4 missfall.. Finns det hopp?
God Jul alla tjejer
God Jul alla tjejer
AnnicaP - jihooooooo :)
Klart vi håller alla tummar, grattis
Hej alla och va härligt med alla plus :)
Jag är i v 16 och känner bebbe i magen som tumlar runt och kickar. Självklart tänker jag att jag inbillar mig att det är gaser osv, men igår blev jag övertygad.
Mentalt börjar jag slappna av o känslomässigt känna hopp. Jag tänker njuta varje dag som jag är gravid, jag kommer bli knäckt om jag förlorar detta barn, oavsett om jag njuter nu eller känner rädsla/oro.
Jag har halverat progesteronet, tar det enbart för min egen trygghets skull. Medicinskt ska det inte ha ngn verkan längre.
Fragmin tar jag på kvällen 5000 ie. Kommer fortsätta till rul den 27/1 sen halvera till 2500 ie. Trombyl fortsätter jag med.
Tycker inte om sprutorna, får ont o blåmärken..
Folk på jobbet har frågat om jag väntar smått, blir både glad o rädd...
Annars tittar jag till er då o då här inne. Jag vill så innerligt ge lite hopp till er som kämpar, jag tror faktiskt att denna gång så får jag utdelning :) och om jag kan/orkar/vågar så gör ni det också!
Måste säga att när jag valde att försöka igen så är det nog det modigaste jag gjort i livet. Att veta att processen kommer att bli överjävlig och inte ens knappt tro att det kommer att fungera - o ändå gå in i det, det är otroligt modigt
Hej alla.
Vill bara titta in och säga hej!
Jag läser om era processer och hoppas att ni ska orka...
Jag är nu i v 18 och ska på RUL på fredag, vilket känns jättenérvöst förståss.
Bebben sparkar lite då och då och det är bara dom stunderna som kommer på att det är på riktigt.. så ni förstår min oro när jag inte känner något på någon dag...
Ha en fin lördag tjejer!
Som ni ser har jag bytt nick från: marieh till: Barbaboo
Hej tjejer!
Jag vill bara berätta att jag varit på RUL idag och allt såg jättefint ut.
Vi väntar inte längre missfall, nu väntar vi barn - ett flickebarn :)
Kämpa på, ge inte upp, lova det <3
Bortskänkes!
Tjejer, jag har massa Testlagrets äl tester och några grav stickor.. Inboxa mig, först till kvarn.
Välkomna alla nya, tråkigt att ni behöver leta upp denna tråd, men den hjälper en att orka :)
Är i v 20 nu och känner bebben sparka varje dag, phu! Ett helvete har det varit, spec de första 16-17 veckorna, och ja, jag tänker gnälla om det, om jag behöver...
Jag har "jobbat med mig själv" innan denna lyckade graviditet, jag gjorde upp med min mamma, slutade prestera och drog rejält i handbromsen. Jag slutade träna, drack max 3 kopp kaffe, åt vitaminer (folsyra, e-vitamin, b-vitamin komplex). Jag gick på akupunktur för stresshantering och hormonstabilisering.
Har ju dessutom trombyl (första gången jag fick det), progesteron och fragmin.
Provade även kinesisk örtmedicin ett tag.
Mina "flummiga" vänner gjorde healing och chamansk behandling (jag lät det bara ske, utan att döma el värdera).
Vi bestämde efter sista skrapningen "nu är det nog"... Vi tog en paus och ställde till med bröllop istället, kände jag behövde fokusera på annat.
Fram för allt så landade jag känslomässigt i att det kanske inte blir fler barn, vad ska vi göra istället? Jag gjorde upp plan A och plan B. Och blev okej med det. (Har ett barn sedan tidigare och kände sådan djup tacksamhet).
Jag var helt säker på att "nästa gång är det sista försöket"... Kändes avslappnat eftersom jag hade andra planer också, om det inte skulle gå vägen...
Kände att jag får leva med den livssorgen...
Ingen aning om vad det är som gjort att jag har en stabil graviditet idag, jag önskar innerligt att det fanns en mirakelmedicin..
Ja, detta är min väg och jag kände att jag behövde skriva av mig den :)
Vill bara tillägga att jag fortfarande tar en dag i taget och är oerhört ödmjuk inför livets mysterium.
Jag känner idag samma sorts rädsla och oro som andra blivande mammor gör, som inte har den erfarenhet som vi har, tänker att det är normalt att tänka som jag gör...
Lååååångt brev blev det :)
Kram till er alla!
Jag ska uppdatera mig på listan men kan inte från IPhone så jag återkommer när jag sitter vid datorn..
Kram till er alla, för mig verkar allt gå bra och jag är lycklig och tacksam, går in i v 23 idag vilket är ett mirakel
Detta är den sista uppdaterade listan (tog fel i förra)
1. Kämpar vidare:
Flawless" 37år,
ett barn född -94.
Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det.
Görling: 36 år
1 barn född 2009, 5 Mf (1 ofostrig + 3 MA före sonens födelse, sedan sent MFi vecka 18 i okt 2010). Utredning visade inget fel. Har egnomgått missfallsutredning som inte visade ngt fel. Åt Trombyl i den lyckade graviditeten. Försöker nu med Prog kräm + kontakt med MF - läkare Lennart Blomqvist.
