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna, ja, tänker på dig o hoppas!

• Ypke
    Inanna Li skrev 2011-11-15 13:44:46 följande:
    Hej alla! Tack för all omtanke! Jag blev så fruktansvärt ledsen igår när resultatet bara blev 5 ägg.  Jag hade i alla fall ca 10 blåsor som tömdes i vänster äggstock och bara 1 i höger. De flesta hade förmodligen inte hunnit mogna färdigt då allt gick alldeles för långsamt den här gången! Jag VET att det är bra för att vara 43 men jag jämför mig bara med mig själv och det toppresultat på 13 ägg och 10 befruktade jag fick för sex månader sen. Detta känns som ett enormt nederlag för mig. Särskilt som detta av ekonomiska skäl skulle bli sista behandlingen och både jag och min läkare hade förhoppningar på en större skörd med embryon till frysen. Nu vet jag inte hur många som blir befruktade. När jag fick ut 7 ägg blev bara 3 befruktade så det känns oerhört nervöst. Jag har använt mina sista lånade pengar till denna behandling och kommer att få leva oerhört knapert framöver då jag är ekonomisk utblottad. Kanske måste jag också leva barnlös resten av livet! Mitt i allt elände hade jag IVF som mitt stora hopp. Nu känns allt som ett totalt mörker! Förklaringar till det sämre resultatet går runt i huvudet. Den mest troliga är min ålder och förmodligen kraftigt försämrat AMH-värde på ett halvår! Men kan det i stället bero på att jag hade en alldeles för kort cykel på 23 dagar innan och kroppen inte hann med ordentligt? Kan det bero på att jag har för höga kortsisolnivåer i kroppen pga att jag lever under ständig stress och skräck för att jag ska gå under och att kortisolet undertrycker östrogenerna som behövs för äggmognaden? Jag vet inte och jag är så förbaskat orolig.
    Jag är rädd för att kliniken när som helst ska ringa och säga att embryona blivit dåligt befrukade och att det inte ska bli ET!

Ursäkta denna långa klagosång!

Tänker på er alla Hjärta
    Inanna! Du har hamnat i en dum ond spiral av negativa tankar. 5 ägg är kanske dåligt för att vara dig, men det är baskemig inte dåligt på det hela taget! Upp med hakan! Fokusera på nu, idag, dina ägg och ET, tänk inte på pengar och framtiden och depressionen, det är alldeles för mycket att ha allt i huvudet på en gång! 

Stoooooor kram. 
  • Ypke

Jag med, Inanna o Kalimero, jag hoppas SÅ för er! Stor kram!

Själv tycker jag det är lite motigt o missflytigt nu. Missade ju hysteroskopin nu o därmed Ivf i december. När jag ringde kliniken för att boka om lite tider så meddelade de att vår läkare där ska sluta. Konstigt, men det känns väldigt viktigt med någon bra att hålla i handen i allt detta, o vi kände oSs så hemskt nöjda med henne Men men, this too, shall pass ...

• Ypke

Inanna, har du hört att A-K ska sluta? Vad tycker du? Har bara haft lite kontakt m A-L o kände inte att det var lika tryggt.. Har du haft kontakt med andra som också är bra? Känner att jag behöver ha en plan ...

• Ypke

Det kanske blivit officiellt precis nu. Nä, precis, du ska ju inte behöva några fler ggr nu!!! Det nämndes att A-K kommer att jobba deltid på Carlanderska men jag vet inte om med patienter, hon har ju varit chef på SU tidigare. Sven är speciell ... Det är något med manliga gynekologer ... Jag känner mig aldrig lika bekväm. Ulf har vi träffat på ET o han sa rakt ut att A-k o A-L är proffsen där.

• Ypke

Hej på er allihop! Bara säger hej. Jag är så avundsjuk på er allihop som är i full gång med allt. Jag har ny hysteroskopitid 20/12, och hoppas göra ny IVF i januari. Det känns som om jag tappat flera månader nu, det är inte roligt. Det var längesedan man såg en uppdaterad lista - har någon plussat på sistone? 

Stor kram till er alla, jag återkommer snart med lite mer dagligt engagemang! 

• Ypke
    Skytten skrev 2011-12-02 13:14:31 följande:
    Vad tråkigt pp08! Usch, så ledsamt. Bra att du planerar framåt redan. Ta hand om dig.

Victoria - förstår precis din jobbiga väntan. Jag gjorde ju första ivf i augusti-sept och först nu är jag ruvare igen. 

EGO - hmmm, den vanliga värken i livmodern inför en vecka före mens har infunnit sig. Så det känns inte så hoppfullt nu. Värker bak till i ryggen också. Misslyckas det nu så blir inte nästa FET förrän i slutet av januari. Men då får jag å andra sidan dricka champagne på min 40-årsfest! Alltid något.

Skytten, roligt att du är på G igen! Har inte följt dina inlägg den här gången, men vet hur jobbigt du hade det i augusti-september. Hoppas det varit bättre nu! 

Det är så pissigt att man förlorar så mycket tid bara mensen eller något annat litet datum krånglar en månad! 
  • Ypke

Hej Inanna!
    Åhhh, du har testdag imorgon ser jag ... Gud vad jag håller tummarna!!

Skytten, just det ja, du gör FET, nu kommer jag ihåg! Skönt att ha en period med lite mindre jobbig behandling. Hoppas innerligt att det vill sig den här gången! Annars kör vi tillsammans i januari, yes?  

• Ypke

Skytten: stort grattis på din dag! Hoppas du har det bra!

Min läkare tyckte inte jag var tvungen att avstå från nåt särskilt efter ET, så lite skumpa tror jag verkligen inte gör någon skada (eller som en läkare vi hade under fertilitetsutredningen: "det är nog bättre att köra med champagne ist. f. ägglossningstest"... Alltså som i att man ökar snarare sina grav.chanser genom att ha kul o unna sig lite av varje, snarare än att göra allt rätt o sitta o vara orolig över vad man får o inte).

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?