• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Skruttefia

turlid70, så skönt att sova gott, få uppskattning för sitt arbete och dessutom veta att man har en solig weekendresa framför sig Solig

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Inanna Li
    oceanney skrev 2010-10-27 18:28:17 följande:
    Missfall och avstannade graviditeter beror väl nästan alltid, avsett ålder, på kromosomfel så jag tycker inte du ska haka upp dig på det. Vad jag menar är att även ett ungt par utan fertilitetsproblem behöver ju oftast mer än ett försök för att få till det. Att det inte blir någonting vid varje cykel beror väl just på att ägget har defekter, dvs kromosomfel. Har för mig att chansen att lyckas i en normal cykel är 25%. Fel och fel, antar att människan är såpass komplicerad att det kräver ett mindre mirakel för att allt ska bli rätt. Annat är det i djurriket. Ta hundar tex, tre sekunder med en löptik och ut kommer 6-8 hundvalpar som ett brev på posten. :)

Jag förstår att det känns tungt just nu men, jag har för mig att du opererade bort en polyp nyligen och nu vet du ju iallafall att implantationen fungerar, att du kan bli gravid. Så tänkte jag när jag plussade. Från att aldrig ha varit gravid någonsin till att plussa kändes som ett stort steg även om jag visste att missfallsrisken var väldigt stor i vår ålder. Trist att behöva vänta ända till januari. Vet du varför du inte hinner med en till innan jul?

Kram!
    Hej!

Tack för dina omtänksamma synpunkter!

Jag tänkte liksom så att jag verkligen har försökt med ett guldägg denna gång. 3 embryon klarade ju sig till långtidsodling och såg så bra ut att de gick att frysa. Mitt första embryo klarade att vara nedfryst i 4 månader och såg lika fint ut när det tinades och kunde dessutom fästa. Ändå kanske det hade kromosomfel . Mitt IVF-försök blev ju som ca 1 års komprimerade sängkammarförsök när jag fick 13 ägg normalt befruktade. De 3 ägg som gick vidare måste ju ha varit de ägg som har en chans. Om inte ens de klarar sig kan jag ju inte låta bli att undra om jag någonsín kommer att lyckas.

Jag ser ändå detta första  FET-försök som mitt allra första försök med någon chans överhuvudtaget. På hemmaplan går det ju inte alls med min sambos spermier och första färskförsöket hade jag ju 2 cm polyper i vägen.

Förhoppningsvis har de två potentiella frysta syskonen bättre kromosomuppsättning. Och det kan ju fortfarande ske ett mirakel. På onsdag i nästa vecka kanske mitt embryo trots allt lever!

Jag får ju eventuellt göra en skrapning om tidigast ca 10 dagar och sedan kommer jag väl att blöda ett par veckor och försöka invänta en mens som jag nu inte har en aning om när den kan tänkas komma. Förhoppningsvis hinner jag med ett försök i december men kliniken kommer säkert att ha julstängt en tid . Därför finns ju risken att jag får vänta till januari.
  • Inanna Li

Välkommen Eviglängtan! Vilket kanonresultat för vilken ålder som helst! Vad ovanligt att få lov att ruva på 2 blastocyster. Beror det på att du redan gjort flera försök? Du kan väl lägga till 3 dagar på din ruvarperiod i jämförelse med 2-dagarsodlade så att ruvardag 1 blir dag 4.

• Eviglängtan

Tacka alla för gratulationerna!!!

Inanna68, om man är äldre får man ibland 2 blastocyster. Anledningen denna gång var att vid återföringsdagen fanns där "endast" 2 st blastocyster (vilka jag med bestämdhet ville ha tillbaka). Kliniken hade tänkt att frysa den ena, men gav med sig.  Man resonerade som så, om de hade fryst den ena, hade vi kanske bränt den chansen då upptingen inte är 100%. De andra äggen hade inte utvecklats fullt ut till blastocyster dag 5. Men tack och lov fans där 5 stycken dag 6. Om vi hade haft flera blastocyster dag 5, hade jag inte fått tillbaka två. Hängde du med? Jag har gjort 6 st IVF, och ett FET. Har dock fått barn vid två tillfällen, samt ett MF. Hoppas jag får vara med ändå?

Nåväl, måste få grattas Falrik, grattis grattis och åter grattis!!!!

Jo visst är det så att ÄP är ruvdag 0. Så idag är jag på ruvdag 8. Lite synd ifs, eftersom jag inte känner något överhudvutaget...., hade önskat mig spända bröst snart, det brukar vara ett gott tecken för mig...., dock inte alltid. Börjar bli riktigt nervös nu, fick min mens på ruvdag 5 (5dagars odlade) förra gången..., då var jag väl ifs på ruvdag 10 om man nu skall vara korrekt och det bör man väl vara...Jag känner dessvärre inte någon större tilltro denna gång. Men men, jag hejar på Piggelin och Spigget hela tiden, talar snällt till dem och vårdar dem ömt, mycket ömt.

