• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mary, tack för förklaringen, just det känner jag ju igen, min läkare på reumatologen tog anti-fosfolipid prover och de var bra minns jag nu när du skriver det så jag tror jag andas ut.

• Vi 5

Vad gulliga ni är som tänker på mig Solig Läste lite artiklar igår och ska försöka fråga lite extra för sköterskan sa att det fanns lite mer utrymme för "prat" idag. Nu sitter jag och funderar på om jag ska ringa Pans akupunktur eller inte, har dragit mig för det för att det känns lite krångligt, jag hittar ju inte i Uppsala och har inte så lång tid på mig. Har lyckats övertala min mamma att vara barnvakt åt min son en stund, men det är i Sthlm och jag har inte sagt som det är, utan att jag ska föreläsa i Uppsala. Just nu har jag min vana trogen lite ågren för att jag inte kan bestämma mig, å ena sidan tänker jag att akupunktur vore bra, och jag har ju gått på det några månader, å andra sidan tänker jag att det inte kan vara avgörande och det är dumt om det blir ett stressmoment, vill inte promenera runt alltför mkt efter ev. ET heller och det ser ut att vara 3 km på kartan. Vill än mindre snurra runt med bil istan, hade i så fall tänkt gå. Typiskt mig att sitta och fundera på det i evigheter, det är ju nte ens så troligt att han skulle ha tid just då...

Slemmis, vilken tid tror du att du får svar?

• Vi 5

Slemmis, härligt!!! Om du inte känner dig helhispig är det kanske lika bra att vänta till vultiden för då kan man ju verkligen förvänta sig att se ordentligt.

hemulen, åh vad du gullig Hjärta Jag skrev i din gästbok,  så behöver inte alla läsa långa utläggningar om vägar mm  

• Vi 5

Zin, vilket sk*t, men du vet ju att den bästa kan göra misstag! Hjärta Och jag tror faktiskt inte att det borde ha spelat roll, för det implanterades ju och det är ju det kritiska, att värden så långt innan skulle ge så massiv effekt som mf efter implantationen, tycker jag inte verkar så troligt. Jag tycker verkligen du ska släppa det som du skrev!

Lillstoran, låter positivt om det är nåot du inte känner igen mer än från grav.

Hitcher håller alla mina tummar för dig!

Linköping, vilken underbar dröm du hade! Jag håller helt med dig om det fantastiska med denna tråd och de fantastiska människor som finns här Hjärta Idag fick jag verkligen känna på det live när gulliga Hemulen erbjöd sig visa vägen från CvL till Pans akupunktur och tog sig tid att komma till kliniken och köra före mig hela vägen dit! Hur gulligt och omtänksamt som helst. om tid hade funnits hade jag gärna stannat och pratat längre Tack Hemulen!

Underverket, jag hade Holte, och var där på förmiddagen i onsdags. Vad fint att u fick din favorit och att du har positiva vibbar av det Håller mina tummar för dig!

Det gick bra idag. Jag ruvar nu på ett nästan perfekt 4-celligt embryo, "det var inte en tia, men nio komma något" som läkaren sa, OCH det blev faktiskt två till frysen, men de var inte lika bra och hade delat sig till 5-celliga (resten var kaputt). Jag är helnöjd med det. Det är väldigt, väldigt mycket bättre än förra gången. Sedan åkte jag ju med Hemulens hjälp till Pan Attans vad snabb han var och fy 17 vad det ilade i hela underlivet, det var så att jag verkligen undrade om det kunde vara bra, men han verkade mkt kompetent och jag blev hur avslappnad som helst. Han var väldigt gullig som person också.

• Vi 5

hitcher, min hemortsgyn sa att vi eg kunde köra på med nytt ivf cykeln efter mf, men vi valde att vänta. För mig var argumentet att vänta även att jag kände mig sliten, så känner du dig i balans och det passar väl i tiden så tänker jag -kör   Du har ju en till att ta i augusti/sept om det inte blir bra den gången. Men det är ju såklart inte ett enkelt beslut!

Zin, låter bra att du börjar landa i att du inte har skuld i det! Fint att du kan planera med Dr D som har koll på läget ocju på dig!

• Vi 5

Katte, bra fråga, vi har varit "tvungna" att ta med vår son en liten stund vid våra ivf, för att undvika obehag för andra pat har vi dels ringt och frågat innan så att vi fått vara i ett eget rum och dels har min man tagit fram provet innan så att han kan gå därifrån med sonen så fort han fått klartecken att hans prov är ok och skrivit på alla papper. Första gången kom dock en annan kvinna in i det väntrum vi blivit anvisade till (där vi skulle varit "avskiljda") och jag såg att hon reagerade. Det kändes jättejobbigt och jag mumlade något m att han inte skulle stanna, men då var ju skadan redan skedd. Jag tänker ofta på det och hoppas att det inte blev alltför jobbigt för henne. Hon satte sig iaf där, det fanns ett större väntrum utanför med så hon kunde ju ha gått ut tänker jag när jag mår dåligt över det. . Hur som helst tänker jag att jag tror att personalen blir jätteglad, och att det säkert går att ordna så att ni inte kommer mitt i ÄP kön eller ET kön, brukar ju vara som två pass, ett på fm och ett på em.

