• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan, men nej vadtråkigt att höra! Jag får också hemskt dåligt samvete att jag skrev om att CvL sa att de börjat plocka lite tidigare vid korta metoden, känns lite som att jag lurat dig...Jag är ledsen för det! Håller förstås tummarna stenhårt för att detta ägget blir befruktat och utvecklas som det ska!

Callimero, håller tummarna för dig med!

Anne, läste tillbaka och såg att du frågat om kort follikelfas bla ska svara när jag har mer tid vid datorn.

Bengalen, det känns ju aldrig bra att betala för något som inte blir av

MsBoring, hur har du det?

• Vi 5

Fjällsippan, jo, jag vet att det ju är så att vi inte kan påverka på det sättet och att det medicinska ansvaret ju inte ligger här i tråden   men jag tänker att det är synd om man "puffar" någon i en riktning som eg går emot dennes egen intuition. Och det var frfa det jag är ledsen över, om jag puffat dig i riktning från din egen intuition och i värsta fall att du om du inte fått denna peppning hade gjort på annat sätt.... Samtidigt är det ju som du säger så att vi här i tråden hjälper varandra att väga för och nackdelar med olika saker och delar med oss av den information vi fått av olika läkare, så att vi sedan var och en själva utifrån det kan göra ett eget val. Kram!

MsBoring, det låter jobbigt, jag hoppas ju förstås att svägerskans bebis kommer att bli kusin till ditt barn och att det då blir himla roligt att de kommer nära varandra i ålder Hjärta Men jag förstår att det inte är så lätt att tänka så. Hoppas att träffen blir bra ändå och att de kan vara lite finkänsliga. Tack jag mår bättre än på länge. Är uppe i 50mg nu och det går bra, har lite hjärtklappning och lite svullna ben emellanåt, vilket jag aldrig har annars. Är nära bim nu så jag tror jag ska gå ner till 25 några dagar tills jag vet. men chansen att det skulle tagit sig är ju minimal, så det behövs nog eg inte.

Anne, du frågade om min follikelfas. Jag fick plötsligt förra året kortare sådan, äl inträffade dag 9-12, medan jag alltid annars haft äl dag 14-15. Jag tror att det beror på åldern i kombination med att jag var så slutkörd. Jag har ju sedan kört akupunktur i två omgångar och har även jobbat med att minska stressnivån, jag mår nu mkt bättre och är mkt lugnare sedan några månader tillbaka, och nu verkar min follikelfas ha närmat sig det vanliga för mig igen, jag har de senaste månaderna haft äl dag 13 och denna gång tom dag 14. Hoppas det håller i sig nu när jobbet börjar igen bara.

• Vi 5

Intressant, men skrämmande läsning om antidepressiv medicin där de som är selektiva serotoninupptagningshämmare ökar risken för fosterskador och missfall mer än man trott även om kvinnan slutat äta dem 6-9 månader innan graviditeten, (men vissa gammeldags antidepressiva som betraktats som farligare inte verkar ge fosterskador, därför har många kvinnor bytt till dessa SSRI utan att veta att det är värre) och där man även diskuterar att äggstockarna kan krympa samt att kvaliteten och funktionen på spermierna försämrras hos män som äter dem; http://www.madinamerica.com/2012/07/theres-something-about-mary/ 

• Vi 5

Anne, ja, jag testade med stickor och tempen var klockren, är helt säker på att äl var då (du kan nog se mina kurvor via FF). När det gäller tempningen har jag gjort det i så många år att jag inte klarar att sluta, jag blir lite stressad av det vid bim, kan ligga vaken på natten och bara vänta på att få ta tempen, men annars är det en sådan vana nu. Jag gick på akupunktur för fertiliteten ca 1ggr per vecka, ibland 2. Samtidigt gick jag på avstressande akupunktur som jag fick via sjukvården pga av min utmattningsdepression med smärtor i käkar, nacke osv ca 1 gg per vecka. Jag har ju kört mkt mindfulness, ffa i jan-april, nu har jag tyvärr tappat det, men då körde jag 20-30 min per dag. Äter väldigt sunt, dricker mkt lite kaffe och mkt lite alkohol, men det har jag alltid gjort eg. Försöker sova lite mer, vilket jag tror spelar roll (men det är inte alltid så lätt med en liten kille som vaknar mkt tidigt och ofta ett par gånger per natt).

• Vi 5

Anne, igen, råkade tyvärr skicka i väg innan jag var klar, jag tror det är viktigt att få ordning på stressen, men det som jag tycker är svårast är att det lätt blir en stress att försöka minska på just stressen. Jag tror du förstår hur jag menar? Det blir lätt som en ond spiral. Just mindfulness har hjälpt mig en del där tycker jag. Hoppas du hittar något sätt att må bättre. Hur gick det med alla dina symptom från Adre Comp och Prasteron mm?

