Zinfandel skrev 2011-11-01 14:40:17 följande:
Detta måste vara det känsligaste ämnet här på FL, inget kan väl få igång tjejer som detta...! Tack för att du tar upp det med den ton du gör, det är faktiskt intressant att diskutera utan att folk får horn i pannan...
Jag antar att anledningen att folk får det är att förutom att det är tungt nog att bära att man inte lyckas bli gravid så vill man inte känna skuld över att det kanske är för att man stressar. Det behöver det inte heller vara.
Hej Zin, tack för ditt utförliga och för mig samtidigt lite jobbiga svar (alltså inte för att du svarade som du gjorde, utan för att jag blev påmind om detta och att jag borde göra något). Jag tar en låg dos levaxin pga lätt förhöjt sköldkörtelvärde, men ingen har mätt kortisolnivåer. Har varit mer eller mindre stressad mer eller mindre jämt så länge jag kan minnas, och har vid olika tillfällen bett att få kortisolet mätt, men ingen har velat göra det, de säger att det är ett komplicerat test som man inte kan ta sådär bara. Får man olika läkare varje gång man går till vårdcentralen är det liksom ingen som tar sig tid att läsa journalen ordentligt och lägga ihop ett och ett.
Detta känns jobbigt att ta itu med eftersom det är en så stor del av min personlighet, samtidigt som jag känner att jag inte kommer att orka hela livet om jag kör på som jag gör. För min del handlar det främst om inställning till saker och ting än mängden saker eller problem jag faktiskt har att oroa mig över.