• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Hej,

Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?

Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.

• Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö
  • Peecock
    SuzR skrev 2011-03-17 15:53:28 följande:
    i wish! Har ingen hungerskänsla alls knappt...jag skulle aldrig strunta i varken frukost lunch eller middag så jag äter ju men jag saknar att vara riktigt hungrig! Gillar den känslan!
    Var hos bm igår och hade överraskande nog bara gått upp från 66,2 - 66,9 på 3 veckor. Nåväl, bebisen låg på kurvan så huvudsaken är ju att den växer.

har anmält mig på fk och på jobbet nu att 8 april blir min sista arbetsdag. skönt:)
    Haha ska vi byta? Jag hade hellre varit ohungrig.... kvantiteten är nog inte densamma dock.
    Själv hade jag gått upp 1,5 kg på senaste månaden när jag hos BM igår och hjärtljuden hos bebisen var för höga. Så det var bara att lägga sig på rygg och vänta i 45 långa tankspridda minuter på att de skulle gå ner. Och det gjorde dem. Hon hade ngn förklaring att bebisen kanske varit väldigt aktiv precis innan hon mätte.
    Jag sa inget men.....jag stressar ju faktiskt upp mig innan jag ska dit. Jag tycker det är jobbigt att vara där eftersom det är ett jääävla tjat varje gång kring vikten.
    Det känns lite som ett förhör : går du prommnader ? Simmar du ? Du tränar fortfarande?

Har hon varit gravid ens? Jag tror jag ska somna hela dagarna på jobbet ,  så fort jag står upp tror jag att jag ska kissa på mig , jag får världens håll (ligamament smärtor? ) om jag går fort ...att få på sig jympadojjor är inte heller det lättaste. Nej....hon ger mig mest dåligt samvete den där BM.
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-03-17 16:04:22 följande:
    Haha ska vi byta? Jag hade hellre varit ohungrig.... kvantiteten är nog inte densamma dock.
    Själv hade jag gått upp 1,5 kg på senaste månaden när jag hos BM igår och hjärtljuden hos bebisen var för höga. Så det var bara att lägga sig på rygg och vänta i 45 långa tankspridda minuter på att de skulle gå ner. Och det gjorde dem. Hon hade ngn förklaring att bebisen kanske varit väldigt aktiv precis innan hon mätte.
    Jag sa inget men.....jag stressar ju faktiskt upp mig innan jag ska dit. Jag tycker det är jobbigt att vara där eftersom det är ett jääävla tjat varje gång kring vikten.
    Det känns lite som ett förhör : går du prommnader ? Simmar du ? Du tränar fortfarande?

Har hon varit gravid ens? Jag tror jag ska somna hela dagarna på jobbet ,  så fort jag står upp tror jag att jag ska kissa på mig , jag får världens håll (ligamament smärtor? ) om jag går fort ...att få på sig jympadojjor är inte heller det lättaste. Nej....hon ger mig mest dåligt samvete den där BM.
    1,5 kg är ju inget alls!! Vad irriterande att bm ska tjata om vikten. Det gör aldrig min bm, jag klargjorde för länge sen att jag slutade träna rätt så omgående för det var tråkigt och jag kände mig omotiverad. har ju gått på vattengympa för gravida men jag vet inte ens om jag har nämnt det för henne...nåväl, skitsamma. Huvudsaken är ju mer att barnet växer och att hjärtat slår bra osv..att blodtrycket är ok.
    haha jag får be min sambo knyta mina skosnören åt mig. rätt skönt att slippa! det trycker på rätt mycket nedåt nu, så jag blir kissnödig och ibland gör det riktigt ont när huvudet 'mejslar ner sig' som bm sa.
  • Peecock
    SuzR skrev 2011-03-17 16:16:46 följande:
    1,5 kg är ju inget alls!! Vad irriterande att bm ska tjata om vikten. Det gör aldrig min bm, jag klargjorde för länge sen att jag slutade träna rätt så omgående för det var tråkigt och jag kände mig omotiverad. har ju gått på vattengympa för gravida men jag vet inte ens om jag har nämnt det för henne...nåväl, skitsamma. Huvudsaken är ju mer att barnet växer och att hjärtat slår bra osv..att blodtrycket är ok.
    haha jag får be min sambo knyta mina skosnören åt mig. rätt skönt att slippa! det trycker på rätt mycket nedåt nu, så jag blir kissnödig och ibland gör det riktigt ont när huvudet 'mejslar ner sig' som bm sa.
    Ja det är väldigt irriterande, men jag kastade in handduken när jag var där och sa till henne att jag gör mitt bästa och det får faktiskt räcka för nu! 
    Jag tyckte det blev jättetrist att träna för jag vågade inte riktigt ta i och jag kände bara att jag underpresterade när jag var där. Hoppas på att få till lite pass senare i sommar, det ger mig så jäkla mkt glädje att träna.