Hemulen, jobbigt att det fortfarande är utslag på stickan, ha lite koll på det...

Ang fragemtering, jag skrev i några inlägg tillbaka om en ny rapport från 2011, där står det att fragmentering är vanligt men är den över en viss procent ca 20 så är risken mkt större för att embryot har kromosomavvikelser (och därför inte utvecklas som det ska, inte implanteras eller mf). De diskuterar gränsen och vissa har lägre gräns och andra högre.
    Ang poängsättning/scoring/kvalitet så tycker vissa kliniker, som de på CvL, att man alltid måste se på flera faktorer samtidigt såsom celldelning, fragmentering, kärnor, storlek på embryot, och jämnhet i delningen (se den tabell jag bifogat flera gånger). De på CvL använder dessa 5st faktorer som de utvecklat en scoringmodell utifrån (i deras är max 10p vilket är högsta kvalitet på alla fem faktorerna). Vissa kliniker använder den, andra har inga modeller och ytterligare några verkar inte prata om modeller på det sättet. I den rapport jag bifogade tidigare diskuterar man olika sådana modeller från hela världen och försöker komma fram till minimikrav för bedömningar. När jag diskuterade det med Jan Holte nu i går så sa han att han tyckte att många (internationella) embryologer missade flera viktiga faktorer.

Bengalen, jag tror bara det avhållsamhetskriteriet gäller om man har blivit skapad efter mf, annars är det baa att köra på i cykeln efter ett missfall. Och även om man blivit skrapad brukar man säga att om mensen är vanlig efter mf så kan man köra i den cykeln med. Iaf är det de råd jag fått

hitcher, låter klokt att bestämma utifrån de förutsättningar du känner att du har när du vet mer! Fint svar av embryologen tycker jag med!

• Vi 5

sunseed, åh är det op på tis. Önskar dig varmt lycka till!

Enya, ja Pan var himla gullig, han sa att jag måste ringa om jag blir gravid för då skulle han fixa så det inte blev någon liten olycka...Lite gulligt uttryckt.

Nu är vi hemma igen, skönt! Blev så lugn efter akupunkturen och sover alltid så bra i två tre nätter efter det, så jag hoppas sova ordenligt i natt, det behövs för det har varit några intensiva dygn med farande fram och tillbaka osv. 

• Vi 5

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 
    Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök 
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3. Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun i maj. 
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5 
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50 
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 7 ICSI, Kanske April 
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket i maj/juni, CFC.
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, negativt. 2 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP 
    Sunseed 41 år, I väntan på IVF 3 eller FET (6:e insättningen) 
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon 
    Poppy 39 år, gjort 3 IVF, långa metoden, och 1 FET, hos FC. 
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, 1 IVF/japanen på CFC. Nytt försök i början på juni.
    Hemulen 38 år, RPC Uppsala, 2 IVF, 4FET (1MA, maj-11 och maj-12),  
    Zinfandel, 40 år i Skåne, hundraelfte försöket i sommar!
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland, hoppas göra ett tredje försök i augusti.

***SÄNGHALMSLIGAN***

***SPRAYAR***
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- FET - Promea Turin

***SPRUTAR*** 
    Germany, 38 år, IVF-försök nr 3 (korta med menopur 375 IE)

***ÄP/ET/FET*** 
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) ÄP 23/3

***RUVARE OCH TESTDAG*** 

Victoria71, Göteborg, Carlanderska, gör IVF-försök nr 3, TD 18/5
    Vi 4, 40 år, IVF nr 2 på CvL,korta metoden menopur, (IVF 1 slutade med ma i feb 12) TD 27/5 

***GRAVIDA*** 
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012 
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012
    Ciara, 41 år, Stockholm, IVF nr 1 hos CFC. ÄP 14/3 + ET 16/3, TD 29/3. BF dec 2012 .
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI försök 2bf ca 8/1 2013

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42) 
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg 
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar 
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.

• Vi 5

Victoria tack! Hur mår du? Mindre än en vecka kvar till testdag för dig

• Vi 5

Fjällsippan, förstår att det då är fullt upp med nytt jobb och den nya situationen det innaebär att kombinera familjen med jobbet. Det låter ju jättebra attt värdet sjunkit så! Intressant att halsmåttet gått ner, det talar ju som du säger för att det verkligen varit något. Jag planerar också att försöka få Levaxinbehandling om detta går åt skogen, till mig säger de ju bara att jag är för smal för att ha det och att jag för lätt går ner i vikt plus att 2,0 är bra. Så jag får föröska få tag i din läkare eller Linköping68s.

Victoria, ja det är kanske lite tidigt att känna något annat, och så kan ju progesteronet dölja symptomen också, eller iaf blandas samman.

Pralinen, vad roligt med två tillbaka, vi har nästan samma TD

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?