• Inanna Li
    Eviglängtan skrev 2010-10-28 12:07:44 följande:
    Tacka alla för gratulationerna!!!

Inanna68, om man är äldre får man ibland 2 blastocyster. Anledningen denna gång var att vid återföringsdagen fanns där "endast" 2 st blastocyster (vilka jag med bestämdhet ville ha tillbaka). Kliniken hade tänkt att frysa den ena, men gav med sig.  Man resonerade som så, om de hade fryst den ena, hade vi kanske bränt den chansen då upptingen inte är 100%. De andra äggen hade inte utvecklats fullt ut till blastocyster dag 5. Men tack och lov fans där 5 stycken dag 6. Om vi hade haft flera blastocyster dag 5, hade jag inte fått tillbaka två. Hängde du med? Jag har gjort 6 st IVF, och ett FET. Har dock fått barn vid två tillfällen, samt ett MF. Hoppas jag får vara med ändå?

Nåväl, måste få grattas Falrik, grattis grattis och åter grattis!!!!

Jo visst är det så att ÄP är ruvdag 0. Så idag är jag på ruvdag 8. Lite synd ifs, eftersom jag inte känner något överhudvutaget...., hade önskat mig spända bröst snart, det brukar vara ett gott tecken för mig...., dock inte alltid. Börjar bli riktigt nervös nu, fick min mens på ruvdag 5 (5dagars odlade) förra gången..., då var jag väl ifs på ruvdag 10 om man nu skall vara korrekt och det bör man väl vara...Jag känner dessvärre inte någon större tilltro denna gång. Men men, jag hejar på Piggelin och Spigget hela tiden, talar snällt till dem och vårdar dem ömt, mycket ömt.
    OK, jag förstår orsaken!  Vad bra att du lyckats få två barn! Lycka till med ruvandet!
  • Inanna Li
    Fahlvik skrev 2010-10-27 21:14:35 följande:
    Det har gått bra! 5 befruktade (av 7), så alla tömda blåsor hade varsitt ägg. 2 klarade sig till insättning, de övriga 3 gick inte att frysa men nu har jag nå´t speciellt i magen. Funderar som "Eviglängtan" på att döpa dem ;o)

Låter underbart med er resa!
    (Undrar hur vi ska klara en hel vinter utan en resa till värmen att se fram emot...)

Ska vila mycket nu, vågar inte ens träna eller cykla till jobbet ;o)
    Lycka till med ruvandet Fahlvik!
  • Fahlvik

Tack för alla gratulationer, jag är också glad men vågar inte hoppas på något alls. Varend gång jag haft minsta hoppfull tanke så har det gått åt skogen så det är ett dåligt omen för mig ;o)
    Jag ar gärna emot förslag på namn på mina inneboende så de bestämmer sig för att stanna, om jag pratar snällt med dem ;o)

• Fylgja
    sushikatten skrev 2010-10-27 21:12:50 följande:

Eviglängtan: Man räknar  på samma sätt och det är precis som kryddan71 säger blastissarna fäster tidigare. Insättningsdagen räknas som ruv o och sen vidare.  Lycka till! och vilken skörd! Gratttissss!!

Kryddan71: Det är väldigt olika vad kliniker tänker kring olika prov och vissa är dyra att göra och de låter bli. Framför allt har Sverige inte kommit lika långt i sin forskning angående immunologiska problem. Så det är väl en blandning av olika faktorer som gör att de inte testar.

Ok, det är bra kunskap att ha iallafall - det går ju att ta upp frågan och se vad de säger. Om nu nummer fem misslyckas också.
    Fahlvik skrev 2010-10-28 20:25:57 följande:
    Tack för alla gratulationer, jag är också glad men vågar inte hoppas på något alls. Varend gång jag haft minsta hoppfull tanke så har det gått åt skogen så det är ett dåligt omen för mig ;o)
    Jag ar gärna emot förslag på namn på mina inneboende så de bestämmer sig för att stanna, om jag pratar snällt med dem ;o)
    Kanske lite lydnadsträning? Plats och Sitt Cool
  • Fahlvik
    Fylgja skrev 2010-10-28 22:03:36 följande:
    .
    Fahlvik skrev 2010-10-28 20:25:57 följande:
    Kanske lite lydnadsträning? Plats och Sitt Cool
    Ha, ha Tungan ute
  • sushikatten

Fahlvik: Grattis och håller tummarna!

Kryddan71: Kul och varför inte man försöker ju alltGlad

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?