• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-03-25 11:35:01 följande:
    Det låter som en utmärkt strategi! Bli gravid och sedan....ja, med en bebis i magen kommer du ändå inte vilja engagera dig allt för mycket i jobbet  på ett ganska långt tag .
    Precis vad jag känner Solig!
  • Mia69

Har idag varit på VUL 2 (dag 8). Hade nog missförstått tidigare vad som var stora och små blåsor (är novis på detta känner jag). På VUL 1 (dag 6) hade jag 8-9 blåsor som var 10-12 mm (trodde detta var stort, men det var det nog inte).
    Idag på VUL hade jag 17 äggblåsor (de flesta mellan 10-13 mm, men ett par över 15). Det finns dessutom många mindre blåsor.  Nu skall jag ta Puregon 3 dagar till (helgstängt på kliniken) och risken finns att jag kommer att bli överstimulerad och då får man frysa alla (?) äggen och det blir inget ET. Eller också växer inte äggblåsorna till sig och då blir det inte så många ägg...

Hur stora har era äggblåsor varit dag 8? Skall man tro att de växer till sig eller blir det bara ett jytter av äggblåsor och överstimulering...

Vet inte vad jag skall tro just nu. Glad eller orolig?

• Inanna Li

Mia69 -  Första gången hade jag 15 äggblåsor över 10 mm (mellan 10 och 18)på mitt andra VUL på RD 8. Det slutade med 21 äggblåsor och jag blev plockad på 15 ägg så det var  precis de över 10 mm som innehöll ägg. Om det skulle bli samma för dig skulle du kunna få 17 ägg på ÄP men risken finns förstås att du får fler ägg än så. Över 20 ägg och ännu fler är inte så bra att få eftersom man då ofta blir överstimulerad. Förhoppningsvis får du göra ET nästa vecka. Annars blir ju alternativet att äggen kan befruktas och frysas in för flera framtida FET. Det är bra att du fortsätter stimulera för att äggblåsorna ska hinna växa till sig.

Det är ju fantastiskt att få så många ägg för vilken ålder som helst så på så sätt kan du ju vara glad. Och hur det än blir kommer du säkert få embryon att föra tillbaka förr eller senare.

Lycka till!

• Inanna Li

Glömde tillägga att det kan vara farligt att bli alltför överstimulerad men det hoppas jag din klinik har koll på då de låter dig fortsätta spruta.

• Mia69
    Inanna Li skrev 2011-03-25 15:10:54 följande:
    Glömde tillägga att det kan vara farligt att bli alltför överstimulerad men det hoppas jag din klinik har koll på då de låter dig fortsätta spruta.
    Ja, det är detta som oroar mig. Eftersom de har stängt på kliniken på söndag så blir ju inte nästa VUL förrän på måndag morgon kl 8. Tror man skulle ha kollat redan söndag om det inte blev så dumt med dagarna. Nu blir ju äggplock tidigast onsdag nästa vecka.
    Har dock fortsatt inte svullnat något i buken eller gått upp i vikt. Men mår illa, har huvudvärk och svårt att läsa (jobbigt med ögonrörelser).
    Hoppas jag inte slutar inlagd på sjukhus med 10 liter ascites (bukvätska)...
  • Fjällsippan
    Mia: Ska du ta samma dos med Puregon de här 3 dagarna?Kliniken har säkert superkoll på läget, och om risken var stor för OHSS så skulle planen se annorlunda ut. Då skulle de säkert välja att "coasta" dig över helgen. Sa de någon om ditt östrogenvärde (E2) idag? Hur som helst, vila så gott det går i helgen och drick mycket vatten; det brukar man rekommendera kvinnor som löper risk för OHSS.  Det finns ju alltid en viss oro i samband med många äggblåsor; men på din fråga om du ska vara glad eller orolig så skulle jag, i samma situation, känna mig nöjd över att min kropp kan göra så många fina blåsor; men samtidigt skulle jag vara lyhörd inför de symptomen som du redan beskriver (såsom svullnad över buken). Vilken klinik går du på?
  • Inanna Li

Mia - Hoppas allt går bra och att du tar det lugnt i helgen. Fjällsippans råd är utmärkta! Var vaksam på symptom för OHSS!

• Mia69
    Fjällsippan skrev 2011-03-25 15:40:26 följande:
    Mia: Ska du ta samma dos med Puregon de här 3 dagarna?Kliniken har säkert superkoll på läget, och om risken var stor för OHSS så skulle planen se annorlunda ut. Då skulle de säkert välja att "coasta" dig över helgen. Sa de någon om ditt östrogenvärde (E2) idag? Hur som helst, vila så gott det går i helgen och drick mycket vatten; det brukar man rekommendera kvinnor som löper risk för OHSS.  Det finns ju alltid en viss oro i samband med många äggblåsor; men på din fråga om du ska vara glad eller orolig så skulle jag, i samma situation, känna mig nöjd över att min kropp kan göra så många fina blåsor; men samtidigt skulle jag vara lyhörd inför de symptomen som du redan beskriver (såsom svullnad över buken). Vilken klinik går du på?
    Jag skall få samma dos Puregon (200 IE) över helgen. Egentligen skulle hon vilja sänka dosen men är rädd att de "stora" blåsorna inte växer till då. Problemet är att det finns många små ägg (mindre än 10 mm) som förmodligen helst inte skall växa till så mycket.
    Jag går på IVF-kliniken i Göteborg och där tar man inga östrogenvärden utan bedömer bara VUL-bilden.
  • Mia69

Tack förresten Fjällsippan och Inanna för info och god råd. Trevlig helg till Er. Solig

• Sunseed
    Inanna Li skrev 2011-03-25 12:39:54 följande:
    Precis vad jag känner Solig!
    Jag är nog skendräktig för jag har redan kommit in i den andan trots att jag inte är gravid ännu. Efter IVF:en har jag totalt tappat motivationen för karriär. Det enda jag tänker på är att få gå och svära över att jag är tung och gravid och se fram emot ett nytt liv med en större familj än min sambo och jyckarna. Hjärta Visst är det roligt att jobba - men det är då rakt inte allt i mitt liv.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?