• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

äsch, avbröt för att en kollega kom in, jo Anne, det borde ju finnas någon annan läkare som har lite koll på Prasteron, du har ju ändå fått sitt utskrivet. (själv har jag känt mig väldigt begränsad att kunna fråga svenska läkare eftersom jag köpt in dopingklassad medicin ). Kan du inte ringa och höra dig för? Eller gör uppehåll i en två veckor och känn efter. Varm kram!

MsBoring låter bra!  

• Vi 5

Victoria, kul att se dig! Fy att den blev en dag för sen för att hinna före sommaren, jobbigt! Skönt att du känner förtroende för läkaren och att det hjälpt dig att bestämma dig. Jag förtår också att läkarna säger så för det är som sagt ännu väldigt små studier och även om de verkar lovande har de flesta inte kontrollgrupp tex.

Mammagås, hur mår du? Har du varit på vul?

MsBoring härligt att du fick ut fyra fina, nu håller jag tummarna att de utvecklas fint allihop! Hjärta

Zin, din vecka nästa vecka

Hemulen, usch vilket tråkigt besked, jag har ju för mig att du redan hade kollat, men hade de missat resterna då, eller minns jag fel? Skönt att bli av med det på en gång iaf. Och skönt att du inte har biverkningar!

Angelique, hur går det?

Snorpan, oj vad vi är i fas du och jag, idag kom min mens 7 dagar sent, och även jag har grym värk.

• Vi 5

myran, men äh så jobbigt med strul.

Maryhe, vinkar

Anne, hoppas du hittar formar som passar, låter smarrigt

• Vi 5

MsBoring, grattis till ditt embryo! Låter härligtatt det var fin kvalitet!

Mamma03, grattis till ruvning för dig med, vad fint att du inte behöver betala om det blir något!

Lillan15, jag äter också DHEA men inte prasteron, har inte kommit så långt än att jag vet om cykeln blir förskjuten. (eller min senaste cykel var förskjuten med det var tiden före äl och berodde på ivf i cykeln innan, tiden efter äl som vanligt och det var då jag började med DHEA). Kanske kan akupunktur få fart på kroppen?

Skytten, heeej min cykel har också blivit kortare på det senaste året, jag tror det var min stress som skyndade på åldrandet rejält. Brukar ha 28-29 dagar, nu 26-27 och har haft ett par superkorta på 22-23 dagar.

Victoria, finns det någon speciell anledning till att du inte ist vill prova långa metoden? Ursäkta om jag missat något? Jag skulle också vara lite skeptisk till p-piller, fast man reglerar ju ner med långa med, så det är kanske mer att det skulle ta emot att stoppa i sig p-piller.

Inanna, hur är det med dig?

• Vi 5

Anne och underverket  hoppas att ni har haft en helt underbar dag och att kvällen fortsätter i lyckans tecken. Önskar er all lycka till i era äktenskap! 

Angelique, men nej vad tråkigt! har du testat också? Håller tummarna så länge det behövs!  

• Vi 5

mba12, men usch så himla tråkigt! Det var ledsamt att höra, förstår att du känner dig helt uppgiven.  Hoppas nu de kommer på någon metod som fungerar bättre för dig!

mammagås, åh vilka härlliga nyheter, Blir så glad för din skull! Vilken vecka är det alltså nu?

slemmis, åh vecka 14 redan, vad tiden går!

Bengalen, håller tummarna hårt för detta försök! Har ingen input om kortisonet, men du har ju fått bra tips.

Zin, håller tummarna för dig med!

Här har biverkningarna av DHEA klingat av och jag är nu uppe i 50mg (har kört 25mg varannan och 50mg varannan dag ett tag, men nu precis testat att ta 50 varje da i några dagar). Har lite hjärtklappning emellanåt, men känns helt ok.

• Vi 5

Tjorven, läste om din skräckupplevelse på flyget och alla jobbiga tankar som for genom huvudet på dig, fy så otäckt. Jag känner med dig och känner igen sådana tankar och skräckkänslor som kan gripa tag i en. Jag misstänker att dina hormoner förstärker upplevelsen med. Vad fint att din man verkade må något bättre av medicineringen.

En fråga, är det någon av er som äter Prasteron, eller DHEA, eller någon annan som vet om man tänker annorlunda i upplägget av själva IVFet? Det lät på mejlet jag fick från HumanReproduction som att man gjorde det, och när jag surfat runt på kliniker som använder det vid ivf så fick jag uppfattningen att man ev. har lägre stimuleringsdos? Det är snart dags för mig att ha planeringssamtal inför vårt nästa försök. Jag har ju testat två varianter, först lång metod med Puregon, då blev jag visserligen gravid med det var ju urkassa ägg, 3st 2-celliga. Andra ivf med korta metoden och Menopur gav lite fler ägg, lite fler befruktade, en 4-cellig tillbaka som inte blev något och 2 st 5-celliga till frysen som inte klarade tiningen. Verkar ju som lite bättre med kort metod ochMenopur, men samtidigt blev jag ju gravid med andra varianten, om det nu hade med det att göra. Båda gångerna körde vi i princip maxdos. Någon som har någon input...

• Vi 5

Tjorven, tack för input om DHEA Jag har för mig att mammagås också slutade före stimuleringen.

germany, vad tråkigt et är när läkaren bara kör ditt eget race. Vi får ett planeringssamtal innan varje ivf av vår hemortsgyn, det går rätt fort och hon har väldigt bestämda åsikter, men liiite kan vi iaf påverka. 

Anne, tack snälla för ditt svar, ja det låter ju klokt att köra korta metoden förstås. Men de sa alltså inget om lägre dos av stimuleringen till dig? Som jag förstått det är det "minst" två månader för att se resultat, men det verkar sedan om man tittar på diagrammen som att det är bättre ju längre tid man ätit det, om jag minns ätt är det en extra ökning mellan just två och tre månader. 2,5 mån låter ju toppen! Jag förstår din frustration och att du vill göra allt för att få bättre balans i kroppen, det är ju en jättesvår fråga om man ska blanda in mer saker eller låta kroppen "vila". Jag vet inte om det hjälper dig i dina funderingar att höra vad andra tänker, men jag förstod det som att du ville det, så jag delar med mig av mina tankar  Själv tänker jag just nu att jag inte vill blanda in mer än DHEA, dels för att inte få kroppen mer ur spel och dels för att veta lite vad som är vad. Men om det inte  verkar ge resultat vid nästa ivf kan jag tänka mig att prova något annat därefter. 

MsBoring, håller tummarna.

Linköping, kramar igen!

• Vi 5

Cice, tack för ditt svar! Håller tummarna för dig nu! Dela gärna med dig om du får göra om AMHprovet om det har förändrats.

Zin, låter toppen med din positiva känsla! Tänker på dig!

Mali, det tror jag absolut du kan göra! Har ört om andra som gjort så Min gyn skriver ut så det inte knappt räcker till själva behandlingen ens annars skulle jag också självmedicinera någon cykel.

• Vi 5

mali, jag fick tips här i tråden om att köpa DHEA från DHEA.com. Tipset var bla från Tjorven, och jag vet även att Hemulen har köpt där så det verkar säkert.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?