• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Boombabymamman skrev 2011-10-16 15:03:17 följande:
    Hej alla!
    Jag hoppar in här kanske i senaste laget. Äggplock imorgon, för första gången.
    Vi gör vår första (och enda) IVF-behandling efter att ha försökt göra syskon i 2,5 år. Det var svårt att få till vår son också, men han kom till sist på naturlig väg. Jag är 39 år och tar inget för givet. Tydligen var min sambos spermier också lite slöa, så det blir ICSI för oss.

Känner mig kluven inför äggplocket imorgon. Mår lite dassigt, men ingen feber, bara lite matt och sliten och vill bara vila, men på nåt sätt måste det ju ändå kännas att man har 19 äggblåsor på gång, inte sant? Det är ju inte riktigt normalt för kroppen. Ni som har gjort det här förut? Hur brukar det kännas dag innan ÄP.

Och är det förresten någon annan som också ska lägga sig på britsen imorgon? 
    Hallå Boombaby - välkommen till oss! Tänker på dig också idag på ditt äggplock - bara blunda och räkna till tusen så är det snart över. Hemskt men snart, snart över! Hör av dig och berätta hur det gick!
  • Ypke
    Nu Syskon skrev 2011-10-17 13:15:52 följande:
    Nu har vi varit på VUL igen och det visade tyvärr inte något mer positivt än vad det gjort tidigare. Så nu skall jag göra en "abort". Det känns oerhört provocerande men jag vill bara få detta avklarat så vi kan gå vidare en gång för alla. Idag är en tung dag.
    Kära Syskon, så tråkigt och så jobbigt. Det går liksom an på något sätt att ha det jobbigt när man är säker på varför och hur man ska gå vidare, att vara i limbo emellan och inte vara riktigt säker är ett jäkla skit! 
  • Ypke
    Nyllis skrev 2011-10-17 13:41:59 följande:
    Hej alla goa tjejer! Får jag vara med på er tråd? Har frågor gällande IVF. Är 41 år, har ett barn (1,5 år-kom till på naturlig väg) o drömmer om ett syskon. Efter 1 års inprickning av ägglossing har vi nu varit på Linnékliniken, Uppsala. Där gjordes ingen undersökning på vare sig mig eller make däremot tog de mitt blodprov. Fick mail om att jag har i stort sett obefintligt AMH-värde (0,2) så de avråder bestämt att jag inleder IVF. Har googlat o läst vad AMH innebär MEN någon som har erfarenhet av lågt AMH o 40+? Inleda IVF iaf eller avstå? SUCK!
    Hej Nyllis! Välkommen hit! Här finns massa bra och kunniga tjejer som du kommer att få mycket information av Jag är inte så påläst ännu, har "bara" gjort en IVF (som inte gick nå' bra) hittills. Märkligt att ditt AMH är så lågt när du för inte så längesen alls blev gravid på naturlig väg. Men så kanske det kan vara. 

Även om AMH är lågt kan man ju ha guldägg kvar. Gäller bara att hitta dem ... Jag har hört att man inte gör IVF om AMH är lägre än 0,5 (och såvida man inte har manlig faktor också eller andra problem, så är chansen att bli gravid spontant något högre än vid IVF, eftersom fina spermier söker sig till fina ägg något bättre naturligt än in vitro). Men jag skulle tro att du kan få hjälp utomlands. Köpenhamn är populärt i den här tråden. Men jag är inte jättepåläst själv, hoppas andra svarar bra saker! 

Lycka till!
  • Ypke
    Boombabymamman skrev 2011-10-17 15:51:53 följande:
    Halloj!
    14 ägg (av 19 äggblåsor) lyckades de suga ut idag så allt gick bra. Imorgon ska vi ringa och få veta hur många av dessa som kunnat befruktas. Det är lite "tio små negerpojkar" över det hela va?
     Vi går på Curakliniken i Malmö och där blir lite sövd när de plockar. Bara ganska ytligt. Jag trodde att jag var vaken hela tiden, men minns ingenting av vad min sambo berättade, så uppenbart sov jag. Han filmade med sin lilla kamera så ikväll blir det förstås kvällens film!

Ligger hemma nu och vilar upp mig, framför brittiska Antikrundan Bästa konvalecens-teven.  
    Är för trött för att kunna känna så mycket, men nu lägger vi det hela läkervetenskapens händer och hoppas på det bästa. 
    Härligt, hörru, grattis! 
  • Ypke
    Enya70 skrev 2011-10-17 16:45:21 följande:
    Tack snälla du, det hjälpte!

