• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-08-31 12:48:10 följande:
    Ego: glad nyheter, endast ena äggledaren var blockerad (så hemmaförsöken är inte körda hehe) och livmodern ser finfin ut, så nu kör vi fet nästa vecka! 

Hasta la vista & buena sera (kiss me...KyssSolig
    Tjohooooooooo! Go Zin go! Jag visste det.
    Din livmoder är i topptrim och dessutom en fungerande äggledare SoligKyssHjärta
  • Enya70
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-08-31 13:40:41 följande:
    Frågor till proffsen....

Och sen... hur lång tid måste man "vila" emellan behandlingarna? Man genomgår ju en under en cykel och om det inte tar sig måste man väl vänta lite eller kan man fortsätta köra bara?
    Som med allting annat så verkar de olika klinikerna svara helt olika på detta. Enligt Svend så behövs det ingen "vila" emellan försöken utan det är bara att kör på direkt igen. Undantaget om man plötsligt får väldigt dåliga ägg. Då kan man vara inne i en sämre äggproduktionsperiod och då bör man vila några månader och prova igen senare.
  • Enya70
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-08-31 14:25:15 följande:
    Vet du hur landstingssjukhusen resonerar.. jag har en vän som nyligen gjort ivf via landstingssjukhus, tror det var i Skåne (vi är bara bekanta via nätet) och hon sa till mig ganska skarpt att det är nog nätt o jämnt att jag hinner med mina tre gratisförsök på ett år (fyller ju 39 i februari så jag har drygt ett år kvar hos landstinget)
    Här i Uppsala tyckte de man skulle vila emellan men jag tror du kan påverka det hela själv möjligen om du är lite påstridig. Du borde ju hinna åtminstone 2 försök på hösten och två på våren så om du menar att du ska hinna innan 40-årsdagen så borde det vara hellugnt.
  • Enya70
    Snösport skrev 2011-08-31 14:32:33 följande:
    öööö, nja ...nya liv...du kan läsa min presentations sida ...men det löser sej nog.
    oj oj oj, en miljon kramar till dig! Jag lider med dig att det inte blev som ditt hjärta ville och hoppas innerligt att din tillvaro rättar upp sig så snart det går. Men DU är stark och du kommer att klara detta. Många kramar från mig Hjärta
  • Enya70
    Nu Syskon skrev 2011-08-31 15:39:30 följande:
    Slemmis, det är så länge sedan jag körde långa metoden så jag kommer inte riktigt ihåg. Det finns andra här som vet bättre. Men om jag minns rätt så började man med nässpray nån gång mitt i perioden och sprayade i ca två veckor och sedan började man med sprutor som brukar ta mellan 10-14 dagar sedan ÄLspruta vänta 1,5 dag ÄP vänta 2 dagar sedan ET och sedan vänta ~14 dagar på ett + = totalt ca 45 dagar. Nån annan, rätta mig om jag kommer ihåg fel.
    Ett gott råd, skriv dagbok på allt nu när du kör igång. Jag ångrar att inte jag gjort det från början. Nu undrar jag hur vi gjorde olika gånger och hur jag tänkte och kände. Jag kommer helt enkelt inte ihåg. Kanske också beror på åldern  
    Så korrekt så Syskon nu. Spraystart på dag 21 i menscykeln
  • Enya70
    Maryhe skrev 2011-08-31 21:10:25 följande:
    hahaha förresten jag såg nu att du skrivit svittigt! Det passar ju perfekt då jag kommer från Örebro! Glad
    En äkta Skånetös som skrev det där Flört
  • Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-09-02 10:04:37 följande:
    Inlägg nr 10000 Solig! Snyggt prickat Fjällis Hjärta
  • Enya70
    Nu Syskon skrev 2011-09-02 16:21:42 följande:
    Tack för allt stöd!
    Det har gått bra idag. Jag fick tillbaks två topp-embryon, ett 4-cells och ett 5-cells. 
    Det fanns tre till som inte var tillräckligt bra för att frysas, dessa odlas vidare tills på måndag i hopp om att de rycker upp sig och blir guldägg till frysen.
    Men vilket toppresultat! Stort grattis! Glad
    Var det två-dagars odlat?
  • Enya70
    oceanney skrev 2011-09-02 22:22:03 följande:
    Eftersom vi nu återvänder till en specifik stad i Frankrike där nu alla i vår bekantskapskrets vet att vi åkte för att göra IVF:en så vet numera hela universum att vi ska göra en FET. Det hade bara känts larvigt att säga att vi ska på "semester" just dit eller ljuga men det känns samtidigt konstigt att nu tom avlägsna bekanta vet om det och hejar på. Jag har nogsamt förklarat hur låga oddsen per försök är så att inte någon tror något annat, men ändå. Det blir en lite märklig situation med det här resandet. Gud vad skönt det vore att göra en sån här grej på hemmaplan, ifred och i all tysthet!
    Förstår precis. Vi har samma situation i och med att vi bor i Uppsala och gör IVF på CFC i Köpenhamn. Vi bor under tiden hos mina föräldrar i Helsingborg. Men gissa om alla direkt förstår vad vi ska göra när vi plötsligt jobbar på distans från Helsingborg en vecka. Jag har några förtrogna på jobbet som jag pratar med men det är faktiskt lite jobbigt när alla som någonsin  fått veta om ngt IVF vi gjort direkt vet vad som är på G när vi piper iväg. 
    Jag och min man jobbar dessutom på samma jobb men som tur är har vi en superbra chef som inte har några invändningar när vi försvinner iväg veckovis upprepade ggr. Lite jobbigt dock när alla vet precis runt testdags för alla frågar ju så nyfiket hur det gått... 
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2011-09-03 10:17:05 följande:
    Tack för stöd Turlid! Jag är på CD 3 idag och ska börja testa för ÄL om ca 10 dagar. Det lutar nog åt att jag tar proggisar denna FET i alla fall! Jag får väl bli FET i dubbel bemärkelse Skrattande och blir jag Gravid är jag gärna lite fet!
    heja Inanna {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?