• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Eviglängtan

Ursäkta att jag skriver som en kratta, har fel på tangentbordet, i bland blir det inga bokstäver vilket innebär att jag får trycka hårt och flera gånger på bordet och ibland blir det mellanrum och ibland blir det flera bokstäver eftervarandra, måste köra nytt tangentbord.

• Inanna Li

Eviglängtan - Tack! Min klinik odlade vidare mina embryon från dag 3 till 5 förra gången i alla fall. Men det kan ju bero på att de inte gärna fryser på dag 3 (har för mig att jag läst om det nånstans) eller att vi fick fler än 5 befruktade. Vi blev ju glada att vi fick långtidsodla trots att jag var över 39 som var gränsen men då hade vi ju 13 befruktade. Den här gången hade vi bara ett överblivet embryo på dag 2 som de valde att inte odla vidare så det slängdes bara. Det är ju en gräns på 5 befruktade för att få odla vidare så vi lär ju aldrig veta om det hade utvecklats eller ej. Hoppas precis som du att klinikerna inte bara kasserar embryon som ändå kanske har utvecklingspotential.

Jag tänker att om vi inte lyckas nu försöker vi i maj igen och sen ev. i augusti. Sen fyller jag 43 i september och om jag då skulle ha flera misslyckade försök bakom mig vet jag inte om kliniken låter mig fortsätta över åldersgränsen eller ej. Det kommer väl bero på vad vi får resultat i så fall. Längre än dit kan jag inte tänka just nu och jag hoppas att jag aldrig behöver göra fler försök.

Önskar alla en fortsatt trevlig helg!.

• Zinfandel

Eviglängtan: har aldrig fått riktigt grepp om hur de resonerar, de är så olika. Jag har aldrig fått något tillräckligt bra svar som hållit andra gånger. Men jag är också intresserad av att veta mer där!

• Eviglängtan

Inanna - tänker på dina småttningar, hoppas så på ett plus. Att man odlari fem dagar kan jag till viss del förstå om man har färre ägg än 5 som är befruktade. Men min poäng var att vi fick två fina ägg tillbaka dag 2 och resten dvs 4 st såg bra ut och dessa ville man inte slänga utan valde att odla vidare. Låte säga att vi fick 2 tillbaka dag 2 och att vi hade haft ett till av hyfsad kvalite, det ägget hade vår klinik odlat vidare, man vet aldrig med säkerhet vilket ägg som är mest potent. Vår klinik fråga alltid oss. Men om äggen hade sett väldigt dåliga ut hade man kanske inte valt att odla dem vidare, jag skall fråga min klinik.

Zinfandel, nej på din klink fick jag en känsla av att man gjorde minsta möjliga medan på den andra kliniken lägger man ner en del i det avseendet. Men jag kan ha fel.

• Spears

Dag 33 nu och ingen mens. Vill ju att den ska komma nu så man kan börja spruta...inte gravid det har Jag kollat, Hade lite mens känningar imorse så det är kanske på g. Lycka till alla andra och hoppas Li o Lo tar sig..

• Inanna Li

Eviglängtan - Tack! Intressant det där om hur klinikerna resonerar om att odla vidare. Jag kan tänka mig att min klinik kanske inte hade odlat vidare alls från min omgång om jag haft fler halvbra/halvkassa befruktade ägg på dag 2 eftersom dag 5 den veckan skulle blivit lördag och då har de vanligtvis stängt. Då kanske de inte vill åka till labbet bara för att chockfrysa in embryon.

• Fjällsippan

Eviglängtan: jag vet inte hur min nuvarande klinik resonerar; men gissningsvis så är de inte så pigga på långtidsodling över huvud taget (går på Linné nu). Däremot så gick jag i Falun tidigare; och där odlar de, som sagt, vidare allt som går. Det är väldigt intressant att embryon som ser "mindre bra" ut på dag 2 faktiskt kan bli fina blastisar. För mig har det även varit tvärtom; embryon som ser superbra ut på dag 3 inte har velat bli blastisar. Det är verkligen ett lotteri.

Spears: hoppas att mensen kommer nu/snart så att du får börja med sprutorna! 

Den här månaden är den första på väldigt länge som jag inte behöver tänka på huruvida jag är gravid eller inte. Det blev inga hemmaförsök för oss den här månaden då sambon var sjuk med hög feber vid ägglossningen. Men det är faktiskt rätt befriande och skönt att slippa tänka på och analysera mensankommandet för en gång skull.   

• Fjällsippan

Flyttar fram listan.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL?
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Myrslok, 41 år, 1:a IVF, Carl von Linné 
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3                                                                                                       

***ET***
    Hispan 39 år, IVF nr2,  korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3
    Hönan 38 år, Stockholm ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3, ruvar 2 embryon TD 3/4-11
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA, ET 22/3,TD 2/4
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?