• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport skrev 2011-06-23 08:56:27 följande:
    Man måste ju få längta och ha förväntan hemma också...själv försöker jag inte tänka på det fast jag glr det för det blir för mycket tycker jag...vill ha min hjärna tillbaka.   Lycka till med Sängkammaruvningen!!!

Pulsatilla simplex()ngt sådant heter den, det är droppar och man ska ta 10 st 2 ggr/dag i en vecka...de hjälpte mej förrut när han trodde att ÄL inte funkar riktigt..dvs släpper ägget ev för sent eller så men nu ska jag ha ÄL och har bara förhöjt så det kan nog stämma..inte fått till maximal förhöjning som man kan se på ÄL-monitor så hoppas det kan göra susen på kort tid så det blir ÄL.  Det är lite lite alkohol i det så man ska inte ta det under lång tid ...så kasnke ska ta det inför nästa Äl också
    Tog värktablett igårkväll men jag måste vara känslig för den för jag är liksom småsnurrig i ett helt dygn av 1 tablett...skulle ta 1-3 st/dag men har på dessa 8 dgr bara tagit 5 st av min a20 st så jag är försiktig
    Har inte hört omn Pulsatilla tidigare. Intressant!

Jag tog ett meningslöst ÄL-test imorse; det kan ju visa positivt om man är gravid. Och det blev ett jättesvagt streck, men nu har jag läst runt och tydligen visar testlagrets ÄL-test ett svagt streck under hela cykeln. Idag tror jag mindre på min sängkammarruvning, nu känns det som en vanlig menscykel. Lätt tryckande mätthetskänsla/svullen mage har jag fortfarande, men inte mycket mer att hänga i granen.

Dagens stora nyhet för mig är att jag äntligen ska få ta mitt TNF-alfa-värde! Min läkare var ärlig med att säga att han inte vet/känner till hur han ska tolka/behandla värdet. Jag gör det själv, svarade jag då. Bara jag få veta värdet som jag har varit så nyfiken på i alla år. 
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-06-23 13:32:45 följande:
    Underverket - tror ingen av oss här haft symptom på bakteriell vaginos. Men man kan tydligen ha det ändå.

Nu har jag fått besked från Danmark att jag kan göra insemination med Pergotime 2 x dag, cd 3-7 följt av ägglossningsspruta. Inbillar mig det ger lite bättre chans. Dte finns risk för tvillingar skrev de, ja jo visst, men den risken är jag beredd att ta med en chans att lyckas på 3-5%!

Nu ska jag bara hitta någon som kan skriva svenska recept och hoppas det ställe som har öppet i juli kan göra VUL.
    Åh vilken bra lösning, kalimero! Jag har inte provat själv, men jag har hört att Strandkliniken ska vara flexibla vad gäller recept/undersökningar. Men dom är helt privata, så det kanske kostar en slant.
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-06-23 13:42:37 följande:
    Fjällis: jag är i vanlig ordning skengravid som en tik som bäddar med toarullar så berättar jag om mitt mående så skriker ni att jag är gravid... Men så lätt låter jag mig inte luras seru!! Det här har jag varit med om alldeles för många gånger förr.... Testar imorrn annars blir det nubbe Skål
    Är du lika skengravid som jag ;-D? Hoppas att du måste skippa nubben imorgon!
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-06-23 13:44:00 följande:
    Man kan inte lita på de där testen. När har du BIM? Hoppas...
    Zinfandel skrev 2011-06-23 13:46:16 följande:
    Fjällis: håll ut! När ska du testa med gravtest? Bra, bara ta prover Flört
    Jag har inte BIM förrän om 1 vecka. Men det måste nog bli ett gravtest imorgon i alla fall. Det kommer bli många test den här gången ! Mycket för att jag avvaktar med Ludmilas Ovesterinbehandling till jag vet säkert att jag inte är gravid. Tydligen får man inte ta den krämen under graviditet.
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-06-23 13:57:45 följande:
    Håller tummarna!

Aha ovesterinet får man alltså inte ta om man är gravid. Har inte läst så noga på den än då jag precis bara börjat med antibiotikan. Och ingen alkohol med den ena antibiotikasorten så det blir en nykter midsommar i år...
    Tack Enya! Trist med antabuseffekten på Flagylen; men som sagt vad jag har hört är det främst starksprit som man reagerar på. Ett glas vin kanske funkar...
  • Fjällsippan

Maryhe: Verkligen tack för all information! Vi har själva inte "manlig faktor" men jag blir ändå glad när jag får ta del av ny information ! För det är som Zinfandel skriver att det guld värd för många av oss när någon vill dela med oss av olika behandlingar och synsätt{#emotions_dlg.flower}! Och vi är många här som kämpar för att få ta "vettiga" prover inför behandlingarna, och det är lättare sagt än gjort här i Sverige (även hos husläkare/kliniker). Så jag tror absolut att ni tjänar på en grundlig utredning; synd att det har blivit så kostsamt, dock. 

• Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-06-23 16:42:51 följande:
    Glad midsommar alla starka, fantastiska, envisa och underbara tjejer! {#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Detsamma, vännen{#emotions_dlg.flower}!
  • Fjällsippan
    Maryhe skrev 2011-06-23 22:38:32 följande:
    Vid första spermieprovet hade vi enligt läkarens order avhållit från sex i 5-6 dagar och det gav ett dåligt resultat.
    Nästa prov skulle vi göra samma men jag hade ägglossning så vi struntade i ordern och det blev endast två dagar men resultatet var ändå så mycket bättre!

Tittade just i pappren och på vår klinik gör de nästan uteslutande  ICSI  vid manlig faktor. är det så i Sverige också?
    Om jag inte missminner mig så är rekommendationen från klinikerna i Sverige avhållsamhet 3-4 dagar innan leverans. Sambons spermier har verkligen varierat i antal under årens lopp, men så fort de har blivit lite slöare/färre så har klinikerna valt ICSI. Men det har varit de gånger som jag inte fått så många ägg; då har de inte vågat riskera att göra vanlig IVF. Men på de kliniker som jag går/har gått på (CvL, Falun) så bedömer de mannens spermier från gång till gång. Vi anses inte ha "manlig faktor" på det stora hela, utan klinikerna ser det som "normalt" att mannens spermier kan fluktuera väldigt mycket från gång till gång. Enligt dem så räcker det med feber/infektion 3 månader innan behandlingen så kan provet bli markant sämre. Senaste behandlingen hade mannen en normalt prov; men de valde ändå att göra ICSI på halva äggskörden. Resultatet blev 2 fina embryon från ICSI och 2 fina från vanlig IVF, så egentligen hade de nog inte behövt göra ICSI.  Men det känns i alla fall tryggt att veta att kliniken inte drar sig från att göra ICSI, utan att de försöker hitta den bästa lösningen från gång till gång.
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-06-23 22:52:23 följande:
    Ja, ISCI är typ det enda man gör vid manlig faktor....
    Instämmer; det är det ENDA man gör. Ingenting annat!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?