• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Linköping, tänker på dig!

Underverket, tack för att du delar med dig, jag känner nog lite som du att jag har stenkollpå kroppen och äl och det kan ju komma ett bra ägg, men samtidigt känner jag som jag srivit att jag är rädd att lägga för mycket fokus på det så länge jag lämnar öpet för en gnutta hopp...Vad fint att din mamma erbjudit sig att ge er et till försök. Det låter som att ni överväger det, så det verkar ju väldigt skönt att veta att det finns en chans till att göra vad man kan.
    msBoring, härligt att du är igång och det låter ju som att du kan släppa det med slemhinnan. Min kurva ser väl inte så hoppingivande ut, fast jag nu tagit progesteron varannan dag är temparna lägre än vanligt, så jag har inget hopp alls. 

Måste kolla upp biverkningarna på DHEAt, jag har så mkt hjärtklappning, det har jag iofs i perioder ändå så det behöver ju inte vara det. Jag har bara smugit igång med 25 mgm dagen, tänkte köra det en vecka eller så, just eftersom jag startade precis efter äl och hemmaförsök så är det onödigt att störa kroppen så mkt tänkte jag.

• Vi 5

snorpan, min kommentar till dig föll bort, tack så hemskt mycket för erbjudandet, jag har inboxat dig! Det låter ju bra med 7 st i frysen, de sa till mig att de inte fryser ner dem om de inte har 75-80% chans att överleva, så du borde iaf kunna kunna öra ett par försök med dem tycker jag.

• Vi 5

Linköping hur har det gått? Tänker på dig!!!

MsBoring, härlig inställning!   

Anne, så härligt att det flöt på fint, min läkare sa samma att om det inte kändes var det ett bra tecken. Är du ss nu? Får du någon vila? 

Hemulen, men så underbart med Malta! Det verkar vara ett bra beslut Jag hade "normala" värden på nästa TSH prov, (2,3) så jag har inte fått något levaxin, så det är inte från det. Men åh vilken fantastisk dröm, det är ju ett osannolikt försök denna gång, så jag önskar verkligen att jag kunde tro på drömmar   

Svårt att veta om hjärtklappningen är från DHEAt,  men den är mer intensiv än vanligt och jag känner redan av medicinen i kroppen, har redan börjat få en del acne som jag inte haft på många år (så det måste ju betyda att jag redan har börjat föryngras ) och har mer energi i kroppen på något märkligt sätt. Jag reagerar nästan alltid på mediciner, så det är ju inte konstigt att jag får massa biverkningar. Kan dck fundera lite på om det skulle kunna betyda att jag redan har tillräckligt med DHEA och testosteron, tänker att den som inte får biverkningar kanske mer suger åt sig för att de har underskott? Men det funkar säkert itne så... Tur att jag börjat med 25mg iaf för hjärtklappningen är rätt besvärande och jag känner mig lite anfådd.  Får nog ha samma dos ett tag till.

• Vi 5

Spännande att flera är på gång nu!

Linköping, även jag ndrar hur det har gått.

Zin, så skönt att vara igång och på ett sätt skönt att ha vanan inne, även om det ju inte är det mn vill ha...

MsBoring, snart vul för dig! håller tummarna!

Tjorven, låter som en bra plan tycker jag, de är ju viktigt att man känner att man gjort vad man kan.

Anemon, undrar om det finns olika ovitrelle då för jag har också bara hft engångsspruta som om man trycker in den sprutar in hela innehållet, det är ju inte så mkt i den.

Själv har jag inte vågat ta DHEA varken i går eller idag, har haft sådan ruskig hjärtklappning att jag tom fått dödsångest och undrar vad jag utsätter mig för. Men hjärtklappning som biverkning borde väl inte vara farligt. Det är så tråkigt för i övrigt känns det som att det är jättebra, jag har fått jättelen hy och mer energi, men med denna hjärtklappning går det inte att tänka på annat än hjärtat och är svårt att sova. Jag vill så himla gärna äta det, så jag funderar på att prova igen i morgon. Hjärtklappningen är något minskad men inte så mkt, så jag funderar på om det också kan hänga ihop med en infektion jag verkar ha, ruskig hosta och känner mig infekterad i hela bröstet. Kankse minskar symtomemn om man bara äter det en tid.

• Vi 5

Linköping, så trist att det bara gick att få ut ett ägg och att det inte överlevde! Men fint att det denna gång inte släppt i förväg iaf, det verkar ju som att detta upplägg funkade på så sätt. Hoppas din pappa återhämtar sig snabbt!

MsBoring, lite avslappningsmassage tror jag bara är bra, du kan ju undvika att trycka på triggerpunkter och liknande (så att inget sätts igång). Jag tänker att massage ju frigör oxytocin, som är kroppens avslappningshormon så lite avslapnnande försiktigt sådan borde vara gynnsamt   

Anne, tack för input om att du var anfådd ibörjan

Tjorven, jag vet inte hur det fungerar, men kan det finnas kvar på andra apotek? Kan det vara värt att ringa runt till de olika, men jag gissar att det inte är så det fungerar   Det skulle kanske kunna vara något att få DHEA-värdena testade, men jag tänker på at i studierna därman behandlat med DHEA har man ju gjort det oavsett om man ligger lågt eller inte, så det verkar ju verksamt ändå. 

• Vi 5

MsBoring, jag kan inte de där punkterna, tror inte de på axlar osv är sådana "utdrivande" punkter som de i tumvecket och vid fötterna, (om jag förstått sunseed och mamma gås rätt), men det kanke ändå är onödigt att gå på hårt, jag har sagt typ att idag vill jag helt bara ha avslappnande massage, jag får så ont när det blir tryck på vissa punkter. Typ.   

