• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70
    Eviglängtan skrev 2010-10-27 19:14:53 följande:
    Oj, den här tråden passar mig är 39 år och har precis fått tillbaka 2 stycken blastocyster. Fick även 5 stycken blastocyster till frysen. Rena himleriket, MEN vad jag vet av erfarenhet behöver det inte betyda något...., bara lite fler chanser och åter chanser. Vill så gärna precis som alla ni bli gravid, varför skall det vara så förbenat svårt. Blä.
    ((Lite kort om den senaste behandlingen (har gjort många tidigare):
    Korta metoden
    Puregon 200
    16 ägg
    14 befruktade dag 2
    10 av toppkvalite dag 2
    2 blastocyster dag 5, vilka jag nu stolt ruvar på. Piggelin och Spigget är namnet på mina småttningar.
    5 blastocyster till frysen dag 6.))

Är nu på ruvdadag 2, men om det skulle vara två dagars embryon vi fått tillbaka skullle det väl vara ruvdag 7. Så hur räknar man vid långtidsodling, någon som vet? 5dagars skall fästa inom 48 timmar och 2 dagar inom 5-6 dagar, skulle jag tro...., så vilken ruvdag är jag på?

Hoppas jag kan vara med i denna tråd!

Kram
    Kul att du hittade hit, välkommen! Vilken skörd! Är det ditt första IVF? Du är kanske på ruvardag 5 (7-2) Obestämd?

Hur som helst, jätte grattis till ruvningen!
  • Fylgja
    sushikatten skrev 2010-10-26 09:56:57 följande:

Inanna68: Fruktansvärt och att livet kan vara så grymt. Det är en mardröm och när man äntligen blivit gravid så behöver man gå och oroas sig att det ska gå åt pipan. Man vet aldrig och det kan gå bra, ända nackdelen för oss som är lite äldre är att vi har sämre kvalitén på äggen och då kan det gå sä här. Fy vad jag blir ledsen för din skull för man vill lyckas in i det sista. Håller alla tummarna. En fråga till varför kör det inte hcg prover för att kolla att det utvecklas normalt? Alltså tar prover varann dag för att kolla hur hcg nivåerna stiger.

Själv har jag fått min mens efter ännu ett misslyckad ivf och vet inte riktigt hur jag ska göra? Jag har gjort totalt 6 insättningaar och endast ett plus vid FET. Sen var ivf 2 mestadels med omogna ägg. Så det är många tankar om hur man ska gå vidare.

påfågeln. Trevligt att du har hittat hit. Det är alltid skönt att träffa personer som är i samma fas i livet. Även om man helst inte velat attt någon behövde vara här. Det jag funderar på när jag läser ditt inlägg är om kliniken har kollat din immunologi, nk celler, myom, bakteriell vaginos och sliddkatarr. Det är vad jag har fått rek att göra. Så denna gången ska det få göra de här testerna innan jag sätter igång med ytterliggare ivf. Jag tar även en del mediciner trots att jag inte fått svar på proverna. Jag kör med prednisolon för immunförsvaret och trombyl och innohep m.m. Ställ krav på kliniken?

Så trist att det misslyckades igen! Jag har ju misslyckats med 4 insättningar och undrar ju också lite, men de tester du nämner har aldrig kommit upp till diskussion. Jag har frågat om det är något jag kan göra/kolla, men nej.. Misslyckas nummer fem ska jag försöka fråga om detta.
  • Fylgja

Turlid. Låter skönt med resan! När det gäller mediciner har jag fått klartecken för sömntabletter under själva behandlingen, men naturligtvis restriktioner under ruvande. Däremot var det ok att ta atarax, som är rogivande och kan hjälpa till med sömnen. Enligt FASS är den inte ok, men enligt kliniken är den det. Är ett antihistamin och skriv ju också ut för typ svår nässelfeber och liknande.

Eviglängtan: Jag vet inte om man räknar ruvardagar annorlunda för att det är en blastis, däremot fäster den ju som du säger, tidigare - så man kan få utslag på gravtest tidigare än med korttidsodlade. Finns en hel del som fåt utslag redan på dag 6-7.

• sushikatten

Eviglängtan: Man räknar  på samma sätt och det är precis som kryddan71 säger blastissarna fäster tidigare. Insättningsdagen räknas som ruv o och sen vidare.  Lycka till! och vilken skörd! Gratttissss!!

Kryddan71: Det är väldigt olika vad kliniker tänker kring olika prov och vissa är dyra att göra och de låter bli. Framför allt har Sverige inte kommit lika långt i sin forskning angående immunologiska problem. Så det är väl en blandning av olika faktorer som gör att de inte testar.

• Fahlvik
    turlid70 skrev 2010-10-27 20:29:52 följande:
    Fahlvik, hur gick det? Har du hört något från kliniken idag?
    Det har gått bra! 5 befruktade (av 7), så alla tömda blåsor hade varsitt ägg. 2 klarade sig till insättning, de övriga 3 gick inte att frysa men nu har jag nå´t speciellt i magen. Funderar som "Eviglängtan" på att döpa dem ;o)

Låter underbart med er resa!
    (Undrar hur vi ska klara en hel vinter utan en resa till värmen att se fram emot...)

Ska vila mycket nu, vågar inte ens träna eller cykla till jobbet ;o)
  • turlid70
    Fahlvik skrev 2010-10-27 21:14:35 följande:
    Det har gått bra! 5 befruktade (av 7), så alla tömda blåsor hade varsitt ägg. 2 klarade sig till insättning, de övriga 3 gick inte att frysa men nu har jag nå´t speciellt i magen. Funderar som "Eviglängtan" på att döpa dem ;o)

Låter underbart med er resa!
    (Undrar hur vi ska klara en hel vinter utan en resa till värmen att se fram emot...)

Ska vila mycket nu, vågar inte ens träna eller cykla till jobbet ;o)
    Vad roligt Falvik! Stort grattis! Vi hoppas att de är friska och livliga som trivs hos dig och inte lämnad dig på länge. Håller tummarna jätte hård för dina små pluttisar :0))
  • Skruttefia

Grattis till fint resultat, Fahlvik! Så härligt att läsa - och du som var nära att behöva avbryta försöket, vilket tur att du valde att köra Solig

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Apropå chansen att lyckas per cykel på "naturlig väg", så är den ca 25% i genomsnitt men inte för oss äldre tyvärr. Det går att googla fram statistik, men det finns också mycket statistik samlad i en 40+ tråd (lite längre bak).

Så här ser statistiken ut:
    Genomsnittlig chans att bli gravid per enskild cykel för olika åldrar:
    25 - 25-30%
    30 - 25-30%
    35 - 18%
    40 - 5%
    45 - 1%

mer info (inkl statistik för IVF o MF) hänvisar jag till en statistiktråd: www.familjeliv.se/Forum-7-124/m36720353.html eller att googla på samma info (tabellen ovan ser ungefär likadan ut oavsett var man googlar fram infon).

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • turlid70

Så skönt att vara ledig, har sovit till 7! Vaknade till endast 2 gånger under natten men lyckades somna om, som brukar vara helt omöjligt annars, kan det vara för att jag viste att jag inte skulle till jobbet tro?

Hade trevlig lunch igår med två säljare från ett konsultbolag, de försökte locka mig över till de. Vet inte om det är något för mig att jobba som konsult, men det kändes skönt att någon tycker jag är bra, har haft tufft på jobbet senaste året annars.

Snart ber det iväg för oss till Arlanda, ska bara packa lite och sen är det dags. Ha det gott!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?