• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Eviglängtan

Blä, är på ruvdag 9, och känner ingenting...., tror det är kört för min del, hoppas på eskimåerna i frysen....Ursäkta mitt trista inlägg, men är verkligen väldigt deppig idag. Vi som fick så fina embryon tillbaka - när skall under ske?

• sushikatten
    Eviglängtan skrev 2010-10-29 17:05:52 följande:
    Blä, är på ruvdag 9, och känner ingenting...., tror det är kört för min del, hoppas på eskimåerna i frysen....Ursäkta mitt trista inlägg, men är verkligen väldigt deppig idag. Vi som fick så fina embryon tillbaka - när skall under ske?
    förstår din frustation och jag kände exakt som du. Det kan faktiskt vara så att man kan vara gravid utan att känna något även om man inte tror det. Läste idag en som varit gravid och inte hade några som helst grav symptom. Håller tummarna! Sen är ångesten en del av ruvandet. det hör liksom till. All oron och konstigt skulle det vara om man inte hade sådana tankar. Håller tummarna!
  • oceanney
    Eviglängtan skrev 2010-10-29 17:05:52 följande:
    Betyder ingenting! Jag hade inga som helst symptom och dessutom kraftig "mensvärk" som började runt ruvardag 10-11. 
  • Eviglängtan

Tack Sushikatten och Oceanney. Tyvärr känner jag min kropp allt för väl (hoppas dock jag har fel...). Är idag lite frusen och på dåligt humör, som jag alltid är innan mensen dyker upp, en släng av PMS skulle jag tro. Nä, för min del är det kört. Men, visst jag kommer att fortsätt med medicinerna tills den förbaskade mensen dyker upp. Jag kommer definitivt att göra FET (vilket jag hoppas jag får) nu dirket. Det finns ingen som hindrar att man gör det ur graviditetssynpunkt, mest mentalt. Jag tycker dock det är jobbigare att vänta, tiden går.... Skulle helst vilja köra ett helt nytt färskförsök men det får jag inte, utan måste vänta till jan - en evighet....

Nåväl ruvdag 10, tomhetskänslan är enorm. Ursäkta mitt tråkiga inlägg, men det är så här jag känner mig just nu. Visst finns det de som inte känner något, men jag får känslan av att fler känner än inte, hoppas jag har fel.

Kram alla och lycka till

• Eviglängtan

Oceanney, grattis till graviditeten, visst inte du var gravid. Lycka till. Vilka var dina symtom?

• underverket 06

Var hos en gynekolog på en fertilitetsmottagning i tors o det var ingen roliga besked man fick där. Hon kollade äggstocksresereven med vul. De kollar väl follikar eller omogna äggblåsor eller vad det nu är. I vilket fall så hade jag 5 stycken o det var inte bra för en normalfertil kvinna har 15- 16. Hon kollade även igenom mina papper som hon fått från CvL, för de samarbetar. Sista IVF var inte bra sade hon för hon kunde se att det enda ägg vi då fick befruktat var av dålig kvalitet. De sade de inget om på kliniken för de ville inte riktigt svara på om ägget var bra eller ej när jag frågade. Hon trodde inte det skulle vara så stor ide att göra fler IVF, men riktigt kunde hon inte svara på det, utan det får läkarna på CvL säga när vi ska dit. Men faktum är att från att för 3 år sedan ha jättebra äggstocksreserv o många omogna äggblåsor vid då 37 års ålder har jag nu vid 40 dåligt äggstocksreserv o få äggblåsor så det har blivit katastorflt dåligt på 3 år. Då bedömde läkarna att min äggstockreserv var som en 35 åring fast jag var 37 men nu vid 40 är det snarare som en genomsnittlig 41- åring. Fattar inte hur det kan ha gått så snabbt utför? Så nu vet vi inte vad vi gör. Tror inte det är ens någon ide med mer IVF utan enda chansen är ÄD o det är ju e helt annan sak o kostar betydligt mer o kan bara göra utomlands. Sambon är i o för sig positiv till det, o jag också, men det får blir en senare fråga. Att bli gravid spontant trodde hon var mycket små chanser, för mina ägg har helt enkelt passerat bäst före datum. Känns så deppigt!

