• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Skruttefia06

Inanna68,,vi hoppas att den var felvänd,,förstår att man vill vara beredd på det värsta,,är nog bra.
    Men hoppas innerligt att det är så..

Tyvärr kunde man inte gå på MV på kliniken,så nu vet jag inte vart jag ska vända mig,,vill ha lite extra "care" då man har haft missfall och är nojjig...MammaMia kanske?

• sushikatten
    Inanna Li skrev 2010-10-26 08:15:06 följande:
    Tack alla för era stödjande ord och kramar! Jag har ändå börjat inse att det nog ser mörkt ut för min del. Det första läkaren sa när hon kollade UL-skärmen var att det här inte ser normalt ut. Det syntes bara något som kan vara en hinnsäck på ca 2 mm. Troligtvis har embryot slutat växa i vecka 5. Detta beror antagligen på kromosomfel. Enda hoppet skulle vara att embryot på något sätt är felvänt så att man liksom såg fel ände av "bönan". Så jag ska dit om en vecka för nytt VUL men jag är beredd på det värsta nu. Kanske jag aldrig mer kan bli gravid. Just nu känns det inte bättre. Mina symptom kvarstår : molvärk, flytningar (ej med blod), ömma bröst, yrsel och trötthet, förändrad smak- och luktupplevelse. Att livet kan vara så här grymt!

Inanna68: Fruktansvärt och att livet kan vara så grymt. Det är en mardröm och när man äntligen blivit gravid så behöver man gå och oroas sig att det ska gå åt pipan. Man vet aldrig och det kan gå bra, ända nackdelen för oss som är lite äldre är att vi har sämre kvalitén på äggen och då kan det gå sä här. Fy vad jag blir ledsen för din skull för man vill lyckas in i det sista. Håller alla tummarna. En fråga till varför kör det inte hcg prover för att kolla att det utvecklas normalt? Alltså tar prover varann dag för att kolla hur hcg nivåerna stiger.

Själv har jag fått min mens efter ännu ett misslyckad ivf och vet inte riktigt hur jag ska göra? Jag har gjort totalt 6 insättningaar och endast ett plus vid FET. Sen var ivf 2 mestadels med omogna ägg. Så det är många tankar om hur man ska gå vidare.

påfågeln. Trevligt att du har hittat hit. Det är alltid skönt att träffa personer som är i samma fas i livet. Även om man helst inte velat attt någon behövde vara här. Det jag funderar på när jag läser ditt inlägg är om kliniken har kollat din immunologi, nk celler, myom, bakteriell vaginos och sliddkatarr. Det är vad jag har fått rek att göra. Så denna gången ska det få göra de här testerna innan jag sätter igång med ytterliggare ivf. Jag tar även en del mediciner trots att jag inte fått svar på proverna. Jag kör med prednisolon för immunförsvaret och trombyl och innohep m.m. Ställ krav på kliniken?

• turlid70
    sushikatten skrev 2010-10-26 09:56:57 följande:

påfågeln. Trevligt att du har hittat hit. Det är alltid skönt att träffa personer som är i samma fas i livet. Även om man helst inte velat attt någon behövde vara här. Det jag funderar på när jag läser ditt inlägg är om kliniken har kollat din immunologi, nk celler, myom, bakteriell vaginos och sliddkatarr. Det är vad jag har fått rek att göra. Så denna gången ska det få göra de här testerna innan jag sätter igång med ytterliggare ivf. Jag tar även en del mediciner trots att jag inte fått svar på proverna. Jag kör med prednisolon för immunförsvaret och trombyl och innohep m.m. Ställ krav på kliniken?

Hur får du tag på medicinerna, prednisolon och trombyl?
  • underverket 06

Hej.

Inanna68: Va tråkigt! Vi får hoppas på ett under o att det fortfarande finns en bebis därinne. Inte nog med att vi över 40 ska ha turen att bli gravida, sedan är det oron för missfall som man ska tampas med ett tag. Tyvärr är ju missfallsrisken när man passerat 40 hög, ligger väl runt 30%? Eller är det mer?

Har inte varit inne i tråden på några dagar. Ska läsa ikapp. Har en son som sover oroligt på nätterna pga av förskolestart. Inatt gallskrek stackarn i säkert 1 timme. Så orken finns inte att vara inne här inne så mycket. Visserligen är hemma sista veckan nu innan jobbstart, men vill försöka fixa hemma de 4 timmar sonen är på förskolan.

• pp08

Någon som vet vad som anses vara normalt eller lågt AMH värde vid 40 års ålder?

Var på planeringssamtal idag och hade lågt AMH värde men sedan visade VUL att jag hade fina och många äggblåsor, tom läkaren var förvånat.

