• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2012-04-13 17:53:48 följande:
    Linköping: men du måste äta, klart du går upp i vikt annars! Så funkar kroppen. Du bör äta mer men rätt. Njut av dina musslor!! Tungan ute
    Jag måste instämma.. .Jag har kört pulvermetoder förut och gått ner 7 kg. Men jag har gått upp mer än vad jag vägde när jag började när jag väl började äta igen. Och jag lovar, jag äter INTE skräpmat i mängder. Vi äter mycket hemlagat och jag älskar grönsaker och är inte alls mycket för feta såser.

Jag har nog fått mer problem med vikten efter att ha provat pulverdieter även om jag just då tyckte att dom var kanon. Nej, om man nu har ett sätt att äta så tror jag mer på att försöka hitta en balans mellan kost och motion. Så att man kan fortsätta njuta av mat och onyttigheter i rimliga mängder men balansera det med att röra på sig. Alla säger ju att det fungerar, så det ska jag prova nu. D v s sluta att inte röra på mig. Annars känner jag att jag äter ganska nyttigt faktiskt.
  • Sunseed
    linköping68 skrev 2012-04-13 21:08:50 följande:
    Heja Zin och dina fina 7 folliklar! 7 är ett superbra tal, ett av mina favoriter!

Tack ni tjejer för mattips och dissning av pulver Flört
    Skiter i pulvren nu och går helt in för skaldjur, fisk, kyckling och grönsaker ovan jord, och lite nötter för att lyxa till det ibland. Nu kör jag!

Musslorna blev så smaskiga!        
    Jag tror på dig! Man känner vad som känns rätt. Och du är säkert helt rätt på det. Hjärta
  • Sunseed

Och by the way... Ett äckligt lyxigt och gott fredagssnacks:
    Riktigt krämig brieost som man skär i en smal bit och toppar med valnötskärnor. Jag har nästan aldrig smakat godare....  

• Sunseed

Och jag fick både stesolid, lokalbedövning och morfin sist men svimmade av smärta. Skrattande Tänk vad olika det kan vara. Om jag fick välja skulle jag bli sövd. 

• Sunseed
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-14 18:12:52 följande:
    jag pratade med läkaren om detta när vi var där på ultraljudet och han blev väldigt tvär på att personalen inte hade lyssnat på mig- han föreslog att jag skulle få lite mer lugnande istället och ev om man testar ketogan (som jag haft tidigare vid tidigare sjukdom och den blir jag inte dålig utav)
    Ja, om jag fick önska skulle nog jag också önska mer lugnande och mindre morfin. För man mår ju lite lätt illa av det. Av lugnande blir man ju lite lullig också så att man kan orka med om det är psykiskt stressande.
  • Sunseed
    Zinfandel skrev 2012-04-14 18:25:49 följande:
    Åhh vad gulliga ni är! Men dessvärre är det en hel radda grejor jag inte tål så inte enbart morfin Rynkar på näsan men det är bara att göra och må skit en dag, det är ju sista gången SkrattandeGravidDrömmer
    Det är klart att det är sista gången! Gravid
  • Sunseed
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-14 18:53:45 följande:
    jag var dålig hela dagen efteråt... klarade inte ens av att gå ut och hämta hunden hos dagmatte utan hon fick gå ut till bilen med henne. Hemma däckade jag på soffan och sov i stort sett hela kvällen.......

Läkaren OCH barnmorskan sa båda att jag nog är överkänslig, barnmorskan skrev även i min journal att jag INTE ska få någon lustgas (vilket är helt korrekt uppfattat för jag blir helt off av den också) men jag hade hellre velat att hon gått på läkarens linje och skrivit i att jag vill ha MINDRE morfin och MER lugnande.. men vi får se...

Barnmorskan jag fick är den sämsta EVER, jag hade henne vid insättningen förra gången och jag höll på att slå henne på käften med hennes babblande, hon pratar URDÅLIG svenska och det är skitsvårt att förstå henne när man är stressad och lite uppe i "varv" och känslosam. Blev faktiskt väldigt besviken när jag blev uppropad av henne Men vad gör man.... kan ju inte säga "NEEEEEJ ge mig en annan barnmorska!!!!"
    Det är inte roligt när det blir så där. Jag har gynekologiskräck efter ett litet trauma som inte riktigt vill gå över. Min hjärna har (tror jag ) kommit över det men jag gör saker som jag inte räknar med när kroppen blir stressad. Typ som att resa mig upp och ska gå hem om det gör för ont. Dom har säkert gjort en stor varningstriangel i min journal, för när jag fick remissen till hysteroskopi så var det ingen tvekan om att dom skrev att jag skulle bli lätt nedsövd. Skäms

Men jag förstår verkligen vad du tänker. Det är så otroligt viktigt att känna att man blir hörd och att man får personer runt om sig som är lite lyhörda. Det är en väldigt känslosam resa. Man går igenom vecka efter vecka med behandlingar och det finns en förhoppning och en oro inblandat hela tiden när man kör IVF. 

Kan man inte prata med kliniken och BE om att få mer lugnande och mindre morfin innan? En tanke som slog mig. 
  • Sunseed
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-14 19:09:23 följande:
    jag vet inte.. vi går ju på Sahlgrenska och jag känner att viss personal där är vääääldigt stelbent medan annan, tex läkaren vi fick nu (Lars Nilsson..googla så fattar ni hur jäkla erfaren han är....)och en av barnmorskorna är oerhört varma och väldigt förstående och försöker verkligen fixa o dona så var o en får så bra stöd som det bara går...
    Om du vågar, så fråga och be dom skriva in det i journalen!
  • Sunseed
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-14 19:28:09 följande:
    jo det är ju skrivet lite redan... ska ringa på måndag o höra lite med dem närmare hur de tänkt sig.
    Ja, gör det. För om du känner dig tryggare så blir ju hela resan betydligt lättare. 
  • Sunseed
    mamman030 skrev 2012-04-16 05:57:47 följande:
    Jag har fått äl sekret alla gånger jag har gjort IVF, tror att det är ganska vanligt. Jag blev så orolig första gången för jag trodde jag gjort fel med sprutorna o fått äl.
    Jag också!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?