• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Hönan
    Zinfandel skrev 2011-04-09 20:31:55 följande:
    Varför har detta inte börjat användas än? Eller någon som fått prova..?!

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/msd/pressrele...

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Det kan man undra... Jag kommer ringa min gynekolog direkt på måndag! Han ringde mig nämligen då jag ska börja med Menopur 225iE nästa cykel och det är den värsta av alla då man måste blanda en massa (3 pulverburkar med en flaska vätska) och ha en halv miljon kanyler av olika slag för att få till skiten...(ursäkta språket), och nu hade han fått meddelande av tillverkaren Ferring att man kan beställa färdigblandat. Så jag ska ta ut det istället. Men nu måste jag kolla detta först! Efter att ha använt Gonal-F som är en färdigifylld penna så tycker jag allt annat är skitläskigt...

-tack Zinfandel, du skulle kunna tävla i "bästa sökaren på nätet" !!!
  • Zinfandel

Haha, nja jag skrev faktiskt ut detta redan i höstan sen har det blivit liggande. Nu när jag gick igenom en hög fann jag det igen och blev eld & lågor igen. Menopur föredrar jag dock eftersom det är naturligt, fördelen här är att man slipper spruta varje dag. Det är ju tom godkänt i Sverige så jag vet inte varför man väntar med att skriva ut det? De säger säkert nåt i stil med att "det ska testas i hundrafemtielva år innan vi skriver ut så vi vet biverkningar" blabla men nån måste ju börja och det är ju trots allt godkänt, då förutsätter man väl att det är testat?!

• chichisita
    turlid70 skrev 2011-04-09 09:47:59 följande:
    Chichisita, hoppas att läkaren ringde igår och ni fick ett bra beskede. Håller tummarna för dina ägg och önskar lycka till idag.
    Tack Turlid! Han ringde inte förrän imorse. Då fick vi veta att fyra av våra fem befruktade ägg delar på sig som de ska. Nu blir det långtidsodling och ET kommer att ske på måndag, förutsatt att äggen fortsätter att växa. Hoppas, hoppas!!!
  • chichisita
    Sunseed skrev 2011-04-09 18:41:58 följande:
    En liten parentes bara... Sparris i alla de former ska vara bra för fertiliteten. NU ska jag sluta läsa boken och fortsätta äta sparris. Kyss
    Sunseed: Jag blir jättenyfken på din bok! Vad är det man ska undvika? Har du fler tips förutom sparris (finns inte i Guatemala)? Jag har hört att mjölk och avocado är bra för fertiliteten. Och att vindruvor är bra för blodcirkulationen, så det borde vara bra för inplanteringen. Men sen läste jag att avocado och vindruvor ska undvikas om man har endometrios. Förvirrande!
  • chichisita

Har fått svar om TSH värden idag. 2.56. En klar förbättring från det att jag var upp i över 10 för några veckor sen. Kan jag känna mig lugn nu eller måste det ned ännu mer innan jag kan känna mig säker? Någon som vet? 

• Sunseed
    chichisita skrev 2011-04-10 01:04:15 följande:
    Sunseed: Jag blir jättenyfken på din bok! Vad är det man ska undvika? Har du fler tips förutom sparris (finns inte i Guatemala)? Jag har hört att mjölk och avocado är bra för fertiliteten. Och att vindruvor är bra för blodcirkulationen, så det borde vara bra för inplanteringen. Men sen läste jag att avocado och vindruvor ska undvikas om man har endometrios. Förvirrande!
    Egentligen gillar jag inte att ta upp en massa no-no:s eftersom man är så känslig i den här processen. Risken är ju att man sätter en massa griller i huvudet på människor som verkligen inte behöver det.
    Samtidigt kan jag känna att vi är vuxna, kloka och fullt kapabla att sålla och ta till oss det vi vill och inte vill.

Jag kan lista det som står i boken kring graviditet och fertilitet, men det behöver ju inte vara vetenskap för det. Kineserna har dessutom ett helt annat sätt att se på kroppen med energier, fukt, hetta, kyla etc, så vissa förklaringar kan jag inte förklara för den som inte är inläst på kinesisk medicin. Jag reserverar mig också för att det inte behöver finnas någon sanning i det som står. Precis som med allt annat finns det lika många åsikter som människor.

Jag citerar här bara från boken "Kinesisk kostlära":

Bör undvikas:
    Aloe Vera
    Aprikos (p g a att aprikos kan ge "fukt" i kroppen vilket bör undvikas av gravida
    Aubergine (bör dra ner på konsumtionen vid graviditet då aubergine "rör på blod"
    Ginseng: bör iaktta försiktighet med ginseng till gravida och barn
    Glaubers salt (?) bör undvikas p g a sin kylande effekt
    Gul lök - ska inte ätas i stora mängder vid graviditet
    Gurkmeja - experiment på råttor har visat att den motverkar graviditet med 100%, bör därför undvikas om man försöker bli gravid
    Ingefära - bör minska konsumtionen om man är gravid
    Lakritsrot - var försiktig vid graviditet
    Peppar - mängden bör reduceras vid graviditet och amning
    Spenat - gravida bör undvika spenat 
    Vitök - anses motverka graviditet (men enligt annan TCM:are ska vitlök vara bra)
    Zucchini/Pumpa - bör intas med försiktighet hos gravida

Kan hjälpa till:
    Lever - bra mot barnlöshet p g a sitt rika innehåll av zink
    Karp - bra för gravida som är lite oroliga och har ödem, lugnar
    Mungböna - kan hjälpa mot graviditetsillamående
    Oliv - bra att inta regelbundet vid graviditet (enl kinesisk folktro) då oliver motverkar utveckling av hetta och således motverkar framtida problem med eksem/hudutslag hos barnet.
    Selleri - bra för gravida som har fått högt blodtryck
    Sparris - bra vid infertilitet
    Tamarind - bra mot illamående
    Vattenmelon - bra mot illamående

• Inanna Li
    chichisita skrev 2011-04-10 00:58:23 följande:
    Tack Turlid! Han ringde inte förrän imorse. Då fick vi veta att fyra av våra fem befruktade ägg delar på sig som de ska. Nu blir det långtidsodling och ET kommer att ske på måndag, förutsatt att äggen fortsätter att växa. Hoppas, hoppas!!!
    Vad bra att det blir långtidsoding! Hoppas för dig imorgon Glad!
  • underverket 06

Chichiisita: Lycka till imorgon!

Hjälp! Någon annan som gjort korta metoden? Sjuksköterskan sade i telefon i fredags till min att idag kl 21.00bara ta min ägglossningspruta. ÄP är på tis. Nu läste jag i informationen jag fått generellt om korta metoden att när man tar sin ägglossningsspruta ska man den dagen ta sista oregutransprutan. Det sade hon inget om, så nu hoppas jag jag får tag i någon på tel tiden idag, annars vet jag inte vad jag ska göra?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?