Jag känner också av trycket neråt och vissa rörelser kan göra riktigt ont faktiskt, revbensgymnastik är poppis just nu. Känns som urinblåsan min är lite irri den med....det kan också göra riktigt ont numera när den får sig en känga.
  • Smilla

Fy vad tråkigt med en sådan BM! Min BM har aldrig påpekat något om min vikt och det är nog tur för jag hade verkligen fått spel om hon hade gjort det. Sådant är så känsligt. Vill hon att du ska banta under graviditeten eller? Sjukt!

Åh vad jag är avundsjuk på er som jobbar er sista dag idag (abbi m.fl). Jag har tyvärr en vecka till med jobb innan jag får gå hem men jag hade gärna gått hem idag. Nu är det bara 3 veckor kvar till BF!

Jag har redan börjat känna en viss nervositet när jag går och lägger mig. Statisktisk sett startar ju tydligen de flesta förlossningar på natten, när kroppen slappnat av. Så jag undrar alltid när jag lägger mig, är det dags inatt. Och ibland vaknar jag till av förvärkar eller annat och då undrar jag också. Jag har också börjat bli lite nervös när min man inte är hemma. Han har ofta match på orter långt borta och för det första så kan ju jag omöjligt få tag på honom om det skulle vara något och dessutom skulle det ta flera timmar innan han skulle vara hemma igen.

• SuzR

ja jag har 3 veckor kvar att JOBBA och sen 2 veckor till bf....nåväl, jag kan ju alltid ändra det om det skulle bli jobbigt eller om bebisen kommer innan men jag har ändå ställt in mig på att jag kommer gå över tiden eftersom det är mitt första barn och många gör det men det vet man ju egentligen aldrig!
    I helgen ska jag tvätta kläder, dels de nyinköpta och dels de jag fick av syrran i veckan. Hon har sorterat ut de mest neutrala kläderna till oss eftersom vi inte vet vad det blir...m.a.o är det mycket vitt och beige! haha roliga färger.....nåväl,. nu har vi väldigt mycket i stl 56 så det känns ju dumt att ha köpt lite i stl 56 redan för jag tror inte bebisen kommer hinna använda allt men men, det är ju inte hela världen!
    Trycker på mest på revbenen....lite jobbigt ibland och en lättnad när rumpan/ryggen vad det nu är flyttar på sig. Trycker på där nere också....

• Hanna1983

Nu har jag jobbat min sista arbetsdag. Känns konstigt att veta att man inte ska jobba på länge, men samtidigt ska det bli väldigt skönt med lite ledighet innan bebisen kommer!

Vad tråkigt med en bm som kommenterar vikten. Och jag säger som de andra, 1,5 kg på en månad är ju ingenting! Man brukar väl säga att man ska gå upp runt 0,5 kg/vecka denna period? Jag har aldrig vägt mig hos min bm. Hon säger att det är SF-kurvan som är viktigast (och så kan hon ju se med blotta ögat om man skulle lägga på sig alldeles för mycket).

Ha en trevlig helg allihop!

• Sofie22

Usch så borde inte en BM få vara. Min vägde bara mig på inskrivningen och nu senast jag va där. Hon tyckte inte de fanns mening där emellan så länge barnet växte som de skulle och lät bra. Så då behöver man inte känna sig stressad för de.
    Har en underbar barnmorska.
    2,5 vecka kvar till beräknat datum. SPännande. Min flicka kom 5 dagar för tidigt. så man vet ju aldrig.
    Hoppas även denna kommer tidigare. Har extrema tryck neråt.. Hoppas de blir mer o mer. Magen spänner sig flera gånger om dagen nått extremt. Skoj =)

• Peecock

Jag både längtar och inte längtar tills den dagen jag ska gå hem. Konstigt att inte komma till jobb och utgöra ett syfte liksom...ja det är inte så konstigt när man jobbat nonstop i nästan 10 år och helt plötsligt inte ska jobba på 1,5 år .

Min Bm kan dra ngt gammalt över sig....tur jag slipper träffa henne mer än nödvändigt ! Jag får verkligen försöka skita i vad som står på vågen så jag inte stressar upp mig igen !

