• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-03-17 21:25:31 följande:
    Jag har lite svårt för den här hårda atmosfären som verkar ta över mer och mer. Man ska armbåga sig fram och inte bry sig om medmänniskor och allt handlar om prestationer och att ligga på topp. Jag har haft tur på min arbetsplats med kollegor och chefer som förstår, men jag ser ju vad som händer runt omkring mig i samhället. Jag vill tro och hoppas att trenden kommer att vända någon gång, för någonstans måste man snart se att prestation handlar om att må BRA på jobbet och fritiden. Om man får, då ger man. Den som bara ger och ger utan att få, den stupar till slut och det är inte speciellt lönsamt eller bra för någon... 

Jag hoppas verkligen på er tjejer och håller fortfarande en massa tummar även om jag inte skriver mest i hela världen.  {#emotions_dlg.flower}
    Tack för tumhållning Solig!
  • Inanna Li

Riita - Förstår att du är oerhört ledsen. Kanske bra att ta en paus över sommaren. Hoppas verkligen att det inte är din endometrios som kommit tillbaka. Ta hand om varandra så länge och ge inte upp. Kram {#emotions_dlg.flower}!

• Inanna Li
    chichisita skrev 2011-03-18 04:20:45 följande:

Inanna: Trist att du har haft sån otur med din chef. Empati borde vara ett krav för att bli chef men tyvärr är det allt för ofta just de som inte har så mycket av den varan som hamnar i chefspositioner. Försök att inte låta det påverka dig nu när du har viktigare saker att fokusera på. Som du säger, karriär kan du göra sen. Jag tror att det det med 80% kromosomfel ska tas med en nypa salt också, det kan nog variera rätt mycket!

Åh, vad bra att du fick ner TSH till en bättre nivå. Det var nog säkert fel med mätningen. Bra att du vågar testa i alla fall. jag är en sån som är livrädd för testsvar och när jag fick plus på min andra återföring vågade jag inte testa förrän CD 17. I Sverige brukar TD variera mellan olika kliniker. Från 14 till 22 dagar ungefär och också beroende på om du har korttidsodlat eller långtidsodlat embryo.

Du har helt rätt att chefsjobbet lockar vissa typer av människor. Såna som helt saknar empati! Som tur är finns det bra chefer också men just nu har jag råkat utför mardrömsvarianten!

80 % är ju bara statistik så visst ska man ta det med en nypa salt men jag inser att man har sämre kvalité i denna ålder men det måste ju finnas enstaka ägg med bra kvalité också!
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-03-18 08:06:41 följande:
    Dessutom gick ÄLmonitorn upp på maximal ÄL idag den har legat på medel i 3 dgr = GLAD!!  Ska mysa ikväll i fjällstugan istället för mannen orkade ju inte med pigga mej imorseTungan ute 
    Härligt med hemmaförsök! Go for it Tungan ute! Chansen finns ju alltid!
  • Snösport

Innan68:  Hemmachansen finns ju så länge de inte hittar något fel så finns den helt klart!!

Måndag blir din dag nu då, kommer gå kanon!! Djupa andetag!!Flört

Chefer empatilösa???...nja långt ifrån alla tycker jag, däremot möjligtvis osäkra i sin roll och därför inte är så bra alltid. De kasnke känner att de inte är bra men vill inte kliva av lönen.
    Vi hade en chef när jag började som inom 1 år faktiskt blev avsatt pga att vi klagat högre upp  i organisationen och hotade att sluta...men ta den fighten när moderkakan svävar själv  

Själv har jag ju testat vid olika intervjuer och eller test när jag läst kurser och jag är tydligen chefsämne: "skulle bli bra chef men har inget behov av att vara chef" sa de att de kunde analysera fram 
    -- Men nä jag får inga chefsjobb....alltid varit i mansdominerad värd och tjejpsykologer eller de tjejer som intervjuat på stor rekryteringsbyrå verkade tycka att jag hade för bra självförtroende och såg för stark ut "kanske för kaxig så män skulle reta sej på dej om du var chef"...de vanliga jobb jag sökt där män intervjuat har jag nästan alltid fått= konstigt eller hur.  
    Ok när jag flyttade hit i norrbotten var det inte så lätt att få första jobbet första gången det varit svårt för mej men nu är jag inne i jobbvärden även här.
    Alltid två som tryter men lite förståelse borde ju alla ha framförallt chefen...vet han/hon din sists med IVF och tankarna? Min chef vet och det funkar bra nu då jag som sagt kan förklara min dåliga höst med problem med TSH jag hade då och få förståelse och stöd för att jag nu är så lugn och trygg igen.(i höstas hade jag tillfälligt flera chefer + omorganisation, nu igen bara enchef)  
    Men som sagt förra chefen för 3 år sedan hade jag aldrig sagt detta till då han inte hade empati och han blev som sagt degraderad till samma position som jag har pga sina bristande chefsegenskaper...då blev han snäll och glad igen= rätt man/kvinna på rätt plats funkar bäst!

• Inanna Li

Snösport - Tack! Nu är jag sjukskriven fram till ÄP på måndag och kanske en tid efteråt! Min chef vet allt om min IVF och det är därför hon varit på mig mer än vanligt och varit riktigt elak mot mig. Hon klarar inte av svaga människor.  Hon tycker att jag ska ligga lågt och bara se på när kvalificerade uppgifter tas ifrån mig och ges till nyanställda. Jag har aldrig vågat säga ifrån förut men jag sa precis vad jag tyckte till henne i början av veckan och hon blev nästan lite chockad av att jag vågade beklaga mig för en gångs skull. Jag är fruktansvärt arg på henne men jag orkar inte ta den konflikten nu. Hoppas bara på mina ägg och att det blir fint befruktade embryon som kommer trivas i min livmoder. Sen ska allt bli bättre på jobbet Skrattande!

• Snösport

Innan68: Bra du får vara hemma och ta det lite lugnt!!!!....jag gjorde så också allt från sa vad jag tyckte till grät ut hos läkaren som sjukskrev mej + att jag tog semnester eftersom sjukskrivningen bara var i 3 veckor för då var jag för positiv igen och jag fortfarande inte mådde bra enligt mej och inte ville till jobbet = 5 veckor var jag hemma.  Så tat lugnt!!!

Och du ,,,typiskt som sagt att det var en tjej som är din chef..trist att det ofta känns som män är bättre chefer till kvinnor(bara min erfarenhet alltså)...trist att hon kunde vara sådan fast hon vet om er IVF= håller med det är ju inte så personalvänligt direkt utan nästan konstigt att hon reagerar så!  

Jag har också extremt svårt för svaga människor och mycket gnäll...MEN det är skillnad på en svår period i livet och sådana som är "svaga" alltid fast det finns en lösning om man vill eller vågar tänka om. Jäkla skillnad tycker jag! Alla kan bli svaga en tid!

• Fjällsippan
    Hönan; stort lycka till på ET idag {#emotions_dlg.flower}!

Inanna; härligt att du är tillbaka i tråden ! Personligen har jag bra erfarenhet av blåsor som växer lite långsammare; för så var det när sonen blev till. Beträffande antal blåsor och resultat så har jag "lärt mig" att ta VUL-kontrollerna inför ÄP med en nypa salt. Någon gång hade jag 14 fina blåsor och fick ut 4 ägg; någon annan gång hade jag 6-9 stora blåsor och fick ut 12 ägg. Men jag förstår verkligen din oro, man vill ju, som sagt, att allt ska vara på topp hela tiden! Vad bra att du är sjukskriven nu; det är ABSOLUT inte värt att frottera sig med dumma chefer mitt uppe i en behandling. 

Snösport;  det låter väldans mysigt med hemmaförsök i fjällstugan

Ego; ÄL-omslag idag så på måndag blir det FET. Jag var på VUL igår och allt såg fint ut. Och äntligen fick jag reda på mitt TSH, det ligger på 1,5 . Jag gör FET i helt naturlig cykel, men vi besämde dock att jag ska ta både kortison och Fragminsprutor efter återföringen. I övrigt känner jag mig totalt oladdad inför det här försöket, har varken ätit Omega-3 eller folsyra. Men på det stora känns det okej ändå. 
  • Zinfandel

Snösport: då är vi lika i tiden, ÄL här också idag Tungan ute 

Inanna: anade att chefen var en kvinna, jag föredrar verkligen manliga chefer.

Fjällsippan: strålande tsh! Ibland är det bättre att vara "oladdad" Drömmer

• Snösport

Fjällsippan: Kanske då man inte tänkt på IVF och barn hela tiden som det smäller!!!   Skönt att det är så snart som nästa vecka.    

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?