Primrose skrev 2011-07-07 01:04:02 följande:
Nu är jag inne här och skrotar igen.
Någon IVF är ju inte aktuell för mig, som är 46 år.
Men jag ville bara säga ang. FSH och AMH-värden: som vanligt får man statistiken och slutledningarna med en nypa salt. När jag var 41-42 år blev jag gravid ("naturligt") tre gånger på 10-11 månader (slutade alla med missfall). Jag vet inte vad mina värden låg på då. Jag fick en slumpmässig utskriven pergokur (jag hade ingen aning om vad det var då, så det var inte så att jag bad om det) av en gyn två månader innan jag plussade för 3:e gången, sommaren 2007. Jag hade då redan kontakt med Sophiahemmet och Fertilitetscentrum ang. IVF. FC var de enda som gjorde AMH-test då och man betalade några tusen och de skickade proverna till England för analys (skillnad från nu m a o). Läkaren på FC blev negativt inställd till att jag skulle göra IVF, efter att han hade fått provsvaren, eftersom jag låg på den nedre skalan av "normalt för min ålder". Jag vände mig i stället till Sophiahemmet, som sa att chanserna var små (vet ej mitt FSH-värde hos dem), men de körde den långa metoden (jag mådde pyton av Synarela - någon allergisk reaktion, tror jag) - inget plus och de sa tack och adjö och försök med ÄD, typ. Cykeln efter gjorde vi ett IVF-försök i Riga (korta metoden), som också misslyckades. Testade minus den 26:e december 2007. Sedan kontaktade jag den legendariska Lucina-kliniken (som jag fått höra talas om via FL) och fick då veta att mitt TNF-alpha var för högt och att jag skulle ta dubbel dos Trombyl vid graviditet. Jag hade då redan varit hos min gyn i januari (en månad efter Riga) och FSH låg på 19 (hon ville dock ta det igen, eftersom hon sa att det kunde ha påverkats av IVF:en, på något sätt). I februari 2008 blev jag gravid med min son, på "naturlig" väg (fast jag tog på eget bevåg litet progesteron varje dag efter ÄL). Så kan det gå! Så, som sagt, värdenas värde verkar vara vacklande (där fick jag väl till en allitteration sosm heter duga.
Hej Primrose, kul att du tittar in till oss
. Är det hemmaförsök som gäller för dig nu? Och du, hur gjorde du med Trombylen när du plussade med sonen?