• Vi 5

MsBoring hua, jag hade verkligen inte velat sticka i låret. skönt att slippa det i morgon.

Tjorven, låter galet så mkt pengar! :(  Är det lika stor risk hela grav? eller avtar den efterhand som bebisen blir större? Hur fungerar det (om du orkar förklara?). 

Cathy låter fint med hopp efter att ha fått bättre utdelning, men såklart jättetråkigt att de inte ville stanna!

Cice, lycka till i Aten!

min hjärtklappning har avtagit, tog en paus en dag med DHEAt och har sedan ätit i två dagar till. Den finns kvar, men svagare. Mejlade läkare i New York på Human Reproduction Center som svarade att det var ytterst ovanligt med sådan biverkning med bara 25 mg, var även ovanligt vid 75 mg som de brukade använda i sina studier. Jag blev inte klokare på om det kunde vara farligt på något sätt, men funderar på om det annars kan vara någon tillsats i tabletten, ibland tillsätts väl tex efedrin i sådant som säljs som bantningspreparat, uppiggande osv och det kan ju ge hjärtklappning. men då borde någon aver andra som köpt på samma ställe kunnat känna av det tycker jag.

• Vi 5

Fjällsippan åh så roligt att se dig! Jag har lagnt ner tankarna på Levaxinet ett tag eftersom läkaren var så ovillig och det ändå hade gått ner till 2.3, men så klart funderar jag på vad det betyder att det ändå verkar skifta en del. Jag vill inte heller blanda in flera saker just nu och tänker att jag håller mig till DHEA nu. Det har varit vansinnigt med hjärtklappningen  och jag har tänkt på dig och mindes hur dåligt du mådde i början av Levaxinet, det är bla det som fått mig att orka fortsätta. Vad skönt att det nu känns rätt för dig! Och spännande att du är på gång igen, även för mig blir det med största säkerhet sista rycket med nästa ivf som jag nu tänkt skjuta på till september för att hinna äta DHEA i iaf 3 månader. Men jag håller tummarna att midsommar är turdagen för guldägg för dig Jag har själv testat minus på gravtest idag, trodde inte att vi skulle ha lyckats med ett enda hemmaförsök, (men det var skönt att vi ändå hade gjort ett eget försök när nu vi inte kom till FET).  Tänker på dig!

Cathy, ja det har varit helt vansinnig hjärtklappning, det har slagit så jag inte kunnat tänka på annat och inte kunnat sova och jag har i korta  stunder fått dödsångest av det. Det kan inte vara bra för hjärtat att det pumpar så hårt. Ja, jag vill ändå eg. helst komma upp i 50 mg för att komma i närheten av studiedoserna (75mg) och för att verkligen känna att ha försökt ordentligt inför sista försöket, (tänker bara äta det 3-4 månader), men håller mig än så länge på 25mg, och har hoppat över några enstaka dagar för att kroppen ska vänja sig. Går inte hjärtklappningen bort så vågar jag nog inte fortsätta, men jag hoppas ännu på att vänja mig.

• Vi 5

Cice, åh, tack så mycket för den informatonen, det var väldigt skönt att höra! Det låter precis som för mig, jag har också lågt blodtryck (väldigt lågt) i vanliga fall och har också fått jättelen hy. Det var skönt att höra.

{#emotions_dlg.flower} TREVLIG MIDSOMMAR ALLIHOP{#emotions_dlg.flower}

• Vi 5

snorpan, hur går det? Det låter som någon annan skrev som att det kan vara någon infektion och de sa på CvL att man kunde få en förlängd cykel efter ivf. Kanske är det det?

Cathy, tack, det har lugnat sig betydligt och ihop med att flera tex Cice sagt att de värsta biverkningarna lungade sig efter ett tag fortsätter jag på samma dos ett tag till. men jag är observant och försiktig.

Tjorven, då hänger jag med lite bättre, är det alltså så att svenska läkare säger att det inte är någon fara med höga NK-celler för bebisen? (ursäkta min okunskap). Vad jobbigt att inte veta hur man ska tolka informationen heller. Jo, jag beställde från DHEA.com som du rekommenderade, så det är inget annat ställe. Det är klart mindre hjärtklappning nu, men känns som att kroppen jobbar lite hårdare på något sätt.  

Anne, kära du så jobbigt, jag mejlade till Human Reproduction Center i New York och frågade om min hjärtklappning, de svarade: 

Our center is very well known for its special expertise with ovarian aging (OA). Patients from all over the U.S. and other countries, therefore, seek treatment at CHR after having failed at other centers and, often, having been advised that their only remaining chance is egg donation.

It is, however, difficult to comment on your case, specifically, without knowing more about you. It is highly unusual for 25mg of DHEA to cause palpitations. indeed, we usually prescribe 75 mg of DHEA daily. Also, as you correctly state, we do not support self-medication with DHEA because DHEA is a medication,a nd should be only administered if there is a good reason to give it. Moreover, DHEA, in isolation, ahs limited value. It works best withing a veru distinct treatment algorithm, including IVF. But that require that your fertility doctor knows you are taking DHEA, and gives you the correct ovarian stimulation.

We, therefore, suggest, as a first step, you call our New York office at +001 212.994.4400 to arrange a phone consultation with one of our physicians. Once we know you better, we can suggest options, very likely also make treatment recommendations and even assess potential costs.

Så det säger eg inte så mkt mer än att de inte är vana vid den biverkningen. Kan du tänka att du ändå ätit det en månad och att om två tre månader när de nya äggen rekryterats så är det från den tiden då då åt DHEA? Får jag också fråga om de har tagit hormonprover på dig innan och konstaterat vilken nivå du ligger på?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?