• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

min tur skrev 2011-07-06 21:12:59 följande:
    Hej allihop!

Har ni läst det här om tandhälsa, stod i tidningen idag? Är det något ni känner till? Det är aldrig någon som sagt något till mig om det!!!

www.svd.se/nyheter/inrikes/skral-tandhalsa-sa...
    Jag har tagit upp det här i tråden tidigare; på en föreläsning om tandhälsa fick jag höra att långvarig inflammation i tandköttet kan leda till höga TNF-alpha-värden. Och om man har dålig tandhälsa så kan tydligen ex rengöring hos tandhygienist trigga upp värdet för en period, då rengöringen innebär blödningar och små inflammationer. Så jag brukar undvika tandläkaren/tandhygienist under mina behandlingar. 
  • Fjällsippan
    AnnaLinn skrev 2011-07-06 19:42:08 följande:
    Nu är jag inne på ruvardag 6 och har inga direkta känningar. Det hade jag ju dock inte förra gången heller... Försökt läsa mig till hur man kan känna det och när de kan uppstå... men det verkar ju vara olika för alla, synd att det inte finns en mall för ruvardagarna: 
    ruvardag 5 ska du känna så här och på ruvadag 8 ska du känna si... då hade min värld varit stabilare :)
    Nej, det är omöjligt att analysera en ruvning; och ack så omöjligt att låta bli. Tummar till dig!!
  • Fjällsippan
    kalimero: verkligen spännande att ni har kommit så långt som att välja donator! Har du fortsatt med Laktalen/Ovesterinet, eller gör du uppehåll nu?
  • Fjällsippan
    min tur skrev 2011-07-06 21:36:55 följande:
    Ni som är gör hemmaförsök, håller alla mina tummar att det snart ska fungera för er på ett eller annat sätt.
    Tack !!!
  • Fjällsippan
    min tur skrev 2011-07-06 21:41:14 följande:
    Ojdå, det har jag visst missatTungan ute
    Jag är jättenoga med mina tänder,och använder tandtråd nästa varje dag, men blöder ofta i tandköttet ändå...nu blev jag ju gravid iaf denna gång, men man funderar ju lite på om det kan inverkat ändå tidigare...
    Det var jättelängesedan som jag skrev om det; och så mycket som vi pratar i den här tråden så försvinner inläggen snabbt bort i intet ! Jag har också lättblödande tandkött; svårt att få bukt med det trots att jag sköter tänderna. 

Skönt att du fått ett extra UL. Det är ju så mysigt att få titta till den lill* i magen då och då Solig.
  • Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-07-06 22:02:59 följande:
    Men fjällis, mycket märkligt att de har infört tandkontroll här hos tandhygenist under graviditeten..Hm verkar ju inte så smart. Jag har också undvikit tandvård under ruvning etc tidigare just för att jag vet om riskerna.
    Frågan är hur mycket ett tillfälligt förhöjt TNF-alfa påverkar en graviditet som "sitter fast"? Det är en vild gissning men jag tror att det inte är någon större fara. Men jag skulle ändå aldrig låta en tandhygienist rota i mina tänder om jag blev gravid igen; hon får gärna titta och komma med råd. Men inte rota. 
  • Fjällsippan
    Primrose skrev 2011-07-07 01:04:02 följande:
    Nu är jag inne här och skrotar igen. Någon IVF är ju inte aktuell för mig, som är 46 år.

Men jag ville bara säga ang. FSH och AMH-värden: som vanligt får man statistiken och slutledningarna med en nypa salt. När jag var 41-42 år blev jag gravid ("naturligt") tre gånger på 10-11 månader (slutade alla med missfall). Jag vet inte vad mina värden låg på då. Jag fick en slumpmässig utskriven pergokur (jag hade ingen aning om vad det var då, så det var inte så att jag bad om det) av en gyn två månader innan jag plussade för 3:e gången, sommaren 2007. Jag hade då redan kontakt med Sophiahemmet och Fertilitetscentrum ang. IVF. FC var de enda som gjorde AMH-test då och man betalade några tusen och de skickade proverna till England för analys (skillnad från nu m a o). Läkaren på FC blev negativt inställd till att jag skulle göra IVF, efter att han hade fått provsvaren, eftersom jag låg på den nedre skalan av "normalt för min ålder". Jag vände mig i stället till Sophiahemmet, som sa att chanserna var små (vet ej mitt FSH-värde hos dem), men de körde den långa metoden (jag mådde pyton av Synarela - någon allergisk reaktion, tror jag) - inget plus och de sa tack och adjö och försök med ÄD, typ. Cykeln efter gjorde vi ett IVF-försök i Riga (korta metoden), som också misslyckades. Testade minus den 26:e december 2007. Sedan kontaktade jag den legendariska Lucina-kliniken (som jag fått höra talas om via FL) och fick då veta att mitt TNF-alpha var för högt och att jag skulle ta dubbel dos Trombyl vid graviditet. Jag hade då redan varit hos min gyn i januari (en månad efter Riga) och FSH låg på 19 (hon ville dock ta det igen, eftersom hon sa att det kunde ha påverkats av IVF:en, på något sätt). I februari 2008 blev jag gravid med min son, på "naturlig" väg (fast jag tog på eget bevåg litet progesteron varje dag efter ÄL). Så kan det gå! Så, som sagt, värdenas värde verkar vara vacklande (där fick jag väl till en allitteration sosm heter duga.
    Hej Primrose, kul att du tittar in till oss . Är det hemmaförsök som gäller för dig nu? Och du, hur gjorde du med Trombylen när du plussade med sonen? 
  • Fjällsippan
    dallas skrev 2011-07-07 06:40:30 följande:
    Hej!!! Kikar in och kollar hur ni har det!

Såg att det där med tandhälsan var på tapeten igen

Jag är nu i v.19 och allt är bara fint, Rul var bra fast min moderkaka är föreliggande så växer den inte uppåt så måste jag ha kejsarsnitt- antar att det är åldern som är boven i den här "komplikationen" men men nu vet vi ju om det och så...
    Ja, just det, det var du och jag som "oroade oss" för tänderna . Härligt att allt såg fint ut med bebisen på RUL. Hoppas att moderkakan flyttar sig; om inte så är det ju helt ok med planerat kejsarsnitt också. Visste inte att åldern kan påverka moderkakans position.
  • Fjällsippan
    Hoppfull10 skrev 2011-07-06 22:32:15 följande:
    Hej Kalimero!
    Ny i denna tråd. Din väninna var faktiskt inte helt fel uteGlad När det t.ex gäller äggdonation så är oftast såväl äggdonatorn som mannen som ska lämna spermier där i egen hög person samma dag. Man låter inte en kvinna gå igenom en massa hormonbehandlingar i onödan om det inte finns en kvinna som matchar just den donatorn och frysning av ägg är inte heller alltid optimalt då inte alla kommer klara upptining. Lite lättare för en man för han behöver ju bara ta en handtralla och så är det klartFlört
    Välkommen till oss!
  • Fjällsippan

Kikar in med ett lycka till, Kalimero! Jag har väldigt dålig täckning där jag är, kram till er alla!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?