Ninnin82: 28 år
Inga barn, har försökt i 2,5 år men de har slutat med 5 MA första i v. 17 och dom andra i v. 8-10. Samma här utredningarna visar inget fel. Har också kontakt med Lennart Blomqvist. Nästa graviditet kommer jag ta Progesteron och Trombyl.
Vilaa, 26 år:
1 barn född 08. Försökt få ett syskon sedan 09, 4 missfall. MA vecka 11 - Okt 2009, MA vecka 8 - Maj 2010, Spontant missfall v 5 - Juli -2010, MA vecka 15 i decmber 2010. (3 skrapningar)
Utredningen visade inga fel, åt trombyl i den graviditet som gick till v 15, men tyvärr inte hela vägen. Gjorde en operation i livmodern och tog bort sammanväxningar våren 11, ev kan sammanväxningarna komma från alla skrapningar jag gjort efter MA:na.
Blev gravid igen aug-11, åt trombyl, levaxin och progestron. Slutade tyvärr ett till MA i vecka 9. Ytterligare skrapning. Tror själv det har med immunförsvaret att göra, har konstaterade antikroppar mot sköldkörteln, vill testa prednisolon mm.
Mojsen21, 34 år:
1 barn född 2008. Har försökt med syskon i 2,5 år. Har fått tre MA runt v.9 (nov- 2009, nov- 2010, maj- 2011). Ska påbörja missfallsutredning innan sommaren. Fick börja med Levaxin efter första MA.
Kärt barn, 31 år:
1 barn född 2009. 3 MA i v.14 (dec -07), v.10 (april -08) och v.11(aug -11) och ett MF v.5. (mars -11).
Det tar alltså sin lilla tid för oss att blir gravida också. Nu när jag äntligen blev gravid i juli, självmedicinerade jag med albyl från ÄL för första gången.
Ska påbörja missfallsutredning och väntar på att få en tid inom kort förhoppningsvis.
Pimpinellan 43 år: försökt sen hösten -06. Gjort 9 hormonbehandlingar,varav 2 inseminationer,5 ÄP och 2 ET. Haft 5 jättetidiga m.f v.4-5,2 v.6-7 och ett MA v.11. Tar Levaxin,Trombyl,Progesteron och har Innohep tills nästa gång. Ska övergå till embryadoption efter att ha tinat vår eskimå,men fortsätter med hemmaförsöken också
Vinter11, 37år:
3 MA, (graviditet avstannad v 5, 7, 9), försökt få barn i snart 2 år. Missfallsutredning visar ingenting avvikande utom något lågt AMH 0,8 (nedre normalintervallet). Provar nu Pergotime för att stimulera ägglossningen. Remiss till fertilitetsklinik nästa steg.
Miinnah, 27 år. Har 2 barn födda -03 och -05 (båda födda med kejsarsnitt)
Har försökt få barn i 2 år, har haft 3 missfall på raken. Senast 9 feb i v 7+4. Ska nu få göra en utredning. Ska börja lämna blodprov 19 mars. De pratades om att få progesteron vid nästa graviditet.
Gravida:
Barbaboo (TS) - 40 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
BF 27/6
Har ätit trombyl från ÄL (första gången jag provat trombyl) tagit progesteronvagetorier från ÄL +2 (för kort lutealfas), samt tagit fragminsprutor sedan +.
Många frågar vad jag gjort annorlunda denna graviditet och jag har gjort följande: Akupunktur, stressat ner, ätit vitaminer, tog ett beslut att vänta några månader efter sista missfallet och vi gjorde något helt annat då; vi gifte oss :) Det viktigaste är nog att jag landande i att inte få fler barn, jag släppte tvånget och gjorde upp en plan B.
Najje: 31 år
Inga barn
försökt i 7,5 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
Pågående missfallsutredning mars 2011. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.
FET (embryo från frysen) 28/5 Testdag 9/6 - Negativt resultat
Ny IVF, började spraya 5/7, insättning i början på augusti
ET (insättning av embryo) 2 st embryon 11/8
Testade positivt 26/8 på ruvardag 15
Gravid med tvillingar BF april 2012
Annica P: 39 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.
Gravid med BF 26/8-12, inga mediciner nu, enbart progesteronkräm, en tidig kur kinesiska örter (klarade inte hela kuren pga illamående) samt danska "baby-klister-droppar" Fructus Femina (började dock sent med dessa).
Fått barn:
Timoa, 41år
1 barn född 2009 (gm IVF), under 2010 gjorde 3st IVF:er, samtliga blev graviditet men slutade i MA/MF
(v8,v8 samt v5). Samtliga ggr fått progesteron. Ny IVF jan2011 blev lyckad graviditet, som jag hoppas ska gå hela vägen. har varit enormt orolig för MF och tacksam för varje vecka som går.... BF 6okt2011.
denna gång fick jag trombyl som jag ätit sedan ET (isättning av embryo)
Dotter född 7 okt 2011!