• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Riita

Turlid,

Nej va tråkigt. Gick igenom samma sak förra veckan, dessa förbannade minus varenda gång. Hade mensen från helvetet också, sååå ont och öm i magen hela helgen, jag tror min endometrios har kommit tillbaka. :(

Jag och mannen har bestämt att vänta med en ny behandling tills efter sommaren. Jag orkar inte med mer hormoner just nu. Vill vara mig själv över sommaren.

Känns som att jag kanske får nöja mig med tonårsbarnet jag har (och det är fullt upp kan jag säga - mest elände just nu) och lilla vovven.

• Sunseed

Ett tips om en nystartad sluten grupp på Facebook startad av en tjej här på FL.
    www.facebook.com/#!/home.php?sk=group_141658355899623

(man får kopiera länken och klistra in i webbläsaren). 

• turlid70
    Riita skrev 2011-03-17 18:24:48 följande:
    Turlid,

Nej va tråkigt. Gick igenom samma sak förra veckan, dessa förbannade minus varenda gång. Hade mensen från helvetet också, sååå ont och öm i magen hela helgen, jag tror min endometrios har kommit tillbaka. :(

Jag och mannen har bestämt att vänta med en ny behandling tills efter sommaren. Jag orkar inte med mer hormoner just nu. Vill vara mig själv över sommaren.

Känns som att jag kanske får nöja mig med tonårsbarnet jag har (och det är fullt upp kan jag säga - mest elände just nu) och lilla vovven.
    Beklagar också, så obeskrivligt sorgligt och så jobbigt med endometrios. Hoppas att det är tillfäligt bara. Har också reelt ont i magen och mensen flöder. Kanske vore klokt att göra uppehål, vem vet. Lycka till med nästa steg i vilket fall.

Visst ska man vara nöjd med de barn man har, men vi har bara en tonåring kvar hemma, varannan dag dessvärre. Känner lätt panik att hon också kanske flyttar snart, vad gör man då?
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-03-17 09:39:30 följande:
    Tack för ditt stöd! Du har helt rätt i att jag ska koppla ifrån problemet med mitt jobb ett tag framåt. Jag tänkte på det senast igår kväll. Det är inte bra för kroppen med all denna stress. När jag väl lyckats bli gravid och allt känns bättre kan jag kämpa för mig själv igen. Jag har ju i alla fall kvar mitt jobb. De har ingen anledning att sparka mig då jag inte misskött mig. Chefen tycker bara att jag varit tröttare än vanligt och lite oengagerad emellanåt men jag mår ju inte så bra just nu. Därför har hon gett mig mindre ansvar, tvingat mig att ge upp kvalificerade uppgifter etc. Jag hoppas ju inte precis på en stor löneförhöjning när den nya lönen kommer i maj. Men jag tänker att min tur kommer senare. När jag mår bättre ska jag göra "karriär". 

Jag har lite ont i magen men tror det beror på att blåsorna växer och att jag har så mycket flytningar (ÄL-värk upphöjt till tio) och kanske också pga stress.  Jag tror jag ska sjukskriva mig imorgon och en bit in på nästa vecka då jag framför allt behöver lugn och ro nu.

Kram Hjärta!
    Det suger att cheferna inte uppmuntrar istället utan känns som att man blir straffat så fort man intte presterar till 100%. De fattar inte att alla behöver återhämtning ibland. Rätt tänkt att lägga allt sånt åt sidan ett tag och det är klart att din tur kommer för eller senare, men nu är det annan prio, glöm inte det. Kram.
  • Sunseed
    turlid70 skrev 2011-03-17 21:20:49 följande:
    Det suger att cheferna inte uppmuntrar istället utan känns som att man blir straffat så fort man intte presterar till 100%. De fattar inte att alla behöver återhämtning ibland. Rätt tänkt att lägga allt sånt åt sidan ett tag och det är klart att din tur kommer för eller senare, men nu är det annan prio, glöm inte det. Kram.
    Jag har lite svårt för den här hårda atmosfären som verkar ta över mer och mer. Man ska armbåga sig fram och inte bry sig om medmänniskor och allt handlar om prestationer och att ligga på topp. Jag har haft tur på min arbetsplats med kollegor och chefer som förstår, men jag ser ju vad som händer runt omkring mig i samhället. Jag vill tro och hoppas att trenden kommer att vända någon gång, för någonstans måste man snart se att prestation handlar om att må BRA på jobbet och fritiden. Om man får, då ger man. Den som bara ger och ger utan att få, den stupar till slut och det är inte speciellt lönsamt eller bra för någon... 

Jag hoppas verkligen på er tjejer och håller fortfarande en massa tummar även om jag inte skriver mest i hela världen.  {#emotions_dlg.flower}
  • chichisita

Tack för all feedback om TSH värdena!

Har fått tillbaka nytt provsvar idag. Värdet nere på 3.42, puh! Fortfarande lite högt men mycket bättre än över 10. Läkaren tyckte det var konstigt att det hade stigit så drastiskt så fick ta blodprov igen igår på ett annat laboratorium. Förmodligen har det blivit något tok i mätningen så det kanske aldrig ens var uppe i såna nivåer. Men jag ska fortsätta med medicinen (heter Eutyrox här i Guatemala men jag antar att det är samma som Levaxin i Sverige) till det har gått nerl till under 2.

Tjuvtestade igen imorse. Fortfarande ingenting. Fattar inte varför jag torterar mig själv på det här viset, det hade ju varit bättre att vänta till TD och njuta av att tro att man kanske är gravid. Men jag kan inte låta bli (är en obotligt självtorterare). Nu är det fyra dagar kvar till TD. Men jag har TD redan på den trettonde dagen efter ET så det är ju fortfarande tidigt.. Här har man normalt TD den 14 dagen men jag ska resa bort då så jag har fått det framflyttat en dag. När testar man vanligtvis i Sverige?

Nu är ruvardag 9 slut.

Turlid: Jag förstår att du känner dig deppig nu. Jag vet hur otroligt jobbigt det känns (risken är stor att jag själv är i samma sits som dig om några dagar). Men i vår ålder är det ju tyvärr vanligt att man får kämpa på ett tag innan det tar sig men för de allra flesta lyckas det ju till slut. Visst har du ett nytt IVF inplanerat snart?

Riita: Beklagar minuset och mensen! Förstår att du vill ta en paus.  Hoppas att det gör susen och att det blir graviditet direkt efter sommaren.

Inanna: Trist att du har haft sån otur med din chef. Empati borde vara ett krav för att bli chef men tyvärr är det allt för ofta just de som inte har så mycket av den varan som hamnar i chefspositioner. Försök att inte låta det påverka dig nu när du har viktigare saker att fokusera på. Som du säger, karriär kan du göra sen. Jag tror att det det med 80% kromosomfel ska tas med en nypa salt också, det kan nog variera rätt mycket.

Zinfandel: Tack för tips, ska be att få kolla T4 också. Hur lång tid tog det för dig att få ner dina TSH värden från 50 till normalvärden? Har de svajjat mycket under behandlingen?

• Hönan

Tack alla för er peppning! Idag gäller det! Är livrädd att vi kommer dit o de säger: Tyvärr, m de överlevde inte natten.... Är det nån som vet hur nikotin tuggummi påverkar? Då menar jag rent fysiskt o fakta. Hindrar det blodflödet eller vad? Har en väninna som tuggar o även jag själv fortfarande m vi hittar inget när det gäller inför en graviditet o om risken att det ej fäster i livmodern ökar. Bara det vanliga att det inte är bra m det är ju ingen nyhet. Vi vill veta vad som händer rent fysiskt i livmodern när man äter nikotintuggummi. Tack på förhand o jag fortsätter hålla tummarna för er alla!

• Zinfandel

Chichisita: Det tog 3-4 månader att få ner det höga TSH. Problemet är nog inte att det har svajjat så mycket på mig (men det är vanligt att hormonerna gör att man hamnar utanför intervallet för gravmöjligheter, Moment 22 alltså)  mitt problem har varit att jag haft så mycket symptom trots bra värden. Därför höjde vi Levaxindosen så att T4 blev optimal, sen ska det stabiliseras också och där är jag nu, testar nästa vecka igen. Förhoppningsvis är det fortfarande lika bra och då kan vi börja snacka iVF igen  Glad

Här är 2 bra sidor:
    skoldkortel.info/default.aspx
    www.hypo2.info

• Snösport

chichisita, Zinfandeln:  Jag kan tycka att jag bara hade trög mage i några år och vid vissa tillfällen hög puls och nervös och slutade ju faktiskt ett jobb som jag trivdes sådär med arbetsuppgifterna för jag helt enkelt tyckte att så här nervös, 20 slag högre i vilopuls i 4 veckor ska man inte ha på ett jobb...insåg att det var sköldkörteln när det blev så i höstas igen och lite värre....då insåg jag att detta är samma känsla som hösten 2007 .. 
    Jo vad jag menar är att ont i leder mm symptom på att något är tydligt fel hade jag först hela tiden när sköldkörtelvärdet svajjade och jag gick på levaxin inte när jag hade jämnt men högre och var omedicinerad. Normalt låg jag på ca 4,5 men säker sina höga toppar när jag då känt mej helt urform. 
    Nu mår jag dock toppen!!

Dessutom gick ÄLmonitorn upp på maximal ÄL idag den har legat på medel i 3 dgr = GLAD!!  Ska mysa ikväll i fjällstugan istället för mannen orkade ju inte med pigga mej imorseTungan ute 

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-03-17 21:20:49 följande:
    Precis så känns det att cheferna tänker! Tack för stöd. Kram Solig!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?