Nu väntar jag på mensen och ska då börja med sprutdag på CD3, då blir det ÄP redan v.45 ! (kör korta metoden).
    IVF nr.4 (syskonförsök)

• Skruttefia06
    pp08 skrev 2010-10-26 15:13:46 följande:
    Någon som vet vad som anses vara normalt eller lågt AMH värde vid 40 års ålder?

Var på planeringssamtal idag och hade lågt AMH värde men sedan visade VUL att jag hade fina och många äggblåsor, tom läkaren var förvånat.

Nu väntar jag på mensen och ska då börja med sprutdag på CD3, då blir det ÄP redan v.45 ! (kör korta metoden).
    IVF nr.4 (syskonförsök)
    Lågt värde är ca 1 och då görs sällan ivf..jag hade bra för min ålder 10..är ju fyllda 41..Frågade och en ung kvinna har  ca 15...
    Hoppas du får mens snart då...Hoppas det går bra...
  • Skruttefia
    underverket 06 skrev 2010-10-26 14:07:52 följande:
    Hej.

Inanna68: Va tråkigt! Vi får hoppas på ett under o att det fortfarande finns en bebis därinne. Inte nog med att vi över 40 ska ha turen att bli gravida, sedan är det oron för missfall som man ska tampas med ett tag. Tyvärr är ju missfallsrisken när man passerat 40 hög, ligger väl runt 30%? Eller är det mer?

Har inte varit inne i tråden på några dagar. Ska läsa ikapp. Har en son som sover oroligt på nätterna pga av förskolestart. Inatt gallskrek stackarn i säkert 1 timme. Så orken finns inte att vara inne här inne så mycket. Visserligen är hemma sista veckan nu innan jobbstart, men vill försöka fixa hemma de 4 timmar sonen är på förskolan.
    Risken för MFär tyvärr ännu högre - kring 40% och uppåt (mer ju mer 40+ man är). När jag gjorde min lyckade IVF på Sophiahemmet häromåret fick jag reda på att i åldersgruppen 41-42 år (som jag då tillhörde) var graviditetschansen ca 20%, men "baby-take-home-raten" (ja, det heter så Förvånad) tyvärr bara 12% pga den höga MF-risken.

Det finns en väldigt informativ statistiktråd under "Svårt att bli gravid"/"40+" med MF-risker i olika åldrar samt före och efter gravtest respektive tidigt VUL om jag minns rätt.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Inanna Li skrev 2010-10-18 12:23:26 följande:
    Angående AMH så finns det två olika skalor. På IVF-kliniken där jag och Skruttefia går mäts värdet i pmol/L. Jag har 18, 9 pmol/L och ca 2,67 ng/mL. Dela pmol/L-värdet med 7, 1 för att få fram värdet i ng/mL.

Här kommer en jämförelsetabell:

Ovarian Fertility Potential                pmol/L                ng/mL

Optimal Fertility                            28.6 - 48.5         4.0 - 6.8
    Satisfactory Fertility                     15.7 - 28.6          2.2 - 4.0
    Low Fertility                                 2.2 - 15.7           0.3 - 2.2
    Very Low / undetectable             0.0 - 2.2               0.0 - 0.3
    High Level                                    > 48.5             >6.8   

Interpretation:

AMH levels do not change significantly throughout the menstrual cycle and decrease with age.  Healthy women, below 38 years old, with normal follicular status at day  3 of the menstrual cycle, have AMH levels of 2.0 – 6.8 ng/ml   (14.28 – 48.55 pmol/L).  High levels are found in patients with PCOD.

Källa:  "drmalpani.com"
    Inannas inlägg nr 563 (ovan) och 576 (nedan)
    Inanna Li skrev 2010-10-18 13:17:34 följande:

Nu hittade jag tabellen för AMH. Fullständig länk: www.gcrm.co.uk/downloads/INF-Clin025-20091103...

Detta visar på att allt mellan 5-19, 9 pmol/L är ett  normalt AMH-värde (till och med bättre än jag kom ihåg)

TABLE OF INDICATOR CONCENTRATIONS OF AMH IN THE BLOOD

Value (pmol/L) Indication

>20 High responses to ovulation drugs expected

– risk of ovarian hyperstimulation syndrome

– high pregnancy potential

5 to 19.9 A normal response to drugs expected

– Low risk of ovarian hyperstimulation syndrome

– Low risk of cycle cancellation

– Good pregnancy potential

1.0 to 4.9 Reduced responses to ovulation drugs.

– Expected yields of 1 to 6 eggs (normal average = 10 eggs)

<1.0 Negligible responses to ovulation drugs.

– Treatment with own eggs rarely recommended.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?