• sushikatten

Underverket: Vad trist och jobbigt att höra att det kan gå så fort och det är precis vad jag tänker på oss. Vi har haft jätte bra värden för tre år sen och jag känner lite likadant att det har blivit mycket sämre. Jag lutar lite åt ÄD men min man är inte riktigt med på det. vi får se efter läkarbesök. Förstår att du är mycket ledsen men samtidigt schysst av kliniken att säga som det är så att man slipper göra massor av ivf utan resultat.

Eviglängtan: Ja man känner bäst sin kropp och jag håller med dig! De flesta har symptom men man vet aldrig och hoppet är det sista som överger en. Fortsätter att hålla tummarna. OCh det är inte konstigt att du är ledsen.

• Fahlvik

Ruvar sedan i onsdags och har små hugg i magen dagtid men har inte känt nå´t ihållande hugg som jag förstått att man kan känna om embryot "gräver" in sig. Är inte heller trött. Att brösten är ömma är ett normaltillstånd för mig, från ägglossningsdagen ända till mensen... Tar det väldigt lungt i alla fall till torsdag, då borde äggen ha fastnat om de tänkt göra det alls, eller hur gör ni?
    Det här med små smärtor/hugg i magtrakten tolkar jag som att det har med själva stimuleringen att göra, att äggstockarna ska krympa till normalstorlek, eller?

Underverket:
    Låt inte ett utlåtande avgöra allt, läkare, sköterskor mm kan tycka så totalt olika har jag märkt. Jag fick veta på ultraljudet att jag bara hade två ägg som kunde plockas (4 dagar innan äggplock) och hon frågade om jag verkligen ville fortsätta. Jag blev totaldeppig men beslöt mig för att fortsätta. Sedan blev det ändå 7 ägg (fler om de lyckats jaga fatt en blåsa till) varav 5 befruktades. (2 fortsatte att utvecklas så fint att jag fick behålla dem)

Sedan märkte jag också att läkaren blev mer optimistisk när jag ville fortsätta och kanske glatt överraskad när hon några dagar senare kunde plocka ut 7 ägg.

Bra att du ska få ett annat utlåtande också!

Jag är 40 och har man sämre ovarialreserv så får man Puregon/hormonstimulering därefter så jag anser inte att det är kört än ;o)

• pp08

Underverket: att ha 5-6 äggblåsor/folliklar vid 40års ålder i ostimulerat cykel är helt normalt! Jag hade det redan vid undersökningen för nästan 3 år sedan (är nu "exakt" 40 och hade även nu lika många blåsor).
    Mitt AMH värde var inte så bra nu, togs aldrig för 2 år sedan; men läkaren på CvL tyckte det såg mycket bättre ut med dessa blåsor än vad han hade förväntat sig enligt AMH värdet.

Har under mina tidigare IVF inte haft så många ägg, eller inte alla var mogna eller befruktades men de som jag fick tillbaka har alltid varit av toppkvalitet. Sista gången var det 3st. som var av toppenkvalitet, 1 till mig och 2 till frysen. Det färska ägget blev sedan en dotter! De andra två (ur frysen) lyckades vi inte med så därför blir det syskon IVF nu.

Jag har nu kört igång med ny IVF, började spruta igår. Korta metoden, 375 Menopur.

• Skruttefia

underverket - instämmer med de övriga! För det första ska du absolut inte hänga upp dig på ett enda utlåtande. För det andra är 5-6 äggblåsor "OK", inte totalkatastrof. Det är visserligen i det lägre intervallet, men det är få 40-åringar förunnat att ha 15 antrala folliklar (synliga äggblåsor)!!!! Antal antrala folliklar är en av flera paramterar!

Som kuriosa kan jag nämna att jag vid VUL som 41-åring hade 3 antrala folliklar och som 43.5-åring hade jag 6. Vad hände???  De antrala folliklar som syns och alltså ligger "startklara" har tagit ca 3 månader på sig att "växa fram" ur "djupet" från äggstockarna. Förmodligen är det också så att det kan se olika ut från menscykel till menscykel

♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?