• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

God kväll alla! Jag är helt lost i tråden efter många dagars aktivitet, men det verkar som att vi stadigt förökar oss (ja just nu kanske mest medlemsmässigt, inte bebismässigt, men det ska det snart bli ändring på!)!

Vi har första återbesöket på kliniken imorrn efter vår misslyckade Ivf. Med en fin födelsedagsmiddag med många människor som tycker om mig samt ett par dagar på spa i Lysekil, känner jag mig redo för en omgång till!!

Kram till alla, särskilt dig, MammaGås, skit va pissigt!!

• Ypke

Hej på er!
    Tillbaka efter första besöket på IVF-centrum efter första IVF-misslyckandet. Det kändes bra. Jag gör hysteroskopi 14/11, och om det inte är värre där än de tror kan jag göra nästa IVF redan efter mensen därefter. Förutsatt att jag får mens senast 6/12, annars hinns det inte med före jul. Det blir korta metoden den här gången, och Menopur. Jag försäkrade mig om att de inte kör kort metod för att vi inte hinner med någon lång på den här sidan året, och det känns ju bra. Chansen till fler ägg ökar med lång metod, sa vår läkare, men inte markant. Å andra sidan är Menopur bättre än Gonal. Ja, vilket lotteri det här är!

Känner att jag skulle behöva läsa igenom att 13745 inlägg här igen för att vara lite bättre rustad inför försök 2, kanske kan jag ta till mig några av alla de saker ni andra gör. Får se om jag kan skumma igenom lite någon dag. Det är väl ingen som händelsevis hittat något inlägg som summerar lite käckt? *Förlåt min lathet*  

Söte! Inga komplex för att du inte är lika insatt som merparten här - vi är många som kastar beundrande tankar till några av vännerna, men jag tror att allas bidrag här behövs, en som vet förhållandevis lite får hjälp av andra, och de där andra får då liksom öva på sina kunskaper och sålla och sortera. Tror vi alla blir visare av varandra, oavsett grundkunskaperna!

• Ypke
    tjorven01 skrev 2011-10-26 13:56:21 följande:
    Victoria
    Hur har du burit dig åt för att få göra hysteroskopi på Ivf centrum???
    Vad jag har förstått så görs det endast om man har speciella misstankar om att ngt är fel

Har jag blivit missledd
    Hur har ni andra fått göra efter misslyckade försök???

Söte
    Jag känner likadant som du
    Full av beundran för vissas kunskaper
    Sedan har vi alla olika erfarenheter och olika läkare som tycker olika
    Det jag har lärt mig är att jag inte själv är läkare men att det ibland kan vara lönsamt att ifrågasätta dem
    Hej Tjorven, ska inte göra hysteroskopi på IVF-centrum men väl på Sahlgrenska! Kanske uttryckte mig fel där.  Jag gör det för att gynekologer till och från i många år sett att det kanske finns något därinne, kanske litet myom, kanske liten polyp, kanske bara liten oregelbundenhet. Det har inte varit något problem förrän nu då jag vill bli gravid och den lilla grejen (end. 0,7 cm) ev. förhindrar embryo från att fästa. Därav detta ingrepp.

Bra idé, Söte - tänk om vi nybörjare kunde få en 10-i-topp-lista från er andra! Någon som orkar? 
  • Ypke
    kattenizze skrev 2011-10-26 14:37:25 följande:
    Viktoria: Hur kommer det sig att ni bytte till menopur denna gång?
    Jaaa du ... det var nog ffa för att vår doktor tyckte det. Hmmm ... Det låter väl påläst och bra ;-/ Nä, hon sa att man brukar alltid börja med Gonal, vilket vi ju gjort. Menopur är lite krångligare eftersom man blandar till den själv, men har påvisligen något bättre resultat, därför tyckte hon det var den vi skulle testa nu. 

Hon tyckte första IVF:en gått bra (långa protokollet, Gonal) men tyckte man kunde förvänta sig något fler ägg (fick ut 5, varav 2 inte var att räkna med). Kanske vill hon därför testa något annat också. 

Vet du något om detta?  
  • Ypke
    tjorven01 skrev 2011-10-26 15:15:35 följande:
    Victoria
    Aha jag förstår
    Vi har ju själva tid för ET imorgon men väldigt osäkert om vi kommer dit
    Har försökt få göra hysto här men fått nej så om det inte blir ET så lutar det åt hysto hos Peny i Aten innan vi tar våra sista frys
    Hej Tjorven,
    varför är du osäker på om det går vägen till ET? Klart det går bra! Jag är dåligt påläst på vem som är var i behandlingarna - men du har väl just gjort ÄP då, eller? Då kan det väl hända att du får fler frysisar nu?  

Vad hade ni för sprutor? Gonal? 

Varför får ni inte göra hystoeroskopi här? Finns det inte tydliga skäl till varför du vill göra det? 
  • Ypke

God kväll, får jag fråga hur länge ni tycker det är ok att blöda efter misslyckad Ivf? Jag hade extra riklig mens när den väl kom då (alltså efter ET), men inget särskilt onormalt tycker jag. Nu har det dock gått 2,5 v sedan mensens första dag och jag har fortf missfärgade flytningar ibland. Fick ganska mkt färskt blod på pappret vid ett enda toabesök förra v då det borde varit ÄL på g (ej bekräftat m sticka), och annars lite småbrunt till o från. Verkligen lite, men det brukar ju inte vara nåt alls.

Var på UL inför hysteroskopi idag o doktorn kunde inte se nåt direkt som kunde orsaka detta (men jag ville inte tjata om det eftersom det inte var därför jag var där o eftersom jag ju går på annat ställe vad gäller Ivf:andet).

Så, alltså, tror ni det är normalt?

• Ypke

Fick f.ö. litet väl personligt bemötande av barnmorska på SU idag när jag berättade att vi just misslyckats m första Ivf-försöket: "Jaha, så ni träffades sent i livet då?" Eh? Sent? Jag var 34, varför antar folk att man ska sätta igång o skaffa barn på stört? Sen frågade hon om jag hade barn innan, därpå om min sambo har barn sen innan. På svaret nej såg hon medlidsam ut o la handen på mitt knä. Men alltså, det är inte så bra att bara anta att man vet hur andra har det!!

Tjorven: Vi finns här o tänker på dig o hejjar på dig! Stor kram.

• Ypke

Tack mensråd, Zin. Jag glömmer det ett tag så löser det sig säkert av sig självt.

Tycker ibland ni är lite åt det orättvisa mot svenska kliniker... Under min första Ivf nu ringde jag jourhavande ansvarig läkare både sent en fredag- och lördagkväll. Och att de måste ha stängt ibland får man väl förlåta dem för, detta är ju deras jobb trots allt.

Nä, just det, var är Inanna? Hoho??

• Ypke

(ber om ursäkt för min kassa svenska o glömda ord: skyller på iphone o läggdags! )

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?