• Snösport

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Susanne70 skrev 2011-07-06 14:13:33 följande:
    Hejsan .. hänger här på den här sidan och läser fast jag är 40 :) undrar lite om det här med FSH.... visst är det väl ett värde som visar hur fertil man är ??? hur mycket ska den ligga på om man tänker att det skulle funka med ivf????

Finns det nån som kan ge mig lite svar pliiiiiis?? har ju endo och tidigare gjort flera misslyckade försök med endo... o nu kommer mina känslor över mig igen om att få försöka en sista gång ..... Undrar om man skulle kunna få ta sånt test för att se om det är nån mening med o börja om i ivf rushen......

sanne  

mamman0301 och Susanne: nu kan jag inte allt men normalvärdet är under 10 ...vet inte om IVF är så pigga på dej om det är över 11 har jag läst förut.
    FSH är väl mellan 0-15 och normalt under 10 i fertil ålder  så det ska inte bli för högt.
    Jag hade ca 7 vid 41 års ålder, min gyn vill inte ta nya prover på mej fast jag begärt det...så det är inte så lätt ibland att få till sammarbete när man är äldre.   

Gå på akupunktur, ät bra mm som kan påverka FSH värdet medans AMH värdet alltså äggreserven inte går att påverka.

Någon annan mer påläst?

• Snösport

susanne70: här är ju folket allt från 38-44 år tror jag så det är lugnt , du är välkommen.

• Snösport

Zin: fasen!!!! Demon Ja...har ju en kvinnlig men hade ju hennes kollega innan och där gick man ju inte heller ihop.  Tur du bor i en lite större stad eller närhet till dem för här kan man liksom inte byta mer än jag gjort.

Hoppas du hittar ngn annan och min gjorde med koksalt i vanliga gynstolen och om hon skulle ha kontrastvätska så är det bara tiden det tar för att få hem den som är väntetiden. 

KRAM!!!!

-----------------------------
    Men min klinik stänger också nu och t o m 15 augusti så de tänker ju inte på att man kasnke vill kollas innan ny IVF efter missfaller ,,funderade ju på att göra min IVF i augusri men eftersom de inte öppnar förrän 15 augusti och jag troligtvis får cykel start 1 augusti då IVFkliniken öppnar...kan man ringa sjukhuset då? Ska kolla det om det verkar som cykeln håller de datumen.   här i stan finns ingen annan att gå till :( utom sjukhuset dårå och de sammarbetar väl inte då jag går privat??

• Snösport

MammaGås: Jo jag har nu läst lite om Co Q10 (Coenzyme Q10) ..hittar inte tillbaka där jag hittade hur bra det kunde vara för kvinnor men köpt det nu och ska ta det fram till IVFen tänkte jag...läste iaf i en site att det är en viktig vitamin/mineral eller vad tusan och det hjälper celler mm men efter issfall har kroppen ofta ont om dessa och det kan ta tid att få upp det igen..  tips käka 30 mg sådan till dina vanliga vitaminer så kasnke kroppen och allt kommer tillbaka snabbare.  

Jag har nu beställt Co Q10 samt L-Arginin och ska ta co q10 tom ET samt L-Arginin vid IVF samt kasnke mata mannen med dem i ngn månad eller 2.

kram. 

Zin: nä jag blandar nog bara ihop...kollade nu igen och där står 28-30 superbra!!! ska maila och förbereda för min läkare kasnke är borta så då är et ju den andra...de har ju ingen talan mer än att göra undersökningen för jag snackar  och beslutar med FALUN ...jihooo...glad jag blev och så slipper jag kasnke att ruva och nojja på min 43 års dag i september.
  • Snösport

Slemmis: vilken CD är du på?
    hur många dgr är din cykel?

jag är på cd 24 och har 24-27 ....tagit lite progesteron också för att jag trodde ngt var på G men nu känns det som vanlig PMS.
    jag ska testa för jag måste ju sluta med progseteronet för att få mens ...men testar inte förrän 26 eller 27 för jag hade ju positivt test på cd 28 förra gången ,,,,dvs det visar sej inte innan på alla och ta och köp ett riktigt test så du vet istället för att spekulera för mycket...jag har ofta ont i brösten, illamående, molvärk mm som PMS så det är ju svårt att tyda liksom. 

• Snösport

jahaja
    ...köp riktigt test och ta på morgonen föreslår jag för om det är 27 idag så borde det ju visa sej ett + imorgonbitti   ...jag tror inte ÄL test har samma känslighet och du blir ju helt klart inte säker alls av att ha avläst det...köp ett test så kasnk det är ett svagt + nu eller inte och då vet du ..

Varför har du inte köpt riktigt test när du spekulerat en hel vecka?
     jag har köpt hem ett helt lager 3 st ligger i skåpet och inväntar lämplig dag samt symtom.-..lämplig månad då också alltså  .ha,ha,ha

Hoppas på +  för dej nu!
    Lycka till!!

• Snösport

Fjällis:
    nja, jag är väl mer säker nu att det inte är ngt men eftersom jag började ta progesteron för några dgr sedan kan jag likväl ta det några dgr till och sedan testa och sluta ta prog..får ju inte mens om jag tar dem så skulle ju inte förlåta mej om det var graviditet och jag sedan slutat.  Jag har typ inga symptom längre..bara svaga innan här men var övertygad i några dgr men som sagt det försvann här sista dygnet och mensvärk som ger trötthet i benen som jag brukar ha har istället tagit över så hoppas på nästa månad  
    Tänkte ju ta och göra  en snösportare på en gång men det kan man ju inte räkna med ha,ha,ha,!

• Snösport
    min tur skrev 2011-07-06 21:12:59 följande:
    Hej allihop!

Har ni läst det här om tandhälsa, stod i tidningen idag? Är det något ni känner till? Det är aldrig någon som sagt något till mig om det!!!

www.svd.se/nyheter/inrikes/skral-tandhalsa-sa...
    JA , jag har läst lite om det ngngång men minns inte om det var 1 mpnad sedan eller 1 år sedan hi,hi,hi..
    jo så man ska sköta sina tänder!!

kalimero: hade jag sagt det innan....tusan vad spännande med bokad donator!!!
  • Snösport

mammaGås:

http://www.vitaminbutiken.se/catalogsearch/result/?q=co+q10    jag köpte den burken längst ner...tänkte ta 2 st varje dag   blir jag gravid slutar jag ...eller äter jag ev bara 1 tablett fr ÄL till mens...det är inte forskat om det är bra vid graviditet men det står graviditet och ammning och det mesta kan man ju sluta med vid positivt test...kommer dock om det blir IVf att sluta vid ET då tror jag när jag läst på utländska siter.

• Snösport

Maryhe: det måste ju vara ngt specifikt "fel" då jag är 43 snart och får göra IVF så det är nog mer att IVF i sverige inte anser det vara ngn idé.  

Härligt det låter med Italien...Tänker ju bara på bergen mm,,,härligt!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?