• moimama

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Jag har bestämt mig!

Jag tänker inte vänta på Mister Right längre, jag tänker bli gravid på egen hand med hjälp av insemination i Danmark. Jag har efter att ha tittat länge på olika kliniker valt Storkkliniken i Danmark och det känns jättebra. Beslutet att äntligen göra det jag vill känns till hundra procent rätt och det känns jättespännande.
    Är du i samma situation..? Det vore roligt att följas åt, stötta, hurra på, peppa och dela erfarenheter på vägen.

Nästa vecka har jag mitt journalsamtal, därmed börjar resan.

Hjärta

• Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!
  • Jennifer69

Har själv ett barn gjort på Storkkliniken och väntar mitt andra.

Ett tips bara till er som ska iväg. Storkkliniken berättar inte det viktigaste ni behöver veta. De uppmanar en att komma till dem varje ägglossning för att öka chanserna att pricka in rätt ägglossning, när det finns ett bra ägg.
    Men de "glömmer" att berätta att detta går att kolla hos en gyn i Sverige innan man åker. Jag antar att de inte vill berätta det för då skulle de förlora mycket pengar eftersom alla inte skulle åka lika ofta.

Så det man ska göra är att hitta en gynekolog i Sverige som mäter äggblåsorna precis vid ägglossning, eller precis innan för att se om det är någon ide att man försöker med en insemination den månaden. Äggblåsan ska mäta 18 mm, annars är det bara bortkastade pengar att åka till Danmark.
    Om man har dåliga äggblåsor kan man också få hormonet pergotime som stimulerar tillväxten av äggblåsan.
    Storkkliniken hävdar att de inte ser någon skillnad på kvinnor som ätit hormon och de som inte har, men det stämmer inte. Hormonet hjälper definitivt de kvinnor som inte får äggblåsorna att växa till som de bör.

Så hitta en gynekolog som gå in med ett enkelt ultraljud och kollar äggen och ger er klartecken att ni kan åka innan ni åker hela vägen till Danmark och slänger ut mycket pengar om det inte ens finns en chans att bli gravida. Kolla också AMS och FHS, tror jag det heter... så ni vet hur ni ligger till. Även yngre kvinnor kan ha dåliga värden.

Lycka till...

• Fröken Smilla

Är det någon som vet vad brugerbetaling betyder? Står på ett ställe att kliniken ska ha 1200 kr i brugerbetaling och när man googlar det ser det ut som att det är något generellt vid insemination... Men jag har lite svårt för att förstå vad det betyder. Handpenning?

• Fröken Smilla
    Mmmbop skrev 2011-07-12 08:55:00 följande:
    Ingen aning? Har du testat google translate?
    Ja det ger bara en översättning inte betydelsen... Får prata med mina danska vänner om det! Många kliniker skriver om det på sina hemsidor.
  • Fröken Smilla
    Mmmbop skrev 2011-07-12 21:22:37 följande:
    Tur att du har danska kompisar =)
    Ja jag har tur rent generellt som bor nära Danmark. Är själv flytande i konversationell danska så det känns tryggt nu när jag ska kontakta klinikerna. Jag antar dock att flera av dem är vana vid svenskar så de är väl rätt bra på att göra sig förstådda även för icke-dansktalande?
  • Mmmbop

Jupp och tur är väl det för jag har skitsvårt att förstå danska! =)

• SilentHill

Hej!
    Jag har nyligen påbörjat första heminseminationen med en privat donator. Är 25 år och har en son sedan innan på 6 år som jag är helt ensam med.

Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!