Känns jobbigt att skriva om min lycka när det blev en sådan jobbig dag för syskon nu men jag kanske åtminstone kan hjälpa till att höja stämningen härinne lite.
    Idag var vi på vårt andra VUL i v.9+5 och det var sååå fantastiskt Skrattande. Hoppas var och en av er härinne får uppleva den känslan jag har idag.
    Vi fick se ett 3 cm stort foster vars hjärta tickade på och som tom vinkade lite med armarna. Både jag och min man grät av glädje. Och vi gjorde VULet idag hos Eva i Solna CFCs samarbetsläkare som är den som gjort alla VUL under IVF stimuleringarna. Även Eva var superglad och kramade om oss och skrattade och sa att där fick dom dumma svenska IVF läkarna för att dom sa att vi skulle ge upp...
    Fantastiskt!

Kramar till er alla starka kämpare. Ni kommer att lyckas till slut Hjärta
    Tack Enya för rapport äntligen - var du tvungen att hålla oss på halster så länge?! Så glad för din skull, det är verkligen hopp om livet och bebisarna när man hör om er lycka! Trodde jag skulle känna mig avundsjuk och lite bitter, men det är faktiskt tvärtom - ju fler som lyckas här, desto större chans för mig på något sätt Hejja hejja!
  • Ypke
    Boombabymamman skrev 2011-10-18 13:45:18 följande:
    Tack Kattenizze, det ger mig hopp!!!

En annan fråga: Får man bada badkar när man kör proggissar? Tänker attt de kanske kan sköljas ut. Har tagit min första Lutinus idag, och är samtidigt dödligt sugen på ett bad.... 
    Boombaby! Jag tycker du ska bada på för glatta livet! Proggisarna sitter ganska långt upp och ända dit når nog inte vattnet. Skulle det göra det så tar du väl ett antal om dagen, så det kommer snart nytt. Det är inte så himla noga det där, fick jag intrycket. 
  • Ypke

Hej Alla!
    Jösses så många nya - jag känner mig nästan gammal i gemet Välkomna, så roligt att vi blir fler!

Fråga till er: När man gjort hysteroskopi (fått ny tid 14/11) - hur länge måste man vänta till nästa IVF då (förutsatt att allt går bra och så, ja)? Jag kommer att göra den alldeles dagarna efter nästa mens. Kan samma mens vara startskottet för nästa IVF långa metoden, dvs att jag börjar spraya ca 19 dagar efter den (som jag gjorde förra gången)? Då hinner jag ju få en mens till innan det är dags för sprut och ÄP - eller räknas inte den mensen? Förstår ni vad jag menar? 

(Försöker se fram emot jul och skidresa i januari, och vill veta ungefär hur jag ligger till med tiden och planeringen, därav denna krångliga fråga

• Ypke
    Zinfandel skrev 2011-10-18 16:17:36 följande:
    Victoria, du bör nog inte föreslå det eftersom det inte har med proggisarna att göra, utan infektionsrisken efter operation Rynkar på näsan
    Aj då! Förlåt, jag böjer mig genast för er som vet bättre! 
    Boombaby - bada inte!!! 
  • Ypke

Tack för svar, Maryhe.

Kalimero - så pissigt orättvist att det strulade nu när du satsat så mycket! Är du helt säker på att din nya arbetsgivare inte skulle ha lite förståelse för vad du går igenom? Se i alla fall till att det inte har med din egen stolthet eller rädsla för att fråga, om du väljer att inte försöka igen. Önskar vi kunde träffas allihop då och då och bolla svåra beslut och val med varandra!

Inanna - hur mår du?

• Ypke
    myran6801 skrev 2011-10-19 09:28:29 följande:
    Godmorgon, just avklarat vul. Den stora hade nu blivit 17-18 mm och de små runt 5-6 mm. Doktorn trodde inte de små skulle hinna ikapp, i sånt fall borde de varit runt 10-11 mm. Så frågan är, hur gör vi nu? Om jag visste att den stora innehållet ngt skulle det vara lättare men jag har ju varit med om två ggr att av fem sex folliklar fanns det bara ägg i en. Tänk om denna enda är tom......Ska kontakta CFC o höra hur vi går vidare.
    Fy Farao, Myran! Tänker på dig! Har inga råd men önskar jag kunde säga något bra. Går det att avbryta och börja om - får du betala ändå för den här omgången? 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?