Linköping söta du, jag inser att jag glömt att svara dig! Förlåt, det har varit lite många olika saker på senaste tiden. Ska genast gå in och svara dig på FB. Vad trist att det inte blir äl, hur långt har du kommit i cykel`? Kan den komma sent?

• Vi 5

Callimero, nej så himla tråkigt! Varm kram till dig!

Maryhe, skönt med ny dator, låter jobbigt med allt ekonomitrassel! Hoppas på lönsamt obb för dig!

Fjällis, åh så glad jag blev av att höra att du ruvar på en fining! Ha det härligt i Grekland!

• Vi 5

Hemulen, jösses vilken dröm .-D även jag har haft roligt åt den, precis en sådan nasig dröm jag skulle kunna drömma.

Lillan, minns jag rätt att det var du som fick försenad cykel av prasteronet? I så fall, kom din äl i rätt tid sedan? Min cykel har blivit längre än vanligt, är på 30 dagar i dag och vet inte vart det slutar. Jag är rätt säker på att det är DHEA, funderar nu på hur det blir framöver, ffa med äl så att man kan försöka planera lite. Även jag måste vänta med nästa ivf, fast ända till september eftersom maken är bortrest i slutet av aug när det annars skulle vara tänkt. Jag tänker dock att det eg är bra att det för min del dröjer till september, för då har jag ätit  DHEA i drygt 3 mån...

• Vi 5

callimero, ush förstår att det känns urjobbigt Skulle ju vara skönt om du hann komma mer i balans till höstens försök.

Lillan, tack, då hoppas jag att det blir bättre ordning på denna cykel för dig nu. Låter ju bra om äl kom i "vanlig tid" ändå.

Anne, fy så tråkigt det är när man känner så, att man har så många fina saker i livet men inte orkar glädjas riktigt, eller att man tappar så mkt av någon motgång (som man i vanliga fall hade klarat av). Vet tyvärr väldigt väl hur det kan vara, även om jag ju känner mig ovanligt stark för tillfället. Skulle vilja ge någon förhoppning om att dag 21 llåter som en ypperlig dag för spottings om det är någon typ av implantationsdipp, men förstår att du inte har så stora förhoppningar om det. Låter bra att be om prover och att kolla gamla provsvar. Du skriver att du skulle behöva bryta dina negativa tunga tankar, finns det något du kan göra på en gång som brukar göra dig glad? En kvällspromenad med en god vän? En cykeltur med maken till någon glasskiosk? Eller har du någon mindfulnessövning som du brukar få energi från? Önskar jag kunde peppa dig på något sätt!!!

• Vi 5

Fjällsippan, men nej så tråkigt! Varm kram till dig! Förstår att det är extra tungt med tane på ert beslut om att det var allra sista ivfet och allt det innebär efter många års kämpande. Gillar din plan om att köra lite hemmaförsök, ev med DHEA.

Anne, heja, heja, håller mina tummar för fina äggblåsor som ligger och växer till sig! Spännande med att dela upp disen. Låter intressant!

Germany, även min cykel verkar påverkas av DHEA, jag har ätit det i ca 2 månader nu och förra cykeln blev längre för mig än på väldigt länge, 29 dagar (mot ca 27) och även äl kom något senare än tidigare dag 14 (mot ca dag 12), nu verkar äl bli senare även denna cykel, är på dag 13 idag och inget utslag än. Det känns väldigt bra för mig eftersom det verkar mer likt min cykel som den var för ett par år sedan Däremot oroar jag mig rätt mkt för att det verkar som att jag får en del konstiga biverkningar, har fått gå ner till 25 mg igen för mina fötter och ben svullnar och gör ont, och jag får blixtrande huvudvärk och yrsel när jag  går upp på 50mg, har nu provat flera gånger.  Det värsta är annars att jag är oerhört lättirriterad och det är inte alls likt mig. Det bästa som nästan uppväger det hela är att jag får mkt mer energi än vanligt. Håller för övrigt med med Hemulen om att det ju finns studier som visar på att just ägkvaliteten förbättrats av DHEA. Jag har skrivit om det förut och jag tror jag länkat till artiklar och även till diagram. Så jag forsätter också hoppas på att det är det som kommer göra skillnad för mig!  

Linköping ingen fara alls, det var jättegulligt av dig att tänka på mig! Håleer nu tummarna för dig och tänker på dig. Hoppas nu hela pusslet går ihop.

Tyckommig, vad fint att du kunde få två tillbaka ändå trots att de släppt tidigare. Hur många "förlorade" du?

MsBoring, låter ju som en fin plan!

Hemulen, För mig verkade iaf inte korta eller långa göra så stor skillnad i antal och kvaitet och min gyn säger att det inte finns något som talar för att det ena eller det andra skulle vara bättre på gruppnivå, inte heller för äldre kvinnor som det ju pratas om ibland.

Zin, låter härligt med Frankrikeresa! Bra uppladdning

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?