I fredags satt jag och väntade på min sambo utanför träningslokalen. Innanför var där massa tränande människor och jag började nästan gråta :) Saknar det så himla mycket ! Vet att jag kommer komma tillbaks någon gång! Började fundera på hur man skulle få ihop det om man ammar. Min sambo har också frågat om hur jag tänkt. Att jag ammar, att jag pumpar ut så han också kan ge mat...eller hur jag tänkt. Jag har inte tänkt på det särskilt mycket . Bara att jag vill gärna amma.
    Men ni som ammat innan.... kan man göra både och? Amma och pumpa ut  och ge i flaska? Om jag t e x vill åka och träna och bebisen heeelt plötsligt vill äta trots att jag ammat innan. Kan man då bara använda sig av nappflaska tro ? Vill ju förståss inte att hon ska rata bröstet sen....
    Jag jag förstått så är amning heligt ..... överallt står det att man ska stoppa bröstet i munnen på bebisen så fort den gör ett ljud. Ja ...vara levande napp helt enkelt ! Att man inte kan skämma bort bebisen med närhet.
    Så om jag skulle fråga en bvc sköterska skulle hon väl säga att jag inte ska använda mig av nappflaska.
    Har hon rätt eller är det några av er som har koll?

• SaraDK
    Peecock skrev 2011-03-21 10:47:41 följande:
    Men ni som ammat innan.... kan man göra både och? Amma och pumpa ut  och ge i flaska? Om jag t e x vill åka och träna och bebisen heeelt plötsligt vill äta trots att jag ammat innan. Kan man då bara använda sig av nappflaska tro ? Vill ju förståss inte att hon ska rata bröstet sen....
    Jag jag förstått så är amning heligt ..... överallt står det att man ska stoppa bröstet i munnen på bebisen så fort den gör ett ljud. Ja ...vara levande napp helt enkelt ! Att man inte kan skämma bort bebisen med närhet.
    Så om jag skulle fråga en bvc sköterska skulle hon väl säga att jag inte ska använda mig av nappflaska.
    Vissa barn kan rata bröstet efter att ha fått nappflaska. Mjölken kommer snabbare ur flaskan och de behöver inte anstränga sig så mycket, så de blir lite bekväma kan man säga... Det är även en annan sugteknik med flaskan, så barnet kan bli förvirrat. Detta gäller givetvis inte alla barn!
    Finns något som heter Snipa, som är som en liten kopp som påminner om en såskanna. Jag gav min dotter bröstmjölk med en sån när hon låg på neonatal, för hon var för svag för att orka amma. Neo rekommenderade det för att risken inte skulle bli att ge flaska och att hon sen inte tog bröstet... Detta är vad jag har fått höra och min erfarenhet, men alla barn är ju olika!
    Många bm "varnar" ju för att blanda bröstet, flaska och napp för tidigt, då alla tre har olika sugteknik...
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-03-21 10:47:41 följande:
    Jag både längtar och inte längtar tills den dagen jag ska gå hem. Konstigt att inte komma till jobb och utgöra ett syfte liksom...ja det är inte så konstigt när man jobbat nonstop i nästan 10 år och helt plötsligt inte ska jobba på 1,5 år .

Min Bm kan dra ngt gammalt över sig....tur jag slipper träffa henne mer än nödvändigt ! Jag får verkligen försöka skita i vad som står på vågen så jag inte stressar upp mig igen !

I fredags satt jag och väntade på min sambo utanför träningslokalen. Innanför var där massa tränande människor och jag började nästan gråta :) Saknar det så himla mycket ! Vet att jag kommer komma tillbaks någon gång! Började fundera på hur man skulle få ihop det om man ammar. Min sambo har också frågat om hur jag tänkt. Att jag ammar, att jag pumpar ut så han också kan ge mat...eller hur jag tänkt. Jag har inte tänkt på det särskilt mycket . Bara att jag vill gärna amma.
    jag har också tänkt på det med amning och träning och min plan (med reservation för ändringar;) är att börja på kickboxning till hösten och därmed sluta amma, för då är barnet 6 månader och jag har läst att det 'räcker' med amning i 6 månader för att sedan börja med smakportioner. Men som sagt, det är bara en tanke. Innan dess får jag kanske hålla mig till promenader eller kanske sticka ut och springa en halvtimme efter jag har ammat men det är klart, det känns stressigt att gå ut och jogga och tänka 'TÄNK OM barnet därhemma skriker för att den fortfarande är hungrig?'
    ja, jag vet inte, får ta det lite som det kommer...svårt att planera in HUR man ska göra nu innan.
Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö