• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

En sak till som jag glömde nämna. Istället för progesteronvagitorier får jag ett nytt preparat på svenska marknaden: Lutinus vaginaltabletter. Jag som fick lite besvär med svullnad "down there" förra gången av vaggisarna är ju hur tacksam som helst för detta. Extra bonus är att de inte ska kladda lite mycket!

• Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-04-28 14:56:26 följande:
    Men åh vad skönt att din läkare var så positiv Solig!. Nu jäklar ska det blir många äggblåsor
    Tack! Vi får hoppas på det bästa nu bara Glad!
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-04-28 15:16:47 följande:
    Tro på läkarna och tro på din egen kropp nu!!
     Jag har mens nu men ska igång på nästa mens i v 20...när är du igång tror du?
    Håller tummarna här och kom ihåg att inte oroa dej i första taget, "go with the flow" och se vad som händer fullt ut först.
    Försök vara nöjd med de äggblåsor du får mycket eller lite och satsa en peng på dem istället för att beklaga de du inte får...glöm inte det för det behövs bara en och en tro på den/dem!
    Kramar!!
    Tack! Jag tror jag kan få mens i slutet av nästa vecka. Inser att jag måste ta det jag får men hoppas på bättre resultat än förra gången. Skönt att drömma lite om det i alla fall och sen får det bli som det blir ... Kram!
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-04-28 15:24:00 följande:
    iNNAN: härligt då hoppas jag du ruvar när jag börjar min behandling

go, go!!
     Skrattande! Hejar på dig oxå!
  • Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-04-28 15:34:20 följande:
    Vad skönt att ditt läkarbesök gick så bra!!!Glad Det är klart att du inte skall ge upp redan! Försök nu att komma upp ur ditt svarta hål och tänk lite positivt. Nu är det dags att förbereda kroppen på en ny IVF-omgång...
    Jag har också hämtat ut Lutinus även om jag aldrig provat Progesteron. Apoteken verkar inte ha mer än max en förpackning på lager så ring in och be dem ta in Lutinus innan du går till apoteket så slipper du springa till apoteket flera gånger.
    Ingen ägglossning i sikte än för mig... så det är minst 14 dagar kvar till min sprutstart.
    Tack min vän! Skönt att tänka att det snart är dax! De hade 3 förpackningar av Lutinus inne så jag ska få hämta en extra senare. Hoppas din ÄL kommer snart så du kan få börja spruta igen! Nästa gång ska du bli ruvare också Glad!
  • Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-04-28 15:37:46 följande:
    Meddelandet ovan var till dig Inanna, såklart. Solig
    Jag förstod det! Kram Solig!
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-04-28 18:44:11 följande:
    Undrar så hur det har gått för dig Chichisita...Hjärta
    Jag undrar också. {#emotions_dlg.flower}
  • Inanna Li

Snösport och Mamma gås - Jag tror också att kvalitén på äggen kan skifta från gång till gång när man blir "äldre". Första gången jag gjorde IVF blev ju 100 % mogna ägg befruktade och andra gången bara 50 % av äggen. Det kan ju också bero på spermierna men mycket kan ligga i att äggkvalitén varierar. När man är över 40 är det oftast bara 1 ägg av 5 som är OK då 80 % av äggen sägs ha kromosomfel. Men det kan ju komma 5 (i alla fall ytligt sett) bra ägg en ÄL och 5 dåliga nästa ÄL. Inget är ju helt förutsägbart. De bästa äggen "värps" när man är ung och tyvärr är det de sämsta äggen som blir kvar till slut (enligt det "naturliga urvalet") men visst kan det finnas bra ägg kvar även i slutet av ens fertila karriär. Det är ju de berömda guldäggen som de flesta av oss letar efter och några av oss härinne redan lyckats värpa fram Solig!

• Inanna Li

kattenizze - Jo, det borde stämma att PCO förlänger fertiliteten då fler ägg finns kvar längre upp i åren. Men äggen har funnits länge i kroppen hos en som är runt 40 och mer så de kan ha påverkats av miljöfaktorer och annat som försämrar kvalitén. Men givetvis finns det fler bra ägg kvar än hos någon utan PCO.

Jag har ägglossat varje månad i lite över 30 år men har ändå fler äggblåsor kvar än genomsnittet för min ålder men det tror min läkare beror på att jag förmodligen har fötts med ett större antal äggblåsor än "normalt".

• Inanna Li
    Hönan skrev 2011-04-28 22:26:11 följande:
    Nu har jag äntligen fått tant röd och ska börja tredje mensdagen!!! Har aldrig haft så efterlängtad mens.... Har aldrig haft så långt mellan mina cykler så jag tror verkligen det beror på det ni alla svarade att man kan få rubbad spontan menscykel efter IVF. 33 dagar mot 26-28.

Har fått Menopur för första gången och den verkar sååååå krånglig jämfört med pennan Gonal-F

Är det nån här som har erfarenhet av den senaste Menopuren som kommer med 2 förifyllda sprutor som man ska spruta i en burk med pulver för att sedan med annan spruta dra upp den dos man ska ta? (I mitt fall 225IE)
    Känner att det är sååå läskigt i jämförelse med alla andra versioner av läkemedel Obestämd

Säger som Enya70 att undrar hur det gått för Chichisita.. Hoppas att det gått så bra att hon inte haft tid att gå in här
    Grattis till Tant Röds ankomst! Lycka till med Menopur. Jag valde precis att testa Gonal-F ännu en gång innan jag ev går över till Menopur. Verkar lite jobbigt med blandningsproceduren då man får leka "hemmakemist". Hoppas allt går bra den här gången!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?